رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران عنوان کرد

لزوم توجه به قراردادهای کارگران شهرداری

تهران (پانا) - رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران خواستار توجه بیشتر به قراردادهای کارگران شهرداری و ایجاد امنیت بیشتر این قشر شد.

کد مطلب: ۸۱۷۵۸۱
لینک کوتاه کپی شد
لزوم توجه به قراردادهای کارگران شهرداری

افشین حبیب زاده در نطق پیش از دستور جلسه روز یک شنبه به مشکلات جامعه کارگری به خصوص حوزه شهری اشاره کرد:

مشروح نطق رییس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران به شرح زیر است :

خدمت اعضای محترم سلام عرض می کنم و هفته کارگر و روز جهانی کارگر را خدمت جامعه کارگری ایران تبریک و تهنیت عرض می نمایم، همچنین روز شوراها و روز معلم را پیشاپیش تبریک عرض می نمایم

روز جهانی کارگر، گرامی داشتن و ارزش گذاری بر زحمات خالصانه تلاشگران شریف عرصه کار و تولید کشور است. عزیزانی که در تمامی برهه‌های حساس و سرنوشت ساز کشور و انقلاب دوشادوش دیگر دلسوزان در این مسیر قرار داشته اند.

باید توجه داشت که جامعه کارگری ایران، بزرگترین طیف جامعه را تشکیل می‌دهد. طبقه‌ای که در طول این سال‌ها تاثیرات مستقیم سیاستگذاری‌ها و مدیریت‌های دولتی را با تمام وجود لمس کرده و تنگناها و فشارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را متحمل شده است. از اینرو شایسته است در سالی که به فرموده رهبر انقلاب به نام " حمایت از کالای ایرانی" نام گذاری شده است، به این امر توجه داشت که این مهم تحقق نخواهد یافت جز با توجه به نیروی انسانی داخلی و حمایت از کار، کارگر، رونق تولید و سرمایه ایرانی.

بر این اساس عرصه کار با عرصه اقتصادی و کارآفرینی، رفاه اجتماعی و تأمین اجتماعی ارتباط تنگاتنگ و بسیار اثربخشی دارد و هر برنامه ریزی اشتباه در هر یک از این حوزه ها می تواند تأثیرات منفی در سایر بخش ها و مولفه ها داشته باشد. بنابراین همانگونه که اعلامیه فیلادلفیای سازمان بین المللی کار با صراحت می گوید که نیروی کار، کالا نیست و شما نمی توانید آن را به عنوان کالا در نظر بگیرید، بر این نکته تاکید می شود که ما با انسان سرو کار داریم؛ انسانی که صاحب فکر , اندیشه , عاطفه و خانواده است. لذا کرامت انسانی او باید همراه با کارآمدی نظام تولید و بهره وری مورد توجه جدی قرار گیرد و کسی نباید به بهانه هایی از این دست این کرامت را مورد خدشه قراردهد.

از این رو در پارادایم جدید توسعه نیز، تضمین دسترسی مؤثر به حقوق اجتماعی، از جمله حق برخورداری از تامین اجتماعی، بخش جدایی ناپذیر از چشم انداز توسعه در عصر جهانی بوده و شالود ه ای مستحکم و ضروری را برای توسعه پایدار و صلح آمیز برای همگان بنیان نهاده است و رکن اساسی هرگونه سیاست گذاری اجتماعی می باشد. به این ترتیب، تامین اجتماعی به ثبات نهادهای دموکراتیک و حاکمیت قانون و نیز دستیابی به حق توسعه کمک می نماید.

بنابراین ضرورت توجه به استانداردها و حداقل های حمایت های اجتماعی از جمله مواردی است که ارتباط موثری نیز با کار شایسته دارد که در این بین مشکل عمده در عدم تطبیق معیشت با مزد است. امری که در سال های گذشته شاهد آن بودیم و افزایش حقوق کارگران متناسب با تورم های سرسام آور نبوده است. هر چند در دولت تدبیر و امید تلاشهایی در این مسیر صورت گرفته است و میانگین افزایش حقوق کارگران نسبت به نرخ تورم اندکی بهبود یافته است ولیکن توجه بیشتر به این مساله امری اجتناب ناپذیر و ضروری می باشد. این امر در کنار نبود امنیت شغلی و نیز عدم پرداخت مطالبات این قشر به ویژه توسط برخی از پیمانکاران شهرداری تهران منجر به ایجاد مشکلات بسیاری برای کارگران عزیز این مجموعه شده است که ضرورت پیگیری و توجه همکاران محترم در شورا از یک سو و از سوی دیگر مدیران محترم شهرداری را در توجه به حقوق اجتماعی کارگران و نیز دقت و توجه به این مهم در قراردادهای منعقده با پیمانکاران را می طلبد.

زیرا تحقق حقوق این قشر گرانقدر علاوه بر مولفه های فرهنگی، آموزشی و اخلاقی بر ستونهای مستحکم حقوقی استوار می باشد و از این طریق می تواند مبنایی برای تضمین آن ایجاد کرد. از سوی دیگر با توجه به اهمیت مسکن به عنوان یکی از مولفه های اساسی تامین اجتماعی، ضرورت توجه و پیگیری مشکلات مربوط به تعاونی های مسکن مرتبط با کارگران شهرداری را در اولویت قرار می دهد و امید آن می رود مسائل موجود در این زمینه در دستور کار مدیران محترم شهرداری تهران قرار گیرد.

مساله دیگر رعایت اصول مربوط به آزادی تشکیل شوراهای اسلامی کار و انجمن های صنفی کارگری و امکان بهره مندی از حق تشکل و ایجاد سازمان های کارگری و امور دیگر از این قبیل، به عنوان حداقلهایی است که در بخشهای مختلف باید رعایت شود و به هیچ بهانه و مصالحی نمی توان آنها را نادیده گرفت ، لذا لازمه این کار به رسمیت شناختن حق تشکل و تجمع صنفی کارگری در مجموعه شهرداری تهران است.

بر این اساس تقویت گفتگوهای اجتماعی در مجموعه شهرداری تهران از طریق تشکیل و تقویت تشکل های حوزه کارگری دارای اولویت و اهمیت بسیاری می باشد. زیرا این امر به عنوان یکی از اصلی ترین مولفه های کار شایسته و نیز به عنوان یک ابزار مشارکتی مهم در خصوص نظارت مستمر بر کارآیی مالی و کفایت اجتماعی، و نیز اثر بخشی و کارآمدی مدیریت عمل می نماید. لذا مشارکت فعال همه شرکای اجتماعی ( به ویژه کارگران و کارفرمایان ) از طریق مکانیسم های گفتگوی اجتماعی و نظارت موثر سه جانبه از طریق تشکیل و تقویت تشکل های مربوطه، یکی از ابزارهای مهم تضمین حکمرانی خوب در این مجموعه خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار