چین، میهمان ویژه‌ نمایشگاه کتاب سال

تهران (پانا) - قائم‌مقام سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درخصوص فراهم‌سازی زمینه‌‌ها جهت حضور چین به عنوان میهمان ویژه‌ نمایشگاه سال آینده با هیاتی از این کشور دیدار و گفتگو کرد.

کد مطلب: ۸۱۸۸۴۸
لینک کوتاه کپی شد
چین، میهمان ویژه‌ نمایشگاه کتاب سال

به‌گزارش ستاد خبری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در این نشست ژانگ زهویی، نماینده‌ هیات چینی با اشاره به اینکه آماده‌سازی زمینه‌‌ها برای حضور چین در نمایشگاه سال آتی قابل تقسیم‌بندی در سه فاز است، گفت: فاز اول این است که ما متوجه شویم چه موضوعات، نویسندگان و کتاب‌‌هایی مدنظر شماست. فاز دوم هماهنگی‌‌ها برای حضور ما در نمایشگاه است و فاز سوم نیز به هماهنگی‌‌های پس از برگزاری نمایشگاه برمی‌گردد.

وی ادامه داد: امیدواریم ارتباطات ایران و چین بسیار نزدیک باشد تا بتوانیم مسایل فیمابین را پیش از برگزاری نمایشگاه بخوبی حل کنیم. پیش از برگزاری نمایشگاه باید مشخص شود طرفین چگونه با یکدیگر ارتباط و تعامل داشته باشند ما تمایل داریم طبق یک جدول زمانی مشخص جلو برویم.

نماینده‌ هیات چینی با بیان اینکه در زمان باقیمانده چین تلاش می‌‌کند نسبت به تبلیغات برای نمایشگاه اقدام به عمل آورد، اظهار کرد: تبلیغات ما صرفا برای کتاب نیست و به منظور توسعه‌ فرهنگی بین دو کشور است. ما می‌‌خواهیم این تبلیغات تا سال دیگر که مهمان ویژه‌ نمایشگاه هستیم جو مناسبی را فراهم آورد.

وی افزود: لازم است در برگزاری نمایشگاه مقامات دو دولت با هم در تماس باشند تا همکاری خوبی ایجاد شود.

همچنین در این نشست قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به اینکه مسئولان نمایشگاه با تقسیم‌بندی زمانی مورد نظر چین کاملا موافق هستند، گفت: ما در مورد نمایشگاه پکن هم همین روند را در پیش گرفته بودیم.

رئیس نمایشگاه کتاب شانگهای مهمان نمایشگاه کتاب تهران می‌شود

امیرمسعود شهرام‌نیا اضافه کرد: حضور مهمان ویژه در نمایشگاه به منظور ارتباط مستمر میان دو کشور ایجاد می‌شود و ما علاقه‌مندیم تا به این بهانه در نمایشگاه سال آینده برنامه‌‌های مختلفی را در ایران و چین فراهم کنیم.

شهرام‌نیا ادامه داد: ما با صرب‌‌ها و پیش از آن با ایتالیایی‌‌ها نیز برنامه‌‌هایی را ترتیب دادیم و رفت و آمدهای مختلفی بخصوص میان تصویرگران و نویسندگان ما صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه چندی پیش ارتباطات فرهنگی با چین نیز آغاز شده است، اظهار داشت: چندی پیش یک گروه از نویسندگان ما در پاسخ به سفر قبلی نویسندگان چینی به ایران، به چین سفر کرده بودند. همچنین در روزهای آتی، رئیس نمایشگاه کتاب شانگهای مهمان ما خواهد بود.

شهرام‌نیا ضمن اظهار امیدواری نسبت به ادامه‌ی برنامه‌‌های رفت و برگشت میان دو کشور گفت: طبعا حضور در BIBF یکی از این برنامه‌‌ها خواهد بود و ما علاقه‌مندیم در نمایشگاه پکن امسال بسیار پررنگ شرکت کنیم و تعداد قابل توجهی از نویسندگان و ناشران را به همراه خود بیاوریم.

قائم‌مقام سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ادامه گفت: یک نکته‌ی مهم دیگر بحث‌‌های محتوایی است. ما امیدواریم کتاب‌‌های بیشتری از زبان فارسی به چینی و برعکس ترجمه شود چراکه هم آشنایی مردم چین با ادبیات معاصر ما خیلی کم است و هم آشنایی ما با ادبیات مردم چین. ما در این زمینه تجربه‌ خوبی با کشورهای روسیه و ایتالیا داشتیم.

وی افزود: موضوع دیگر اشاره‌ی کشور چین به حضور رئیس‌جمهور این کشور در نمایشگاه کتاب تهران بود و ما افتخار می‌‌کنیم که برای حضور چین در نمایشگاه تهران در بالاترین سطح برنامه‌ریزی شود و اگر اعلام موافقت کنیم می‌‌توانیم برنامه‌ریزی آن را شروع کنیم.

شهرام‌نیا همچنین در خصوص متراژ مورد نیاز و جدول زمان‌بندی کشور چین در نمایشگاه سال آتی گفت: در این خصوص لازم است برنامه‌ریزی‌‌های لازم را انجام دهیم، ما با نظم خوبی که از شما دیدیم مطمئن هستیم کارها بخوبی پیش خواهد رفت. ما در پکن غرفه‌ای به مساحت سیصدمتر در اختیار داشتیم ولی دوستان شما به ما اعلام کرده‌اند که علاقه‌مندند مساحت بیشتری داشته باشند. ما مخالفتی در این خصوص نداریم.

وی در پایان تاکید کرد: بحث مهم دیگر حضور مهمان‌‌های مختلف از چین است هرچه هیات چینی، نویسندگان و ناشران بیشتری به همراه داشته باشند ما استقبال می‌‌کنیم.

گفتنی است، سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار