معاون ابتدایی آموزش و پرورش: احترام به معلمان رکن اساسی برنامه‌های حوزه آموزش ابتدایی است

حکیم‌زاده: رقابت زدایی از طرح‌های آموزش و پرورش امری ضروری است

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش احترام به معلم را یکی از ارکان برنامه‌های حوزه آموزش ابتدایی عنوان کرد و از اجرای طرح کارآمد با هدف توانمندسازی معلمان در 88 مدرسه و در3 استان خبر داد.

کد مطلب: ۸۱۷۷۲۷
لینک کوتاه کپی شد
معاون ابتدایی آموزش و پرورش: احترام به معلمان رکن اساسی برنامه‌های حوزه آموزش ابتدایی است

رضوان حکیم‌زاده در نشست صمیمی کارکنان معاونت آموزش ابتدایی با سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس سند تحول بنیادین، اولین اولویت معاونت آموزش ابتدایی بهره گیری از قرآن کریم به عنوان مبنای اصلی و برنامه درسی انسان است. ما بر تربیت محتوایی قرآن تاکید می کنیم و این نوع تربیت رعایت موازین و معیارهایی است که خداوند در امر تعلیم و تربیت مقرر کرده است و ما حق تخطی از آن را نداریم.

وی ادامه داد: اصل بعد رسالت تشویق و رحمت برگرفته از متون دینی ما است. خداوند در جای جای قرآن فرموده‌اند که هر کسی خوبی کند چند برابر آن پاداش می‌گیرد. از نظر ما معلم قرآنی کسی است که این اصل را در آموزش دانش آموزان مدنظر داشته باشد.

حکیم‌زاده اصالت کار جمعی و مشارکت را اصل قرآنی دیگر در تعلیم و تربیت دانست و گفت: معلم همه انسان‌‌های روی زمین پیامبر اسلام و رحمت العالمین است بر همین اساس توفیق خواهی را یک امر جمعی می‌دانیم و جداسازی در نظام تعلیم تربیت قرآنی جایگاهی ندارد و معتقدیم نباید عده ای از انسان‌ها را به بهانه آموزش خاص از دیگران جدا کرد.

وی افزود: بر اساس تعالیم قرآنی مربی در امر تعلیم و تربیت تسهیل گر است و نباید هیچ اجباری در کار باشد. اصل بر اراده آزاد انسان در پذیرش جریان هدایت است.

حکیم‌زاده اولویت دوم معاونت آموزش ابتدایی را به رسمیت شناختن حق کودکی و اقتضائات این دوران مانند شادی کردن و بازی کردن دانست و تصریح کرد: پرهیز از انتظارات بالا از کودکان زمینه‌ای را فراهم می‌کند که با استفاده از قالب‌های مناسب مانند ادبیات و هنر و... مهارت‌های زندگی و مفاهیم علمی را به آنها بیاموزیم.

وی ادامه داد: طرح عید و داستان یک نمونه از کارهایی بود که با حمایت و راهبری وزیر آموزش و پرورش در همین راستا اجرا شد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش احترام به معلم را سومین رکن برنامه های حوزه ابتدایی عنوان کرد و گفت: طرح کارآمد با هدف توانمندسازی معلمان در 88 مدرسه و در 3 استان در حال اجراست، در این طرح مدیران تنها تسهیل کننده و هدایت گر هستند و معلمان خود درخصوص این برنامه تصمیم می‌گیرند.

حکیم‌زاده رقابت زدایی از طرح ها را امری ضروری دانست و گفت: تدوین کتاب های درسی توسط سازمان پژوهش بدون تعامل با حوزه ابتدایی، ارائه محتوای آموزشی برای دانشجومعلمان ابتدایی بدون دخالت این حوزه و عدم تخصیص اعتبارات کافی به ابتدایی، از جمله چالش‌های معاونت آموزش ابتدایی است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره چالش‌های معاونت آموزش ابتدایی گفت: این معاونت در عناصر تعیین کننده آموزشی به عنوان متولی آموزش ابتدایی نقشی نداریم و کتاب‌های درسی بدون تعامل با ما تدوین می‌شود. معلمان در دانشگاه فرهنگیان و بدون درنظر گرفتن برنامه های معاونت دوره ابتدایی آموزش می‌بینند.

وی ادامه داد: با توجه به تاکید سند تحول بنیادین مبنی بر اولویت معاونت ابتدایی در تخصیص منابع مالی و انسانی امسال شاهد کاهش تخصیص اعتبارات بودیم که اجرای برنامه‌های این معاونت را با مشکل مواجه کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار