استاندار خوزستان اعلام کرد: هزینه۱۴۰ میلیارد تومان برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی خوزستان

تهران (پانا) - استاندار خوزستان از توجه ویژه استان به مشکلات حاشیه‌نشینی شهر اهواز طی ۲ سال گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید ساخت مدارس، تأمین آب شرب، احداث فاضلاب و اماکن ورزشی و هزینه بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان در حوزه زیرساخت‌های سکونتگاه‌های غیررسمی اهواز نمونه‌ای از همین اقدامات به شمار می‌رود.

کد مطلب: ۸۱۸۸۶۰
لینک کوتاه کپی شد
استاندار خوزستان اعلام کرد: هزینه۱۴۰ میلیارد تومان برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی خوزستان

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، غلامرضا شریعتی در چهل و یکمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار که با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد با تأکید بر این نکته که قطعا محیط زیست و بخش‌های مختلف هیج استانی به اندازه خوزستان در طول تاریخ دست‌کاری و مورد مداخلات انسانی قرار نگرفته است گفت: این منطقه طی ۸ سال متوالی در معرض مستقیم جنگ بوده و ساکنان آن به همین دلیل مجبور به تخلیه روستاها و شهرهای مرزی و کوچ به سایر شهرها و مرکز استان شده‌اند از سویی دیگر اجرای پروژه‌های ملی از جمله سدهای بزرگ، طرح توسعه نیشکر و... نیز عاملی بر تشدید این مهاجرت‌های اجباری به شمار می‌رود.

شریعتی با بیان اینکه گسترش بافت‌های ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی در خوزستان یکی از اثرات همین شرایط محسوب می‌شود گفت: درحقیقت باید بگوییم که متأسفانه ما در فعالیت‌های انجام گرفته در خوزستان پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی و ریست‌محیطی را رعایت نکرده‌ایم، امری که باعث شده امروز شاهد وجود بیش از ۸۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین در این استان باشیم.

وی با بیان اینکه طی ۵ سال گذشته شاهد ۲۴۰ هزار نفر خروجی و ۱۶۰ هزار نفر ورودی به خوزستان بودیم گفت: طبق آمار موجود تعداد بسیاری از خروجی‌ها، افرادی تحصیل کرده بوده که به سمت تهران، البرز و اصفهان مهاجرت کرده‌اند در حالی که ورودی‌های استان در این مدت اغلب افرادی عادی و بدون تحصیلات عالیه از استان‌هایی نظیر ایلام، لرستان و کهگیلویه و بویر احمد گزارش شده‌اند.

این مقام مسئول ورود این ۱۶۰ هزار نفر را یکی از عوامل گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی در استان دانست و گفت: در این راستا وجود خشکسالی طی ۱۲ سال گذشته در استان، مناطق مستعد کشت را خشکانده و این نواحی را به کانون تولید ریزگرد تبدیل کرده است که خود نیز عاملی برای کوچ و مهاجرت به شمار می‌رود.

استاندار خوزستان در ادامه با تأکید براینکه اقتصاد هیچ استانی به اندازه خوزستان به اقتصاد کشور گره نخورده است گفت: مدیریت مستقل هر دستگاه برای پروژه‌های مربوط به خود در استان مشکلاتی را به وجود آورده که این مسئله نیز باید به نحو صحیحی کنترل و مورد توجه قرار گیرد.

شریعتی همچنین از توجه ویژه استان به مشکلات حاشیه‌نشینی شهر اهواز طی ۲ سال گذشته خبر داد و گفت: در این مدت نزدیک به ۲۸ میلیارد تومان برای آب شرب، فاضلاب و سایر پروژه‌های مرتبط در این مناطق حاشیه‌ای شهر هزینه شده و خوشبختانه کمک شهرداری‌ در بهسازی و آسفالت معابر نیز در این زمان همراه ما بوده است.

این مقام مسئول در این راستا اضافه کرد: ساخت مدارس، تأمین آب شرب، احداث فاضلاب و اماکن ورزشی و هزینه بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان در حوزه زیرساخت‌های سکونتگاه‌های غیررسمی اهواز از دیگر اقدامات انجام گرفته طی ۲ سال گذشته در این منطقه به شمار می‌رود.

ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن نیز در این جلسه در تشریح عملکرد استان در حوزه ارائه تسهیلات بافت فرسوده بیان کرد: ۹.۶ درصد از مناطق فرسوده کشور متعلق به خوزستان بوده که طی مدت زمان ارائه تسهیلات از صندوق پس‌انداز یکم تنها ۳ هزار و ۶۰۷ واحد مسکن مهر ، ۷۷۶ واحد شهری و ۱۶ هزار واحد روستایی در مناطق فرسوده از این تسهیلات استفاده کرده‌اند، آماری که متأسفانه بسیار کمتر از سطح توقع بانک در استفاده از تسهیلات به شمار می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار