رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت: قرآن عامل پیوند میان کتابخوانی و مسجداست

رشت (پانا) - رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت گفت: از زمانی که قرآن به شکل مکتوب درآمده، بسیاری از مسلمانان کتاب به مساجد اهدا می کنند و لذا این پیوند میان کتابخوانی و مسجد وجود دارد.

کد مطلب: ۸۱۷۵۸۶
لینک کوتاه کپی شد
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت: قرآن عامل پیوند میان کتابخوانی و مسجداست

محمدحسن عاقل منش در نخستین نشست کتابخوان مساجد استان گیلان که در مسجد فاطمیه رشت برگزار شد، با گرامیداشت اعیاد شعبانیه و ولادت حضرت علی اکبر(ع)، اظهار کرد: روز جوان را به همه جوانان دیروز، امروز و آینده تبریک می گویم.

وی مسجد فاطمیه را جزو مساجد فرهنگی استان و شهر رشت دانست و افزود: این مسجد در حوزه اندیشه، فرهنگ، کتاب و کتابخوانی جایگاه والایی دارد و بعد از انقلاب شخصیت های برجسته ای را تحویل جامعه داده است. حضور فرهنگی در فعالیت های انقلابی با برگزاری جلسات همخوانی و بازخوانی کتاب های علامه شهید مرتضی مطهری سبب شد مسجد فاطمیه این جایگاه را کسب کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر رشت، با اشاره به چرایی برگزاری نشست کتابخوان در مساجد، گفت: بدون تردید کتاب و کتابخوانی در تمدن از درجه و جایگاه ویژه ای برخوردار است و این جایگاه و منزلت ناشی از تعالیم متعالی اسلام می باشد.

عاقل منش، با بیان اینکه رسول گرامی اسلام(ص) با واژه «اقرا» مبعوث شد، خاطرنشان کرد: در تمامی روایات پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) به خواندن کتاب به ویژه آیات نورانی قرآن کریم در راستای نشر و گسترش اسلام و فرهنگ و تمدن اسلامی توصیه و تاکید شده است.

وی ادامه داد: در اسلام مکان و جغرافیای زمانی برای کسب علم و دانش مطرح نیست و همواره مسلمانان دعوت به دانش آموزی و دانش اندوزی شده اند. از زمانی که قرآن به شکل مکتوب درآمده، بسیاری از مسلمانان کتاب به مساجد اهدا می کنند و لذا این پیوند میان کتابخوانی و مسجد وجود دارد.

عضو شورای شهر رشت، با اشاره به وجود کتابخانه های ارزشمند در دل مساجد، خاطرنشان کرد: برگزاری نشست کتابخوان مساجد می تواند علاوه بر نهادینه سازی فرهنگ کتاب و کتابخوانی، در نشر و گسترش تعالیم اسلامی و تعمیق فرهنگ قرآنی تاثیر بسزایی داشته باشد.

فاطمه رفیعی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گیلان نیز، با اشاره به انس و قرابت نمازگزاران مسجد فاطمیه رشت با کتاب و کتابخوانی، عنوان کرد: ما در دفتر امور بانوان چندین کمیته داریم که بیشتر این کمیته ها حقوقی است.

وی عدم اطلاع کافی شهروندان از حقوق اولیه خودشان را یکی از حلقه های مفقوده در امر آسیب های اجتماعی دانست و گفت: برای اینکه مردم مطالبه گر و مدافع حقوق خودشان باشد، باید منشور حقوق شهروندی را مطالعه کنند.

این مقام مسئول، به معرفی کتاب «منشور حقوق شهروندی» پرداخت که از سوی رئیس جمهوری در سال 95 ارائه شده است و اضافه کرد: این کتاب بسیار عمیق و پرمعناست و هر کسی با مطالعه آن نسبت به حقوق قانونی خود در جامعه انسانی و اسلامی آگاهی پیدا می کند.

رفیعی، با بیان اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با قوانین اسلام مطابقت دارد، خاطرنشان کرد: منشور حقوق شهروندی براساس قانون اساسی ماست و در آن بر رعایت اخلاق حسنه، راستگویی، درستکاری، امانتداری، مشورت، حفظ بیت المال، رعایت حق الناس، وجدان کاری، اعتدال و پرهیز از شتابزدگی از سوی دولتمردان تاکید شده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده گیلان، با اشاره به نقض حقوق کودکان، زنان، مردان، جوانان، بیکاران، شاغلین و... در بعضی موارد، اظهار کرد: ساز و کارهای دسترسی به حقوق شهروندی در کتاب مذکور بیان شده است. بی تردید اگر هر کدام از ما در هر جایگاهی پیگیر حقوق شهروندی باشیم، شاهد یک جامعه اسلامی سالم و شاداب و بانشاط با هر قومیت، نژاد، مذهب، گویش و فرهنگ خواهیم بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار