بعیدی نژاد: خروج آمریکا از برجام به معنای پایان توافق هسته ای است

تهران (پانا) - سفیر ایران در بریتانیا به سی ان ان گفت که در صورت خروج آمریکا از برجام توافقی وجود نخواهد داشت و ایران به فعالیت های گذشته خود باز خواهد گشت.

کد مطلب: ۸۱۸۵۴۹
لینک کوتاه کپی شد
بعیدی نژاد: خروج آمریکا از برجام به معنای پایان توافق هسته ای است

حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در بریتانیا شب گذشته در مصاحبه‌ای با کریستین امان‌پور در شبکه سی ان ان در پاسخ به این سوال که در صورت خروج آمریکا از برجام چه اتفاقی خواهد افتاد؟ گفت: «در این صورت توافقی وجود نخواهد داشت.»

بعیدی‌نژاد تأکید کرد که نتیجه خروج آمریکا از برجام این خواهد بود که ایران آماده بازگشت به موقعیت قبل از برجام است.

به گفته او، این موقعیت می‌تواند «غنی‌سازی اورانیوم، بازتعریف همکاری ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اقدامات دیگری باشد.»

بعیدی‌نژاد درباره اقدامات اروپا (فرانسه ، آلمان و بریتانیا) برای حفظ برجام می‌گوید: «واقعیت این است که آنها نتوانستند رئیس جمهوری آمریکا را متقاعد کنند.»

او ادامه داد: «اروپا باید این موضوع را برای آمریکا خیلی روشن کند که یک توافق داریم و می‌خواهیم در این توافق بمانیم و این توافق باید اجرا شود.»

بعیدی‌نژاد در بخش‌های دیگری از این مصاحبه که خبرگزاری فارس ترجمه کرده است در پاسخ به سوال مجری سی‌ان‌ان درباره اینکه آیا ایران هنوز امیدی به ماندگاری برجام دارد؟ گفت: «امید، باید همیشه وجود داشته باشد. انسان بدون امید، هیچ است. اما ما می‌خواهیم برای سناریوهای مختلف آماده باشیم. شما باید برای سناریوهای واقع‌بینانه‌ای که در میدان عمل اتفاق می‌افتد آماده باشید و ما می‌خواهیم به آمریکا زمان بدهیم تا در نهایت تصمیم خودش را بگیرد.»

سفیر ایران در انگلیس تصریح کرد که در صورت خروج از برجام، ساخت سلاح هسته‌ای در دستوار کار ایران قرار نخوهد داشت. او گفت: «ما به هیچ وجه وارد یک برنامه تسلیحات هسته‌ای نخواهیم شد اما در غنی‌سازی و سایر قابلیت‌هایی که ذیل ان‌پی‌تی و قوانین آژانس مشروع هستند به وضعیت قبلی در صنعت هسته‌ای خودمان بازخواهیم گشت.»

بعیدی‌نژاد در ادامه درباره اینکه آیا ایران از تغییرات اخیر در دولت ترامپ نگران نیست، گفت: «به هیچ وجه؛ چون ما مذاکرات را شروع کردیم تا برای هر دو طرف توافق، وضعیت برد-برد باشد و الان خیلی مأیوس‌کننده است که می‌بینیم که یکی از طرف‌ها می‌خواهد توافق را نقض کند و از آن خارج شود.»

وی همچنین تأکید کرد: «قصد ما این بود که یک فرایند اعتمادسازی را شروع کنیم و همزمان با عادی‌سازی اوضاع درباره صنعت هسته‌ای خودمان به جامعه جهانی اجازه بدهیم درباره برنامه هسته‌ای ما نگرانی کمتری داشته باشد و اصلاً نگران نباشند. اما وقتی که وضعیت اینگونه است که آنها نمی‌خواهند شاهد این اعتمادسازی باشند، ما از حمایت کامل ملتمان برخوردار هستیم تا به تصمیم ایالات متحده برای خروج از توافق هسته‌ای - در صورتی که تصمیم این باشد- پاسخ موثر بدهیم.»

بعیدی‌نژاد درباره بیانیه‌های اخیر کشورهای اروپایی که خواستار گسترده کردن چارچوب برجام شده‌اند و و بحث الحاق توافقات مکمل به این توافق را پیش کشیده‌اند، گفت: «واقعیت این است که مدالیته‌های پیشنهادشده کاملاً برای ما غیرقابل قبول است چون این شرط مطرح شده که اگر ما می‌خواهیم اجرای برجام را ادامه بدهیم بایستی بر سر موارد دیگری هم توافق شود. این کاملاً غیرقابل قبول است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار