گردهمایی اعضای 4 دوره پارلمان شهر در همدان

همدان (پانا) - به مناسبت گرامیداشت روز شوراهای اسلامی شهر و روستا، جلسه صحن این هفته شورای اسلامی شهر همدان با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، اعضای سابق دوره های اول تا پنجم شورا و مدیران شهرداری همدان برگزار شد.

کد مطلب: ۸۱۷۹۲۵
لینک کوتاه کپی شد
گردهمایی اعضای 4 دوره پارلمان شهر در همدان

شورای پنجم شهر همدان با گردهم آوردن نمایندگان پارلمان محلی 4 دوره گذشته در صحن شورا به دنبال قدردانی از زحمات این افراد و بهره گیری از تجربیات و پیشنهادات آنها بود که مورد استقبال هم قرار گرفت.

* آیت ‌ ا... محمدی: مدیریت شهری نیازمند خرد جمعی است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان در این جلسه ضمن تبریک روز شوراها و با توجه به نزول سوره شورا در قرآن کریم، از اهمیت شوراها گفت و افزود: اگر شورا نباشد، شهردار یک نفر است؛ بنابراین علم، قدرت و درک یک نفر هم محدود است و همه نیازمندی ‌ های شهر را برآورده نمی ‌ کند؛ بر این اساس باید خرد جمعی برای مدیریت شهری به کار گرفته شود.

آیت ‌ ا... غیاث ‌ الدین ‌ طه ‌ محمدی اضافه کرد: اگر افراد متخصص، متعهد، خوش ‌ فهم و با تجربه در مدیریت شهری کنار هم قرار بگیرند، یقیناً بهره ‌ وری کار چندین برابر می ‌ شود.

وی با تأکید بر اینکه مشورت، شرکت در عقل مردم است که عایدات آن بیشتر از شریک شدن در مال مردم است، بیان کرد: افراد در مقام مشورت باید خالصانه، تمامی مباحث خود را در اختیار دیگران بگذارند و دِین خود را ادا کنند.

آیت ‌ ا... ‌ طه ‌ محمدی با بیان اینکه اگر مسؤولان منیت خود را از بین ببرند، نگرانی وجود نخواهد داشت، توصیه کرد: خودمان را فراموش کنیم و صلاح امت را در نظر بگیریم که در این صورت، اجرمان را از پروردگار دریافت می ‌ کنیم.

* نیکبخت: تبلور مردم ‌ سالاری دینی در شوراها

استاندار همدان هم ضمن تبریک روز شوراها با بیان اینکه یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی این است که بر مردم ‌ سالاری دینی تکیه دارد و تبلور آن در شوراهای روستا و شهر وجود دارد، گفت: شورا ‌ ها باید به وظایف قانونی خود عمل کنند.

محمد ناصر نیکبخت با بیان اینکه اگر شوراها به عنوان خدمت ‌ گزار صدیق مردم از شرایط موجود استفاده نکنند، ضرر کرده ‌ اند، اضافه کرد: در دوره پنجم شورای شهر همدان با افقی که برای همدان تعریف شده و ظرفیت ‌ های بالقوه همدان، تاکنون برنامه ‌‌ های خوبی دریافت کرده ‌ ام.

نیکبخت با بیان اینکه افق همدان باید خیلی بالاتر دیده شود، گفت: اردیبهشت ماه امسال با حضور 500 هنرمند کشور جشنواره پویانمایی در همدان برگزار خواهد شد که کمترین آورده آن، توافق برای راه ‌ اندازی دانشگاه پویانمایی در همدان است.

وی با بیان اینکه در تیر ماه امسال هم نشست پایتخت گردشگری آسیا را داریم و نباید گردشگری را به عنوان عامل تحرک و توسعه استان دست کم بگیریم، گفت: باید از رویدادهای بین المللی استفاده کنیم.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه ورودی ‌ ها و زیبا سازی شهر باید به گونه ‌ ای باشد که میهمانان همدان را زیبا و در شأن میزبانی اجلاس ‌ های جهانی ببینند، اظهار کرد: اتحاد، همبستگی و امکانات و تجربه خوبی در استان وجود دارد؛ براین اساس باید رویداد «همدان 2018» را بهتر برگزار کنیم.

نیکبخت با بیان اینکه این فرصت ‌ ها در طول تاریخ به برکت نظام جمهوری اسلامی به همدان داده شد، گفت: همدان برای توسعه، فرهنگ و تعالی همه بایسته ‌ ها را دارد و برروی ‌ ریل توسعه ‌ قراردارد که باید توان و توسعه آن را سرعت دهیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه شوراها در همه حوزه ‌ های مختلف شهر و جامعه دخیل هستند، افزود: اگر شوراها قوی باشند، نقش و تأثیر بیشتری نسبت به دیگر ارگان ‌ ها و سازمان ‌ ها در رضایتمندی مردم به دنبال خواهند داشت.

نیکبخت با اشاره به تدوین برنامه ‌ های شورای اسلامی شهر همدان و افق ترسیم شده توسط این شورا، گفت: باید با وحدت و همدلی برای توسعه استان همدان قدم برداریم.

وی، گردشگری را یکی از شایسته ‌ ترین راهکارهای توسعه استان برشمرد و بر ساماندهی ورودی ‌ های شهر همدان تأکید کرد.

استاندار همدان همچنین تأکید کرد: در زیباسازی شهر علاوه بر میزبانی شایسته، باید به گونه ‌ ای کار کرد که شهرداری خودکفا و توانمند باشد و برای پرداخت حقوق به شهر فروشی روی نیاورد که یکی از راهکارها در این زمینه، ایجاد سرمایه ‌ گذاری است.

نیکبخت با اشاره به اینکه امسال طرح احیاء بافت ‌ های فرسوده را داریم، گفت: همدان، استان نخست کشور در آماده سازی برای بازآفرینی است که این طرح را باید با هماهنگی هم آغاز کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید با هم به این مردم خدمت کنیم و شهر را بسازیم، افزود: شهر ساخته شده است؛ بنابراین باید در راستای توسعه و زیباسازی آن گام برداریم، زیرا همدان ظرفیتی برای معرفی کشور در جهان است.

* خجسته: طرح مدیریت یکپارچه شهری به زودی تعیین ‌ تکلیف می ‌ شود

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی شهر همدان هم در ادامه از تعیین ‌ تکلیف طرح مدیریت یکپارچه شهری در آینده نزدیک خبر داد و گفت: شوراهای اسلامی، 8 اصل قانون اساسی را به خود اختصاص داده ‌ اند که در واقع مردم ‌ سالاری دینی به معنای واقعی در این نهاد مردمی محقق می ‌ شود.

امیر خجسته با تأکید بر اینکه وضعیت شوراها خوب نیست و شوراهای کشور، شورای شهرداری ‌ ها هستند، افزود: مجلس به صورت مصمم ایستاده است تا طرح مدیریت یکپارچه شهری را تعیین ‌ تکلیف کند.

وی با توجه به اینکه پارلمان محلی، ناجی شهر است، افزود: سبک خوبی در شوراهای کشور در جریان نیست این نهاد مردمی در حال حاضر قدرت مانور ندارد و نمی ‌ تواند نقش ‌ آفرینی کند.

خجسته با تأکید بر اینکه تمام دستگاه ‌ های خدمات ‌ رسان همچون برق، آب، مخابرات و... باید زیرنظر شوراها مانور دهند، عنوان کرد: این وضعیت در شهر بحرانی است و پیش از این نباید موضوع مدیریت یکپارچه شهری طولانی شود؛ بنابراین اگر لایجه این طرح به مجلس نرسد، طرح آن را در مجلس آماده می ‌ کنیم که برای این مهم، 151 ماده هم پیش ‌ بینی شده است.

وی در ادامه با اشاره به درخواست دولت مبنی بر اجرای این طرح، بیان کرد: البته وزارت کشور، طرح را آماده و ‌ تحویل دولت داده که در حال بررسی در کمیسیون ‌ های دولت است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با بیان اینکه به وزیر کشور تذکر جدی دادیم که اگر لایحه پس از عید نوروز به مجلس نیاید، مجلس این کار را انجام می ‌ دهد، افزود: در حال حاضر 101 ماده تهیه شده و در حال بررسی است و در ماه آینده یا مجلس طرح می ‌ دهد یا دولت لایحه را ارائه می ‌ دهد.

خجسته با بیان اینکه توان و وضعیت مالی تمامی شهرداری ‌ ها به ‌ ویژه شهرداری ‌ های کوچک خوب نیست، گفت: برای این موضوع، کمیسیون ویژه برای این مهم تشکیل شد که عمران، بودجه و درآمد شهرداری ‌ ها هم مورد بحث است تا این مورد هم در مجلس تعیین ‌ تکلیف شود.

وی همچنین گفت: با توجه به اینکه مردم مشتاق هستند در جریان مباحث نمایندگان خود در پارلمان محلی (شوراها) باشند، طرحی به مجلس ارائه شده است تا صحن علنی شورای شهر از طریق صدا (رادیو) در مراکز استان ‌ ها به منظور شفاف ‌ سازی پخش شود که در شرف عملی شدن است.

خجسته اظهار کرد: تحول بزرگی در استان همدان رخ می ‌ دهد و افقی بزرگ پیش ‌ رو است که با وجود 1800 جاذبه تاریخی و از طرفی رویداد بین ‌ المللی «همدان، پایتخت گردشگری 2018 آسیایی» هم درآمد پایدار و هم اشتغال پایدار داریم؛ به همین دلیل در استان باید به نحوی برنامه ‌ ریزی کنیم تا در سطح جهانی بدرخشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار