خوانش 5 نمایشنامه از 5شهر در اولین روز جشنواره بین المللی سیمرغ

تهران (پانا) - دانشجویان و هنرمندانی از شهرهای بجنورد، تبریز، بابل، اهواز و قم در اولین روز نهمین جشنواره بین المللی سیمرغ آثار خود را در بخش نمایشنامه خوانی تئاتر اجرا کردند.

کد مطلب: ۸۱۸۹۶۷
لینک کوتاه کپی شد
خوانش 5 نمایشنامه از 5شهر در اولین روز جشنواره بین المللی سیمرغ

به گزارش روابط عمومی جشنواره بین المللی سیمرغ، در اولین روز نهمین جشنواره بین المللی سیمرغ، نمایشنامه های «کمدی سیاه»، «برفراز جسدهای گمشده»، «کله پوک ها»، «دختر شاه پریون» و «پارازیت» با حضور هنرمندان و دانشجویان رشته های پزشکی از دانشگاه های سراسر کشور جمعه(14 اردیبهشت) در پردیس تئاتر تهران خوانش شدند. این اجراها به ترتیب از شهرهای بجنورد، تبریز، بابل، اهواز و قم در نهمین جشنواره بین المللی سیمرغ شرکت کرده اند. در گزارش زیر برخی از کارگردانان این اجراها نظرات خود را نسبت به تاثیر هنر بر ترویج فرهنگ سلامت بر جامعه بیان کرده و درباره آثار خود توضیحاتی را ارائه داده اند:
کارگردان نمایشنامه خوانی «کله پوک ها»:
نزدیک کردن جامعه پزشکی به هنر کار بزرگی است
فاطمه اسماعیلی کارگردان نمایشنامه خوانی «کله پوک ها» معتقد است نزدیک کردن جامعه پزشکی به هنر کار بزرگی است و پزشکی که هنرمند باشد، پزشک موفق تری است.
این کارگردان با بیان این که برای دومین بار در جشنواره بین المللی سیمرغ حضور دارد، اظهار می کند: در جشنواره سیمرغ مسیر زندگی ام تغییر کرده است و تصور می کنم بسیاری مانند من بوده اند.
وی ادامه می دهد: جشنواره سیمرغ در میان فستیوال ها و جشنواره های هنری کشور، سطح خوبی دارد و آثار ما با آثار دانشجویان هنر مقایسه می شود.
اسماعیلی با تاکید بر این که هنر بر همه انسان ها تاثیر می گذارد، عنوان می کند: اگر افراد جامعه، در کنار تخصص ها و مشاغلی که دارند، به هنر نیز گرایش داشته باشند؛ بسیاری از ناهنجاری ها و حتی بیماری های جامعه درمان می شود. در همین زمینه، معتقدم نزدیک کردن جامعه پزشکی به هنر کار بزرگی است و پزشکی که هنرمند نیز باشد، پزشک موفق تری است.
وی همچنین می گوید: نمایشی که درباره سلامت باشد، موثرتر واقع می شود تا این که کسی بخواهد کتاب بخواند یا به هنرهای دیگر رجوع کند زیرا هنر تئاتر، هنر بی واسطه ای است.
این هنرمند جوان کشور خاطرنشان می کند: جشنواره بین المللی سیمرغ باید ادامه داشته باشد و مانند دیگر حرکت های فرهنگی در طول زمان، فراموش نشود. امیدوارم این جشنواره به لحاظ مالی حمایت بیشتری شود. خوشحالم که مسئولان وزارت بهداشت دغدغه هنر دارند.

کارگردان اجرای نمایشنامه خوانی «کمدی سیاه»:
پزشکان مانند هنرمندان انسان هایی حساس و دارای روح لطف هستند
فاطمه پدیداران مقدم کارگردان نمایشنامه خوانی «کمدی سیاه» می گوید: هنر روحیه انسان را شاداب می کند و همه افراد جامعه در هر جایگاهی که هستند ، چه با تولید و چه با استفاده از هنر می توانند روحیه خود را بازسازی کنند.
این کارگردان جوان با بیان این که سال گذشته نیز با دو اثر در این رویداد فرهنگی و هنری کشور حضور دارد، اظهار می کند: شش ماه است که برای حضور در تازه ترین دوره جشنواره تمرین می کنیم و امیدوارم امسال در بین برگزیدگان جشنواره باشیم.
وی ادامه می دهد: هنرمندان روحیات لطیفی دارند و از سوی دیگر ، معتقدم پزشکان نیز به واسطه شغلشان انسان های حساس و با روح لطف هستند. هنر روحیه انسان را شاداب می کند و همه افراد جامعه در هر جایگاهی که هستند ، چه با تولید و چه با استفاده از هنر می توانند روحیه خود را بازسازی کنند. البته معتقدم پزشکان به دلیل مسئولیت سنگین و فشاری که در کارشان دارند، بیش از دیگران به هنر نیاز دارند.
پدیداران مقدم با تاکید بر این که در این دوره از جشنواره سیمرغ شاهد اتفاقات خوبی بوده است؛ عنوان می کند: امسال جشنواره به شکل گسترده تری برگزار شده است و اضافه شدن بخش بین الملل باعث شده شور و نشاط بیشتری در جشنواره به جریان بیافتد.


کارگردان نمایشنامه خوانی «دختر شاه پریون»:
هنر فارغ از درآمد هنرمند می سازد

غزاله شجاعی کارگردان نمایشنامه خوانی «دختر شاه پریون» عنوان می کند: هنرمندان برای درآمدزایی از هنر خود نیاز به حمایت دارند در حالی که امروزه هنر به یک علاقه فردی تبدیل شده و در رده مشاغل دوم قرار می گیرد .
وی درباره جایگاه هنر در حوزه سلامت می افزاید: هنر جایگاه خود را در رشته های مختلف آکادمیک پیدا کرده و تا جایی پیش رفته است که تنها استعداد وعلاقه افراد برای ایفای آن کافی است.
این کارگردان بیان می کند: حضور هنرمندان از اقصی نقاط ایران خود به تنهایی بها دادن به ارزش هنر ایرانی تلقی می شود چه بسا که در جشنواره بین المللی سیمرغ زمینه برای معرفی اسطوره ها و سنت های ایرانی به کشورهای دیگر فراهم شده است که این خود برای تشویق علاقه مندان به هنر با هر رشته تحصیلی و شغلی کافی است.
شجاعی در ادامه خاطر نشان می کند: در کشور ما، هنر به عنوان یک حرفه برای ایجاد یک پشتوانه مالی محسوب نمی شود بنابراین افراد فعال در حیطه های دیگر هنر را به عنوان شغل دوم و علاقه شخصی در نظر می گیرند که این اتفاق نشان دهنده لزوم حمایت از هنرمندان است.
وی با اشاره به تاثیر فرهنگ بر ارتقای سلامت کشور عنوان می کند: سلامت همچون موضوعات دیگر در عرصه هنر جای کار زیادی دارد در حالیکه با ریزبینی و استعداد می توان فرهنگ سلامت را به بهترین شکل ارتقا داد.
جشنواره بین‌المللی سیمرغ که نامش برگرفته از سیمرغ افسانه‌ای در ادبیات ایران به عنوان مرغ درمانگر و نماد جدید جامعه پزشکی است در پنج بخش تئاتر،‌ فیلم، ادبی، ‌هنرهای تجسمی و موسیقی به دبیری امیر لـله‌گانی از 14 تا 19 اردیبهشت‌ماه در پردیس تئاتر تهران در حال برگزاری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار