در گفت‌وگو با پانا

رئیس انجمن مامایی کشور خبر داد: کاهش شیب استقبال از زایمان طبیعی در کشور

تهران (پانا) - رئیس انجمن مامایی کشور با تشریح مشکلات ماماها از کاهش شیب استقبال از زایمان طبیعی در کشور طی سال جاری خبر داد.

کد مطلب: ۸۱۸۶۶۴
لینک کوتاه کپی شد
رئیس انجمن مامایی کشور خبر داد: کاهش شیب استقبال از زایمان طبیعی در کشور

ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با پانا در آستانه روز جهانی ماما گفت: ایران از نظر تجهیزات پزشکی، مهارت‌های پزشکی و مامایی در بهترین جایگاه دنیا قرار دارد اما امروز، گرایش به تجهیزات پزشکی و جراحی‌‌های پیچیده و تخصص‌های مختلف باعث شده پایه‌های اصلی سلامت آسیب ببینند.

رئیس انجمن مامایی کشور با بیان اینکه ماماها جزو گروه‌هایی هستند که در حوزه سلامت آسیب دیده‌اند، گفت: علی رغم اینکه مامایی قدیمی ترین رشته پزشکی در کشور است و دانشکده طب مامایی در سال 1298 تأسیس شد اما با رشد تخصص گرایی رویکرد به حوزه مامایی هم تغییر کرد و بی‌توجهی به مامایی منجر به رشد میزان سزارین در کشور شد به طوری که رتبه ایران در دنیا اول شد.

وی با اشاره به توجه طرح تحول سلامت به موضوع کاهش سزارین و انجام زایمان طبیعی توسط ماماها گفت: وقتی که طرح تحول سلامت در سال 93 اجرا شد، امید برای بهبود وضعیت مامایی و سلامت مادران باردار نیز افزایش یافت اما همچنان مقاومت‌هایی در این زمینه وجود دارد. متأسفانه یکسری قوانین و نگاه‌های سنتی حاصل مدیریت دهه 60 و 70 در کشور وجود دارد که حوزه مامایی نیز تحت تأثیر آن قرار دارد.

خداکرمی با تأکید بر اینکه عمده خدمات حوزه سلامت زنان توسط ماماها ارائه می‌شود، گفت: ماماها در همه بخش‌های درمانی خدمات را ارائه می‌دهند اما در سازمان‌های بیمه‌گر به خاطر نگاه سنتی که وجود دارد به متخصص پول بیشتری پرداخته می‌شود و به ماماها که همان خدمات را ارائه می‌دهند، این خدمات تحت پوشش قرار نمی‌گیرند.

رئیس انجمن مامایی کشور افزود: امروز بیمار حق انتخاب ندارد و مادر باردار حق انتخاب ندارد. مادر می‌خواهد مراقبت‌های بارداری را نزد ماما انجام دهد اما این خدمات از مزایای بیمه محروم است و این مسأله برای مادران تبعیض آشکار است. هیچ کشوری اینگونه نیست که بیمه را به دهنده خدمت بدهند بلکه باید برای خدمتی که ارائه می‌شود پوشش بیمه‌ای در نظر گرفت شود.

وی با بیان اینکه 74 درصد زایمان‌های طبیعی توسط ماماها انجام می‌شود، گفت: 50 درصد زایمان‌ها طبیعی انجام می‌شود و ماماها در این موضوع نقش قابل توجهی دارند. البته شیب سزارین با اجرای طرح تحول سلامت کاهش یافته و به کمتر از 50 درصد رسیده بود اما سال جاری شیب زایمان طبیعی کندتر و به عبارتی کاهش یافته است به این دلیل که متخصصان زنان و زایمان کار مامایی انجام می‌دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار