معاون توسعه مدیریت آموزش و پرورش فارس:

معاون توسعه مدیریت آموزش و پرورش فارس: محتوای آموزشی باید از حالت متمرکز خارج و بومی‌سازی شود

شیراز (پانا) - معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش فارس گفت: بر اساس اهداف پیش بینی شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛ خروجی دستگاه تعلیم و تربیت باید منجر به تولید انسان‌هایی کمال یافته، آگاه و مفید به حال خود و جامعه باشد.

کد مطلب: ۸۱۷۸۲۵
لینک کوتاه کپی شد
معاون توسعه مدیریت آموزش و پرورش فارس: محتوای آموزشی باید از حالت متمرکز خارج و  بومی‌سازی شود

غلامعلی حق شناس در جمع کارشناسان شرکت کننده در دوره آموزشی آشنایی با سامانه کتب درسی مدارس فارس، با اشاره به برخی از مشکلات موجود در حوزه توزیع کتب درسی گفت: برخی از نارسایی ها و مشکلات مربوط به توزیع کتب درسی ناشی از نبودن پست کارشناسی مشخصی برای این کار درسطح شهرستانها و مناطق است. توزیع کتب و نشریات توسط افراد مختلف سبب بروز برخی از ناهماهنگی ها و عدم انسجام در حوزه توزیع کتب شده است .

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش فارس با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش حوزه‌ای گسترده و متشکل از بخش‌های زیاد است، گفت: فعالیتهای عمده آموزش و پرورش به طور کلی در سه بخش شامل امور مالی، بخش ساختاری و تشکیلات و بخش سیستم آموزشی و محتواست که این بخش سوم مستقیما با کارشناسان حوزه توزیع کتب درسی سرو کار دارد .

حق شناس با اشاره به توسعه و رشد فناوری های نوین ارتباطی و اطلاع رسانی در دنیای امروز گفت: برخی از شیوه ها و سیستم های آموزشی قدیمی در بسیاری از کشورها منسوخ شده است. آموزش و پرورش ما هم باید به سمتی حرکت کند که بتواند از این شیوه‌های نوین برای ارتقای عملکرد خود در تمامی حوزه‌ها بهره ببرد. البته تلاش‌هایی هم در این خصوص انجام گرفته است ،مثل تدوین سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت .

وی گفت: با به‌کارگیری شبکه های مجازی ،کل سیستم های آموزشی متحول شده است و با توجه به اینکه تغییرات انجام‌شده در سیستم آموزشی ما بعضا خروجی مناسبی نداشته است، لذا نیازمند تدوین، طراحی و به‌کار گیری شیوه های مناسب و مؤثرتری هستیم .

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش فارس گفت: بر اساس اهداف پیش‌بینی شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛ خروجی دستگاه تعلیم و تربیت باید منجر به تولید انسان‌هایی کمال یافته، آگاه و مفید به حال خود وجامعه باشد و اگر در جایی چنین اتفاقی نیفتاد یعنی اینکه سیستم آموزشی و عملکرد ما در این بخش مناسب نبوده و محتواهای آموزشی ما نیز بر همین مبنا به خوبی طراحی، تولید و توزیع نشده اند، لذا با همان مشکلات روبرو خواهیم بود .

وی با اشاره به برخی از مشکلات ناشی از تمرکز گرایی گفت: در اکثر کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته خصوصا در حوزه محتوای آموزشی یک سیستم آموزشی متمرکز وجود ندارد، بلکه تهیه و تدوین محتواهای آموزشی هر منطقه با در نظر گرفتن شرایط فرهنگی ، جغرافیایی و حتی منطبق با استعدادهای دانش‌آموزان همان منطقه صورت می پذیرد. محتوای آموزشی مدارس باید از حالت متمرکز خارج شود و به سمت بومی‌سازی پیش برود.

حق شناس با بیان اینکه «امروزه عملا چاپ کتاب و محتوای مکتوب در حال منسوخ شدن است»، گفت: تدوین محتواهای آموزشی به سمت غیر مکتوب و غیر متمرکز پیش می‌رود و این یکی از نیازهای اساسی ماست که بتوانیم در این زمینه برنامه‌ریزی و اقدامات مؤثری انجام دهیم. همگی ما در این زمینه مسئولیت داریم و نیازمند کسب اطلاعات و آگاهی بیشتری در این خصوص هستیم .

وی ابراز امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی‌ها و آموزش‌هایی که ارائه می‌شود؛ امر توزیع کتب درسی در ادارات مناطق و شهرستانها با فعالیت کمیته‌های تعیین‌شده و همکاری مدیران مدارس در سایه همکاری و همدلی بیشتر به خوبی و در موقع مناسب انجام پذیرد .

این دوره آموزشی با حضور مسئولین و کارشناسان توزیع کتب درسی در سطح مناطق و شهرستانهای استان در مجموعه فرهنگی و آموزشی باشگاه فرهنگیان شیراز برگزار و کارشناسانی از اداره کل آموزش و پرورش به ارائه آموزشهای لازم در این حوزه خصوصا نحوه کار با سامانه توزیع کتب درسی می پردازند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار