با اشاره به وعده های اروپا به آمریکا

ظریف: تنها راه حفظ برجام پایبندی کامل آمریکا به تعهداتش است نه امتیازدهی

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه کشورمان تنها راه حفظ توافق هسته ای را پایبندی آمریکا به تعهداتش در برجام دانست.

کد مطلب: ۸۱۸۶۲۲
لینک کوتاه کپی شد
ظریف: تنها راه حفظ برجام پایبندی کامل آمریکا به تعهداتش است نه امتیازدهی

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران امروز (پنجشنبه 12 اردیبهشت) با انتشار ویدئویی بر اینکه برای توافق هسته‌ای تنها یک راه وجود دارد و آن پایبندی کامل آمریکا به تعهداتش است نه امتیازدهی، تأکید کرد.

ظریف گفت: «برجام تنها یک معاهده نبود که به امضا یا تایید شدن از هر طرفی، نیاز داشته باشد، بلکه بعد از تایید شدن در شورای امنیت سازمان ملل متحد، برای همه الزام‌آور شد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 11 گزارش تأکید کرد که ایران به تمام تعهداتش عمل کرده اما آمریکا به طور مداوم توافق را نقض کرد. مخصوصا با مانع‌تراشی در برابر کسانی که می‌خواستند با ایران تجارت کنند».

وی به وعده امتیاز دهی کشورهای اروپایی به رئیس جمهوری آمریکا از طرف ایران برای حفظ برجام اشاره کرد و افزود: «این امتیازدهی‌ها، یک توافق جدید است که شامل مسائلی است که همه ما تصمیم گرفتیم از مذاکرات ما مستثنی شود که شامل ظرفیت‌های دفاعی ایران و نفوذ منطقه‌ای آن بود».

ظریف با بیان اینکه در هر دو موضوع، ایران باید شاکی و ناراضی باشد نه غرب، افزود: «ما قرن‌هاست که به کسی حمله نکرده‌ایم اما مورد تهاجم قرار گرفته‌ایم. اخیرترین آن توسط صدام حسین بود که از سوی آمریکا و متحدان منطقه‌ای حمایت می‌شد. غرب فعالانه مانع آن شد که ما حتی ابزارهای ابتدایی دفاعی خریداری کنیم».

وی با اشاره به اینکه صدام، هم غیرنظامیان و هم سربازان ایرانی را با سلاح شیمیایی هدف قرار داد، گفت: «علی‌رغم آن تجربه فجیع، ما هنوز کسری از بودجه کشورهایی مثل عربستان سعودی و امارات عربی متحده را در بخش دفاعی هزینه می‌کنیم».

این اظهارات ظریف در حالی است که نمایندگان اروپا قرار است امروز در رم با نمایندگان ایران به ریاست عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیدار و درباره برجام گفت و گو کنند.

کمتر از 2 هفته تا 12 می (22 اردیبهشت ) زمانی که دونالد ترامپ برای اعلام تصمیم خود درباره برجام تعیین کرده باقی مانده است.

خبرگزاری رویترز امروز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که ترامپ تصمیم خود را درباره حروج از برجام گرفته است با این وجود هنوز این احتمال وجود دارد که ترامپ برجام را حفظ و از راه های دیگری با ایران مقابله کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار