دومین گنگره ملی شعر اهل بیت (ع) در تربت جام برگزار شد

تربت جام (پانا) - دومین گنگره ملی شعر اهل بیت (ع) با حضور شعرا و ادبای تشیع وتسنن کشور، در فضایی آکنده به عطر اهل بیت (ع) توسط شعرای آئینی، در سالن تالار جامی تربت جام برگزار شد.

کد مطلب: ۸۱۸۴۹۳
لینک کوتاه کپی شد
دومین گنگره ملی شعر اهل بیت (ع) در تربت جام برگزار شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در این کنگره حضور داشت به نقش شعرای آئینی در محبت اهل بیت(ع) اشاره کرد وگفت: اهل بیت (ع) فرقه ای نیست و مربوط به جهان اسلام است . آنچه را شعرای اهل بیت (ع) سروده اند بخشی از جانمایه های نو استعاره، تعبیر ها و تمثیل در ارتباط با اهل بیت (ع) توسط اهل سنت دیده می شود.

سید عباس صالحی گفت: در حقیقت تاریخ و ادبیات آئینی همکاری مشترک است که نگذاشته اند بدخواهان در بین اهل بیت فاصله ایجاد کند.

اهل بیت (ع) انحصار به شیعه و سنی نیست

وی در ادامه افزود: برگزاری چنین کنگره ملی با رویکرد امنیت پایدار می تواند با زبان شعر یک سبک جدید باشد و بخش قابل توجهی از گنجینه جهان اسلام در حوزه محبت به اهل بیت (ع) به عنوان یک شجره طیبه ماندگار شود.

وی گفت: پیروان مکتب پیامبر اعظم (ص) بدون توجه به تبعیض نژادی و قومی و قبیله ای عاشقانه بذر محبت اهل بیت(ع) را کاشتند و بعداز 14 قرن جهان اسلام و مجموع فرق اسلامی با هم همیاری داشتند و ار محبت آن ارتزاق می کنند و اهل بیت (ع) انحصار به شیعه و سنی نیست.

وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی از برگزاری چنین مراسم به نیکو یاد کرد وگفت: تربت جام میزبان شایسته ای برای برگزاری چنین مراسمی از سوی تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم انتخاب شد. تربت جام با داشتن پیشینه غنی علمی و ادبی همچون خاتم شعرای ایران عبدالرحمان جامی و بیش از یکصد مفاخر ادبی توانسته فراتر از مرزهای جغرافیای وکره خاکی بلند آوازه شود و نامگذاری یکی از دهانه کره ماه به نام ابوالوفای بوزجانی بزرگترین ریاضیدان دنیا برای هویت ایرانی و اسلامی دفتری زرینی باشد.

عباس صالحی، از اهل بیت (ع) به عنوان حلقه متصل مسلمانان یاد کرد وگفت: قران و اهل بیت(ع) می تواند با انسان سازی جهان اسلام را مصون دارد و پیروان مکتب اهل بیت (ع) و پیامبر اکرم (ص) چنین ویژگی هایی دارد که باید به آن بیشتر توجه شود.

اهل بیت (ع) در فرهنگ مسلمین گره خورده است

عضو شورای عالی فرهنگی کشور در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه اهل بیت (ع) در فرهنگ مسلمین گره خورده است گفت: مودت و محبت ریشه قرآنی دارد و جایگاه محبت در اسلام بهترین رابطه با خداوند است و یک دیگر از مدار محبت به خدا رابطه با اهل بیت (ع) می باشد.

حجت الاسلام واعظی در ادامه افزود: شاعران آئینی با اشعار فهیم خود سهم بزرگی در فرآیند خوب زیستن در مسیرارزشهای دینی دارند و شعرهای ماندگار درباره اهل بیت(ع) می توانند نسلها و قلب ها را به کانون نور الهی هدایت کنند و تبعیت از رسول خدا (ص) و اهل بیت(ع) می تواند مدار محبت را تقویت کند .

وی گفت: شاعران آئینی با الگو گیری از بزرگان پیوند عاطفی و روحی در فرآیند حقانیت اسلام سهیم باشند و اهل بیت (ع) پرونده مکتب اسلام و سند حقانیت هستند و مدح این بزرگان دینی می تواند برای آیندگان این سند حقانیت را آشکار کند.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام محمد جواد طاهری امام جمعه تربت جام مطالبی را ایراد نمودند و این مراسم که از ساعت 15تا 20 به طول انجامید از 14 شاعر آئینی تشیع وتسنن که توسط داوران انتخاب شده بودند تندیس لوح یاد بود به همراه جوایز نفیس اهدا شد.

در حاشیه مراسم بزرگداشت دومین گنگره ملی شعر اهل بیت (ع)

* حضور شعرای آئینی از استان های مختلف کشور با لباس های محلی و گویش در وصف اهل بیت(ع) به غنای این همایش را دوچندان کرد.

*در تمام مدت برگزاری مراسم، عطر وحدت با زبان شعر مدعوین حاضر را به وجد آورد و نشان داد تربت جام کانون وحدت کشور است .

* امام جمعه تربت جام ایجاد دبیرخانه دائمی شعر اهل بیت (ع) را در مجموعه شیخ الاسلام احمد جامی را از تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم درخواست کرد.

* سادگی و پرهیز از هزینه های زیاد در برگزار این مراسم با توجه به مهمانان کشوری نسبت به سایر همایش های دیگر در شهرستان تربت جام قابل تقدیر بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار