نجفی: برنامه تسلیحات هسته‌ای اسرائیل مانع اصلی تحقق ایده خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای است

تهران (پانا) - دومین هفته از نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترس سلاح های هسته ای جهت بررسی وضعیت اجرای معاهده در ژنو در حال برگزاری است.

کد مطلب: ۸۱۸۴۰۰
لینک کوتاه کپی شد
نجفی:  برنامه تسلیحات هسته‌ای اسرائیل مانع اصلی تحقق ایده خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای است

در نشست تحت دستور کار خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته ای، رضا نجفی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ضمن تاکید بر این موضوع که معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای به این شرط در کنفرانس بازنگری ۱۹۹۵ بصورت نامحدود تمدید شد که بر اساس قطعنامه ۱۹۹۵ رژیم اسرائیل به NPT پیوسته و منطقه خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای إیجاد شود‌.

وی اظهار کرد که بعد از گذشت ۲۳ سال نه تنها هیچ پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است، بلکه دیگر مصوبات کنفرانس‌های بازنگری ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ در این زمینه، که ناشی از تداوم نگرانی جامعه جهانی از خطر برنامه تسلیحات هسته‌ای و تاسیسات خارج از پادمان این رژیم برای منطقه و رژیم عدم اشاعه است، نادیده گرفته شده‌اند .

نجفی ضمن انتقاد از کشورهای امین معاهده که متعهد به اجرای قطعنامه ۱۹۹۵ جهت وادار کردن رژیم اسرائیل برای پیوستن به NPT و قرار دادن تاسیسات ‌هسته‌ای اش تحت نظام پادمان آژانس است، اجرای این قطعنامه را مسئولیت همه کشورهای عضو معاهده دانست و از جامعه جهانی درخواست کرد تا مسئولیت خود در این زمینه را طبق قطعنامه ۱۹۹۵ و مصوبات کنفرانس‌های بازنگری ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ انجام دهد .

سفیر کشورمان در وین تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران طبق سیاست اصولی خود همواره حامی تشکیل منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای بوده، و از کلیه ابتکارها جهت تحقق این هدف حمایت کرده است .

کشورمان در این نشست از اعضا خواست که در کنفرانس بازنگری ۲۰۲۰ بر اجرای قطعنامه ۱۹۹۵ تاکید کنند و جهت تحقق هدف خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای گام‌های عملی بردارند و از جمله بر رژیم اسرائیل فشار وارد کنند تا بدون قید و شرط به NPT بپیوندد و به طور کامل هرگونه همکاری هسته‌ای با رژیم صهیونیستی را ممنوع کنند .

لازم به ذکر است که بر اساس مصوبه کنفرانس بازنگری ۲۰۱۰ NPT که با اجماع کلیه کشورهای عضو معاهده تصویب شد، از دبیر کل سازمان ملل متحد و سه کشور انگلیس ، آمریکا و روسیه به عنوان آمنای معاهده خواسته شده بود تا در سال ۲۰۱۲ کنفرانسی برای اجرای قطعنامه ۱۹۹۵ و پیشبرد ایده خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای برگزار کند که آمریکا با حمایت کورکورانه از رژیم اسرائیل مانع تشکیل آن شد و از اجرای مصوبه ۲۰۱۰ جلوگیری کرد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار