معلمان اصلی‌ترین نقش‌آفرینان در تحول نظام آموزش و پرورش هستند

بابلسر (پانا) - معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران گفت: معلمان اصلی‌ترین بازیگران تغییر نظام آموزش و پرورش و تحول بنیادین در آن هستند و توجه به این سوال مهم که معلمان چه نقشی در تغییرات آموزش و پرورش خواهند داشت.

کد مطلب: ۸۱۷۷۲۹
لینک کوتاه کپی شد
معلمان اصلی‌ترین نقش‌آفرینان در تحول نظام آموزش و پرورش هستند

اسفندیار نظری در گرهمایی استقرار پایه دوازدهم در هنرستان‌ها که در دانشگاه فرهنگیان بابلسر برگزار شد، یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های آموزش و‌پرورش را تقویت سرمایه‌های اجتماعی و تربیت نیروهای انسانی توانمند، امیدآفرین و دارای تدبیر دانست و اظهار کرد: در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ در راستای سند تحول بنیادین، مهم‌ترین رخداد آموزشی در مدارس لستقرار کامل نظام ۶-۶-۳ در همه مدارس است.

او با تأکید بر اینکه تحول و تغییر فقط تغییر کتاب درسی نیست بلکه تحول در برنامه درسی، سیستم و ساختار آموزشی، نوآوری و اصلاح است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران بر این واقعیت که یک برنامه یکسان را نمی‌توان در همه‌ی زمان‌ها و مکان‌ها به‌کار برد تأکید و بیان کرد: در این میان توجه به سازگاری با شرایط، نیازمندی‌ها، منابع و امکانات، محدودیت‌های یادگیرندهو جامعه ملی-محلی و ... مهم است.

او تغییر و تحول در نظطام آموزشب را مستلزم از دست دادن انرژی، سرمایه، منابع مالی و مادی دانست و گفت: پس از نهادینه شدن تغییر و تحول، شرایط بازگشت این سرمایه‌ها مهیا خواهد شد.

نظری تحول بنیادین در آموزش و‌پرورش را وابسته به بازیگران اصلی آن یعنی معلمان، مدیران، رهبران اجتماعی و رهبران جامعه ملی محلی دانست و تصریح کرد: معلمان اصلی‌ترین بازیگران تغییر نظام آموزش و پرورش و تحول بنیادین است و توجه به این سوال مهم است که معلمان چه نقشی در تغییرات آموزش و پرورش خواهند داشت.

او با اشاره به اینکه در استان مازندران ۳۴۳ هنرستان فعال است که شامل ۱۲۰ هنرستان فنی‌و‌حرفه‌ای و ۲۲۳ هنرستان کاردانش است، ادامه داد: از میان این ۱۲۰ هنرستان کاردانش ۸۰ هنرستان ضمیمه هستند و هم شاخه نظری و هم شاخه کاردانش دارند.

معاون آموزش و پرورش مازندران افزود: در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ یک میلیارد و ۳۵ میلیون تومان از طریق اعتبارات استانی تجهیزات خریده شد و در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ نیز از اعتبارات استانی یک میلیارد تومان در قالب اوراق و یک میلیارد و ۳۸۵ میلیون تومان از طریق وزارت‌خانه در قالب تملک سرمایه‌ای به استان تخصیص یافت که در حال خرید تجهیزات هستیم.

نظری اعلام کرد: از قِبل فروش دو درصد فروش گاز نیز اعتباراتی به اداره کل تجهیز و نوسازی مدارس برای تجهیز هنرستان‌ها اختصاص یافت که در حال خرید تجهیزات هستیم.

او پیشنهاد داد که با رایزنی با مجمع خیران مدرسه‌ساز مازندران و شهرستان‌ها از این پس ساخت مدارس به سمت ساخت هنرستان‌ها و‌خرید تجهیزات هنرستانی پیش رود.

نظری یادآور شد: هنرستان‌های فنی‌و‌حرفه‌ای دارای رشته‌های ثابت هستند اما در هنرستان‌های کاردانش به تناسب بازار کار رشته‌های تازه ایجاد می‌شود مانند ایجاد رشته برای تأمین نیروی کار پایانه‌های حمل و نقل که در قالب برون‌سپاری با تأمین نیروی متخصص آموزشی از سوی آموزش متوسطه انجام می‌شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و‌پرورش مازندران توضیح داد: در حال حاضر بر اساس هدایت تحصیلی دانش‌آموزان از پایه نهم به دهم در سال تحصیلی ۹۶-۹۷، ۴۰.۶ درصد دانش‌آموزان به شاخه فنی‌وحرفه‌ای و ۵۹.۴ درصد به شاخه نظری هدایت شدند.

نظری در پایان یادآور شد: در راستای برنامه ششم توسعه در کشور باید ۵۰ درصد دانش‌آموزان به شاخه مهارتی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش و ۵۰ درصد به شاخه نظری هدایت شوند.

گردهمایی استقرار پایه دوازدهم در هنرستان‌ها، با حضور معاونان آموزش متوسطه و کارشناسان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش شهرستان‌ها و مناطق، اعضای هسته مدیران هنرستان‌ها و سرگروه‌های درسی شاخه‌های تحصیلی فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش مازندران امروز در دانشگاه فرهنگیان بابلسر برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار