امام زمان(عج) ذخیره الهی برای گسترش قسط و عدالت در سراسر جهان است

اسلامشهر (پانا)-آخرین وصی پیامبر خدا(ص)، دوازدهمین امام شیعه و چهاردهمین معصوم از خاندان رسالت، حضرت مهدی(عج) در سپیده دم نیمه شعبان سال 255 هجری در شهر سامرا دیده به جهان گشود.

کد مطلب: ۸۱۸۳۸۷
لینک کوتاه کپی شد
امام زمان(عج) ذخیره الهی برای گسترش قسط و عدالت در سراسر جهان است

حضرت مهدی(عج) در سپیده دم نیمه شعبان سال 255 هجری در شهر سامرا دیده به جهان گشود، با تولد ایشان انتظار تحقق مژده ای که پیامبر خدا(ص ) و امامان(ع) از دو قرن پیشتر داده بودند سر آمد و گام او زمین را برکت بخشید .

نام آن حضرت، نام پیامبر(ص) و کنیه او کنیه رسول خداست . ( محمد، ابوالقاسم) توصیه شده که در عصر غیبت، از او به نامش یاد نشود، بلکه با القاب متعددی که دارد، مثل مهدی، منتظر، حجت، صاحب امر، صاحب الزمان، بقیة اللّه ، قائم، خلف صالح و ... نام برده شود .

پدرش امام عسگری(ع) و مادرش نرجس است که نام اصلی وی ملیکه، دختر یشوعا فرزند قیصر روم بود. وجود آن امام، مشخصات وی، مژده ظهورش، ویژگی اصحابش و چگونگی حکومتش، در روایات بسیار آمده است و طبق روایات عقیده به او مخصوص به شیعه نیست، بلکه روایات بسیار در کتاب های اهل سنت نیز درباره او نقل شده است .

از آنجا که حکومت های ستمگر، طبق وعده روایات، زوال قدرت خود را در حکومت این مولود خجسته می دیدند و می دانستند که از نسل امام عسگری(ع) خواهد بود، پیوسته آن حضرت را زیر نظر داشتند، امام یازدهم نیز تولد این فرزند را از مردم کتمان می کرد تا دستگاه خلافت به وجود او پی نبرد .

البته در همان دوران کودکی، برای آنکه شیعیان نسبت به پیشوای خود و امام بعدی بی خبر و حیران نباشند، امام زمان(ع) توسط پدر ارجمندش به برخی اصحاب خالص و مطمئن نشان داده می شد، تا حجت خدا را بشناسند و بعدا دچار گمراهی نشوند .

امام زمان(عج) پنج ساله بود که پدرش امام عسگری(ع) به شهادت رسید،حضرت بر جنازه مطهر پدر نماز خواند و چون مأموران از وجود او با خبر شدند، در تعقیب او به منزل امام هجوم آوردند، ولی حضرت در یکی از سرداب های خانه از چشم ها ناپدید شد و هر چه گشتند، او را نیافتندو بدین گونه رابطه آشکار مردم با حضرت مهدی(ع) قطع شد و دوران غیبت فرارسید .

امام عصر(عج) از آن زمان تا سال 329 هجری، به مدت شصت و نه سال (که دوره غیبت صغری نامیده می شود) از طریق چهار نماینده خاص، با مردم رابطه داشت و نامه ها، نیازهاو سؤال های آنان از طریق این نوّاب خاص به حضرت می رسید و پاسخ آن دریافت می شد، به نامه های آن حضرت «توقیعات» گفته می شد .

نایب های ویژه او که در چهار نسل پیاپی واسطه میان امام و امت بودند، عبارتند ،از عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، حسین بن روح و علی بن محمد سیمُری .

با مرگ چهارمین سفیر خاص امام در سال 329 دوران غیبت کبری آغاز شد که تاکنون ادامه دارد و جانشینان حضرت، فقهای عادل و واجد شرایط در هر زمان هستند .

در عصر غیبت، جهان از وجود او بهره می برد، آن سان که از خورشید پشت ابر بهره مند می شود،او حجت خدا در عصر غیبت است و هرگز زمین خالی از حجت نخواهد بود .

ظهور او شرایطی دارد که وقتی فراهم باشد و خداوند اذن دهد، آن حضرت در روز جمعه ای در مکه و کنار خانه خدا ظهور می کند و تعداد 313 نفر از یاران خاص او از سراسر جهان به سرعت خود را به او می رسانند و با او بیعت می کنند و قیام جهانی او آغاز می شود .

امام زمان(عج) ذخیره الهی برای گسترش قسط و عدالت در سراسر جهان است.

شایان ذکر است ،انتظار فرج که از برترین عبادت ها به شمار آمده، همراه با اصلاح خود و جامعه و مبارزه با ستم و فساد و فراهم ساختن شرایط متناسب با دولت کریمه امام زمان(عج) است .

/خبرنگار :سمیه محمدی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار