نجفی: استقرار سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در اروپا و همکاری هسته‌ای با اسرائیل نقض تعهدات عدم اشاعه‌ای است

تهران (پانا) - دومین هفته از نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترس سلاح‌های هسته‌ای جهت بررسی وضعیت خلع سلاح هسته‌ای ، منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و  استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای به عنوان سه ستون اصلی معاهده در ژنو در حال برگزاری است. 

کد مطلب: ۸۱۸۲۵۰
لینک کوتاه کپی شد
نجفی: استقرار سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در اروپا و همکاری هسته‌ای  با اسرائیل نقض تعهدات عدم اشاعه‌ای است

در نشست تحت دستور کار عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ضمن تاکید بر پایبندی کامل جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، اظهار کرد که تا زمانی که سلاح‌های هسته‌ای وجود دارند خطر گسترش این سلاح‌ها چه از طریق انتقال به کشورهای دیگر و چه از طریق ارتقا و تولید بیشتر این سلاح‌ها توسط کشورهای دارنده همچنان وجود دارد.

وی ادامه داد: «این سلاح‌های ضد بشری که برای اولین بار آمریکا آنها را در خلال جنگ جهانی دوم، تولید، آزمایش و استفاده نمود، به صورت زنجیروار اشاعه یافتند و طی هفتاد سال گذشته تهدید جدی علیه بشریت ایجاد کرده‌اند.»

نجفی تأکید کرد که تنها راه جلوگیری از اشاعه این تسلیحات نابودی کامل آنها است که کشورهای هسته‌ای در نقض تعهداتشان تحت NPT این تسلیحات را همچنان حفظ و ارتقا می‌دهند.

وی افزود: «استقرار تسلیحات هسته‌ای توسط آمریکا در اروپا تحت چتر هسته‌ای ناتو، کمک به رژیم صهیونیستی برای ساخت و آزمایش سلاح‌های هسته‌ای، کمک هسته‌ای به کشورهای خارج از معاهده همچنین نقض صریح NPT است.»

نمایند ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برنامه تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی نتیجه اعمال استاندارد دوگانه توسط برخی از کشورهای هسته‌ای به‌ویژه آمریکا است، که نقض فاحش کلیه هنجارهای عدم اشاعه است که این کشورها از نظر قانونی متعهد به اجرای آنها هستند.

نجفی در سخنرانی خود همچنین تاکید کرد که اقدامات عدم اشاعه همچون تقویت نظام پادمان آژانس و رژیم کنترل صادرات باید در تطابق با حق غیر قابل انکار کشورها استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای باشد.

در این نشست اکثر کشورهای عضو ضمن ابراز ناخرسندی از عدم پیشرفت در خلع سلاح هسته‌ای و تلاش کشورهای دارنده عضو سلاح هسته‌ای برای محروم کردن کشورها از استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، از این کشورها درخواست کردند که به تعهدات خود پایبند بوده و طبق ماده ۶ NPT با حسن نیت به سوی خلع سلاح کامل هسته‌ای حرکت کنند.

کنفرانس بازنگری NPT هر پنج سال یکبار برای بررسی پیشرفت اهداف معاهده بویژه خلع سلاح هسته‌ای برگزار می‌شود. این نشست کمیته مقدماتی جهت آماده‌سازی مباحث برای دهمین کنفرانس بازنگری NPT است که قرار است در سال ۲۰۲۰ برگزار شود.

تا کنون چندین کنفرانس بازنگری به دلیل عدم پایبندی کشورهای هسته ای به ماده ۶ معاهده وو فقدان پیشرفت در خلع سلاح هسته‌ای به شکست انجامیده‌اند. کشورهای هسته‌ای جهت انحراف افکار عمومی از خطر زرادخانه‌های تسلیحات هسته‌ای تلاش می‌کنند تا با ایجاد بحران‌های ساختگی و بزرگنمایی موضوعات مختلف از تمرکز جامعه جهانی بر خطر عظیمی که تسلیحات هسته‌ای این کشورها برای جامعه بشریت ایجاد کرده است منحرف کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار