ظریف: آینده جمهوری اسلامی ایران بسیار روشن است

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه آینده جمهوری اسلامی ایران را بسیار روشن خواند و گفت: ممکن است فشارهایی به کشور وارد شود، اما تفاوتی که ما با دیگران داریم این است که قدرت و پیشرفت و توسعه ما مبتنی بر مردم و درونزاست.

کد مطلب: ۸۱۸۳۷۱
لینک کوتاه کپی شد
ظریف: آینده جمهوری اسلامی ایران بسیار روشن است

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف بعد ازظهر امروز - چهارشنبه - در مراسم بزرگداشت مقام استاد در دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه پیش از حضور در این مراسم لازم بود توئیتی در واکنش به یاوه گویی هایی که پیرامون ایران می شود داشته باشم؛ اظهار داشت: ما امروز در شرایطی ویژه در سطح جهان قرار داریم؛ این شرایط گذار اتفاق جدیدی نیست و از بعد از فروپاشی بلوک شرق، جهان با پدیده ای مواجه شد که در گذشته هم با آن مواجه بوده است.

وزیر امور خارجه با بیان این که نزدیک به چهل سال یا کمی بیشتر در جهان نظمی دو قطبی وجود داشت، خاطر نشان کرد: خاصیت نظم، قابلیت پیش بینی و اندازه گیری است که ببینید حاصل چه رفتار و نتیجه ای است و این نظم، بعد از جنگ سرد فروپاشید.

ظریف افزود: برخی تصور کردند خیلی فوری این نظم دو قطبی به تک قطبی تبدیل می شود، جنگ عراق به کویت این مساله را تقویت کرد و همه پشت عراق درآمدند و اینها باعث شد پروژه قرن جدید آمریکایی شکل گرفت.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: من معتقدم جنگ سرد، بازنده داشت ولی کسی نمی تواند خودش را برنده آن بداند. آمریکایی ها پس از جنگ سرد خیلی هزینه کردند و ترامپ گفته تا کنون ۷ تریلیون دلار فقط در منطقه هزینه کرده اند اما می بینید که نتیجه آنها چه شد.

ظریف تصریح کرد: تفکر آنها این بود که برتری آمریکا در جنگ سرد را در دوران پس از آن حفظ کنند. دوران گذار فعلی کوتاه بود و شکل رقابت ها تغییر کرده است چرا که منابع قدرت تغییر کرده و دیگر مولفه های قدرت را شاخصه های نظامی و تجهیزات نظامی تشکیل نمی دهند.

ظریف با بیان این که آینده جمهوری اسلامی بسیار روشن است، اظهار داشت: ممکن است فشارهایی به کشور وارد شود، اما تفاوتی که ما با دیگران داریم این است که قدرت و پیشرفت و توسعه ما مبتنی بر مردم و درونزاست.

وزیر امور خارجه گفت: ترامپ نمی تواند به ما بگوید اگر دو هفته حمایت مان را از سر شما برداریم ساقط می شوید و بعد وزیر خارجه عربستان بگوید اگر این حمایت یک هفته از قطر برداشته شود قطر ساقط می شود؛ این خیلی کسر شان است.

ظریف ادامه داد: ۴۰ سال نه تنها از ما حمایت نکردند، بلکه بر ضد ما نیز همه کار کرده اند، اما ما توانستیم بمانیم و تاثیرگذار باشیم، نه این که با همه دنیا سر جنگ داشته باشیم، بلکه باید قدرت داشته باشیم و به مردم امید و اعتماد به نفس بدهیم.

وی تاکید کرد: نیاز نیست اعتماد به نفس مردم را نابود کنیم؛ زمانی که اوباما اعلام می کند «اگر می توانستم نمی گذاشتم یک پیچ و مهره از صنعت هسته ای ایران بماند» این «ولی نمی توانم» او را باید خبر اول صدا و سیما بکنیم.

وزیر امور خارجه یادآور شد: اگر قرار است به مردم امید بدهیم باید این را بگوییم در سال قبل، همین فردی که بر سر کار است گفت اولین کاری که می کنم این است که برجام را نابود می کنم، اما ۱۶ ماه از ریاست جمهوری وی گذشته است و دیشب تئاتر مسخره ای را نتانیاهو اجرا کرد اما هنوز نتوانسته اند برجام را نابود کنند.

ظریف با بیان این که «چرا به مردم خود اعتماد به نفس ندهیم» اضافه کرد: این طور نگوییم که ترامپ نمی خواهد برجام را نابود کند و این ها فقط جنگ زرگری است، بلکه می توانیم بگوییم آمریکا نمی تواند با مردم ایران مقابله کند.

وی ادامه داد: ما همه چیز خود را از مردم می دانیم و مهم نیست که مردم به چه کسی رای دادند؛ آنچه برای من مهم است اینکه ۷۳ درصد رای مردم آن هم در شرایطی است که خیلی ها تبلیغ می کردند، اما مردم آمدند و به یک نفر رای دادند و به رغم همه بداخلاقی ها در مبارزات انتخاباتی تشخیص دادند که باید کجا بایستند.

ظریف تصریح کرد: چرا به مردم اعتماد به نفس ندهیم و چرا باید بگوییم که کدام دیوانه می آید و در ایران سرمایه گذاری می کند؛ وقتی سرمایه گذار خارجی نمی آید سرمایه گذار ایرانی هم در ایران سرمایه گذاری نمی کند.

وزیر امور خارجه گفت: چرا زمینه فرار سرمایه را فراهم می کنیم و چه دلیل دارد که به مردم خود اعتماد و عزت و امید و اطمینان ندهیم.
ظریف بیان کرد: دعواهای سیاسی چه ارزشی دارد و قدرتی که جز فشار عصبی هیچ ندارد چرا این قدر برای رسیدن به آن، به منافع ملی ضربه بزنیم.

وی ادامه داد: امروز در شرایط ویژه ای به سر می بریم؛ اگر از دیپلمات خود اعتماد به نفس را بگیریم و بگوییم که تا خره خره سرش کلاه رفته است، چه پیش می آید؛ ترامپ می گوید سر ما کلاه گذاشتند اما دوستان ما از یک سخنرانی ۲۰ دقیقه ای که در آن واژه 'ما ' به صورت ادبی به کار رفته، سه روز آن را تیتر کنند و وزیر را بکوبند، چه نفعی برای کشور ما حاصل می شود.

وی با تاکید بر این که کشور ما باید با همین مردم و با همین امید و اطمینان بسیار فراتر از قدرت اقتصادی و نظامی که دارد ایفای نقش کند اظهار داشت: بیایید اعتماد به نفس و خودباوری که بزرگترین یادگار امام راحل و بزرگترین آموزه رهبر انقلاب است را باور کنیم و انشالله بتوانیم در این دنیای پر آشوب برای کشور ایجاد امید و اطمینان کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار