نخستین واکنش‌های غرب به نمایش مضحک نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران

تهران (پانا) - بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل شب گذشته در یک سخنرانی تلویزیونی و با تکرار نمایشی مضحک و در حالی که سندی برای ارائه در دست نداشت، ادعا کرد اسرئیل به اطلاعاتی دست پیدا کرده است که نشان می‌دهد ایران پس از امضای توافقنامه هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ همه اسناد مربوط را در یک مرکز محرمانه در حومه تهران (شورآباد) مخفی کرده است.

کد مطلب: ۸۱۸۱۴۱
لینک کوتاه کپی شد
نخستین واکنش‌های غرب به نمایش مضحک نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران

نتانیاهو با به نمایش گذاشتن تعداد زیادی پوشه و سی‌دی و تعدادی پاور پوینت را که به زبان فارسی نوشته شده بود،نیز در صفحه تلویزیون نمایش داد، مدعی شد که اسرائیل در یک عملیات اطلاعاتی توانسته است به ۵۵ هزار صفحه و ۵۵ هزار فایل دیجیتال از اطلاعات مربوط به برنامه هسته‌ای نظامی ایران در قالب ۱۸۳ سی دی دست پیدا کند.

به گزارش بی بی سی، او با نشان دادن تصاویری از آنچه به گفته او از اسناد هسته‌ای ایران به دست آمده است، ایران را متهم کرد که برای سال‌ها به مجامع بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای خود دروغ گفته است.

نتانیاهو مدعی شد: «ایران درباره عدم برخورداری از برنامه نظامی هسته‌ای دروغ گفته است. یکصدهزار فایل محرمانه نشان می‌دهد آنها دروغ گفته‌اند. ثانیا، حتی پس از امضای توافق هسته‌ای، ایران دانش هسته‌ای نظامی خود را با هدف استفاده در آینده حفظ کرده است. ثالثا، ایران در سال ۲۰۱۵ که باید طبق توافق هسته‌ای اطلاعات کاملی را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گذاشت، باز هم دروغ گفت. در پایان اینکه توافق هسته ای مبتنی بر دروغ است.»

دولت آلمان از اسرائیل خواسته است این اطلاعات را به سرعت در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بگذارد.

سخنرانی نتانیاهو پس از دیدار کابینه امنیتی اسرائیل در وزارت دفاع این کشور انجام شد.

نتانیاهو در سخنانش ایران را متهم کرد که برای سال‌ها با به اجرا گذاشتن یک طرح محرمانه به نام «عماد» در پی تولید سلاح هسته‌ای بوده است.

نتانیاهو گفت: «برای سال‌ها می‌دانستیم ایران یک برنامه هسته‌ای نظامی محرمانه دارد که نامش طرح عماد است. حال می‌توانیم ثابت کنیم که طرح عماد یک طرح جامع برای طراحی، تولید و آزمایش سلاح‌های هسته‌ای بود. همین‌طور می‌توانیم ثابت کنیم که ایران به طور محرمانه اطلاعات پروژه عماد را مخفی کرده است تا هرگاه قصد کرد سلاح هسته‌ای تولید کند، از آن استفاده کند.»

یک سخنگوی دولت آلمان گفت که این کشور اطلاعات ارائه‌شده اسرائیل را تحلیل خواهد کرد اما بازرسی‌های مستقل از تاسیسات ایران باید ادامه یابد.

به گزارش رویترز این سخنگو گفت: «معلوم است جامعه جهانی در مورد این موضوع تردید داشت که برنامه اتمی ایران صرفا صلح‌آمیز بود و به همین همین دلیل توافق اتمی در سال ۲۰۱۵ امضا شد که شامل یک برنامه نظارتی بی‌سابقه، کامل و قوی آژانس بین المللی انرژی اتمی می شد.»

او گفت ضروری است که این نظارت مستقل حفظ شود تا از پایبندی ایران به برجام اطمینان به دست آید.

بنا بر این گزارش، ارزیابی اطلاعاتی آمریکا در سال ۲۰۰۷ از توقف برنامه هسته ای نظامی ایران در ۲۰۰۳ خبر داده بود.

این سخنزانی در حالی انجام شد که تا مهلت تعیین شده به وسیله دونالد ترامپ برای «اصلاح نقص‌های برجام» دوازده روز باقی مانده است و در روزهای گذشته متحدان اروپایی آمریکا از جمله بریتانیا، آلمان و فرانسه بر تلاش خود برای حفظ توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با ایران افزوده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به سخنان نتانیاهو گفت: «این وضعقابل قبولی نیست. آنها بی‌کار ننشسته‌اند. آنها موشک‌هایشان را پرتاب می‌کنند که گفته می‌شود صرفا برای نمایش در تلویزیون است. من این طور فکر نمی‌کنم. »

او در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس‌جمهوری نیجریه صحبت می‌کرد.

به گفته ترامپ، توافق هسته‌ای با ایران هفت سال دیگر به پایان می‌رسد و آن وقت ایران می‌تواند به تلاش برای تولید سلاح اتمی ادامه دهد.

با این حال، او تصمیمش درباره آینده برجام را اعلام نکرد.

ترامپ گفت: «درباره برجام تا دوازدهم مه (۲۲ اردیبهشت) تصمیم می‌گیرم. ولی به این معنی نیست که برای یک توافق واقعی مذاکره نمی‌کنم.»

جان هیوز، معاون سابق بخش مدیریت تحریم‌های ایران در وزارت امور خارجه آمریکا، که در شکل‌گیری برجام نقش داشت، گفت در مواد عرضه شده از سوی اسرائیل چیزی ندیده است که توافق را عوض کند.

او گفت: «راستش این یک بیانیه سیاسی است که به منظور تلاش برای نفوذ در تصمیم آقای ترامپ در مورد آینده برجام ارائه می‌شود. فکر می‌کنم بیشتر این مواد بازیافت شده باشد.»

بنیامین نتانیاهو در تماس تلفنی با همتایانش در فرانسه، آلمان و روسیه درباره یافته‌های اطلاعاتی اسرائیل درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران اطلاع‌رسانی کرده است.

سخنگوی دولت آلمان گفته است این کشور به دقت اطلاعات ارائه شده به وسیله اسرائیل را بررسی خواهد کرد.

همزمان، روسای جمهوری روسیه و فرانسه بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرده‌اند.

بنا براعلام کاخ کرملین، ولادمیر پوتین و امانوئل مکرون امروز در یک تماس تلفنی خواهان اجرای کامل برجام شدند.

کاخ الیزه هم در بیانیه‌ا‌ی اعلام کرد روسای جمهوری فرانسه و روسیه بر حفظ دستاوردهای برجام مصمم هستند.

سران بریتانیا، فرانسه و آلمان هم یکشنبه در یک بیانیه‌ مشترک اعلام کردند توافق هسته‌ای فعلی با ایران بهترین راه جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است اما در عین حال باید توافقی تکمیلی هم به بحث گذاشته شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار