در گفت‌وگو با پانا

فخاری، عضو شورای شهر تهران:اصلاح امور زمان‌بر است و شهر با روش‎های انقلابی اصلاح نمی‎شود

دومصوبه کلیدی شورای پنجم در آینده بروز و ظهور می کند

تهران (پانا) - عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران می‌گوید شهر با روش‌های انقلابی اصلاح نمی‌شود و اصلاح امور، زمان‌بر و سخت است.

کد مطلب: ۸۱۷۵۴۶
لینک کوتاه کپی شد
فخاری، عضو شورای شهر تهران:اصلاح امور زمان‌بر است و شهر با روش‎های انقلابی اصلاح نمی‎شود

الهام فخاری در گفت‌وگو با پانا گفت: این که تغییرات گسترده را نسخه حل مسائل شهری بدانیم، درست نیست چرا که برخی مسائل ریشه در رویکردهایی دارد که ممکن است سابقه‌ خیلی بلندمدتی داشته باشند. ممکن است ریشه بعضی از معضلات شهری که امروز برای مردم نامطلوب است، به آغاز شکل‌گیری بلدیه برگردد و به جایی برسد که اساس شهر یا اساس اقتصاد شهری بر آن استوار بوده است. شوک تغییرات ناگهانی گاهی آن‌قدر شدید است که ممکن است شهر آن شوک را تحمل نکند. به همین دلیل فکر می‌کنم که باید کمک کنیم هم انتظارات ما و هم انتظارات مردم را متعادل کنیم زیرا شهر با روش‌های انقلابی اصلاح نمی‌شود و اصلاح امور، زمان‌بر و سخت است.

عضو شورای شهر تهران افزود: تأمین همه انتظارات مردم، همچنین فشرده‌ شدن و تعدد انتظارات و خواسته‌های مردم کار را دشوار می‌کند؛ البته زندگی شهری اکنون آن کیفیتی که مردم می‌خواهند را ندارد و این حق مردم است.

وی ادامه داد: باید همه کمک کنیم که تغییرات و حرکتی که آغاز شده است دچار افت انرژی و باعث یأس مردم نشود و یک راهش این است که شورا بتواند ارتباط مستقیم و سازنده و اعتمادآفرینی با مردم داشته باشد. یعنی ما باید با سازوکارهای متفاوتی از طریق گفت‌و‌گوهای تخصصی، حضور بین مردم، به رسمیت شناختن حق مردم، مصوبه‌هایی که تصمیم‌گیری مردم را در امور محله و منطقه‌شان را بیشتر بکند و در یک کلام نگذاریم بین شورا و مردم فاصله بیفتد. سعی ما بر این است که در این مسیر حرکت کنیم اما اینکه توقع داشته باشیم یک آغاز ناگهانی، تغییر ویژه‌ای ایجاد کند، منطقی نیست.

فخاری در ادامه خاطرنشان کرد: دو تصمیم کلیدی در شهرداری گرفته شده است که هنوز مردم اثر آن را تجربه نکرده‌اند و در آینده خود را نشان می‌دهد ضمن آن که در فشردگی مسائل تهران هم شاید زیاد به چشم نیاید: یکی ممنوعیت فروش هولوگرام‌ها و یکی هم‌ لغو مصوبه برج‌باغ‌هاست. آثار این تصمیمات در طول زمان خود را نشان می‌دهد.

وی درخصوص انتقاد به عملکرد شورای شهر نیز گفت: در نقد شورا می‌توان این موضوع را مطرح کرد که شاید اتخاذ یک رویه جمعی در بسیاری موارد بهتر جواب می‌داد. یک جاهایی می‌شد کل شورا با یک روش پیش رود، مثلا مدل گفت‌و‌گوهای اجتماعی امور را دنبال کند که محدود به یک کمیته یا اشخاص خاص نشود یا کل شورا همراهی و کمک کند. یا اینکه کمیته‌ شفافیت همه اتفاقات و مسائل شهری را برای مردم قابل دسترسی کند. بخشی از این مسئولیت به‌عهده‌ خود شهرداری و بخش‌های اجتماعی و فرهنگی‌اش است که مردم را ترغیب می‌کند بیشتر درگیر شوند.

این عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به نقدهایی که به شورای شیشه‌ای می‌شود، گفت: من این نقد را خطاب به خودم به‌عنوان یک عضو جمع می‌پذیرم که شاید ما بیش از آنکه بخواهیم روی محور یا محورهایی صحبت کنیم، باید در عمل به آن برسیم و بعد از اینکه اتفاقی رخ داد، در موردش حرف بزنیم. بخشی از آن می‌تواند ناشی از ادامه پیدا کردن فضاهای انتخاباتی باشد که معمولا تا یک مدت آن حال و هوا ادامه پیدا می‌کند و این باعث می‌شود که تمرکز روی انجام یک کار و اطلاع‌رسانی‌اش دچار خلل شود.

وی افزود: این را هم قبول دارم که به‌دلایل مختلف کلیه انتظارات مردم در حوزه‌های مختلف و در مسائل و سطوح مختلف، فشرده شده و همه از شورا مطالبه می‌شود چه بسا به این دلیل که شورا را مثلا حاصل تصمیم‌گیری و لیست‌بندی و ... یعنی عملکرد اصلاح‌طلبان حساب می‌کنند و همه‌ انتظارات‌شان هم اینجا تجمع پیدا می‌کند. چه بسا یک بخشی از این مسأله، ناشی از این باشد که دولت نتوانسته است به بعضی از مطالبات مردم به سرعت پاسخ دهد و مردم احساس می‌کنند که دولت طرف گفت‌و‌گو با آنها نیست و آن مطالبه هم سربار می‌شود به سمت شورا. در حالی‌که محدوده‌ کار مدیریت شهری و سیاست‌گذاری و نظارت شورا، یک محدوده‌ تعیین‌شده است. بخشی از اعضای شورا به هر حال چهره‌های سیاسی شناخته‌شده‌ ملی هستند و این انتظارات مردم را به سطح ملی می‌آورد.

فخاری در پاسخ به این سوال که آیا شورای پنجم نسبت به شورای چهارم روند رو به جلو خواهد داشت؟ گفت: من فکر می‌کنم در ارزیابی‌های دوره‌ای بهتر است یک لایه از طریق خودمان باشد که اسم آن را خودسنجی بگذاریم اما سنجش و ارزیابی عملکرد را در لایه‌های دیگر هم پیش‌بینی کنیم تا مردم ما را ارزیابی کنند. باید تجمیع این ارزیابی‌ها، در یک مدل و الگوی مناسب به‌طور دوره‌ای یا حداقل شش ماه یک بار، به دست ما برسد تا آن ارزیابی‌ها را ملاک قرار دهیم و بدون گارد گرفتن و در واقع بدون مکانیسم و سازوکارهای دفاعی از آن ارزیابی برای اصلاح مسیر، اصلاح عملکرد، دیدن کاستی‌ها و کمبودهای کارهای خودمان استفاده کنیم و روش‌های‌مان را تغییر بدهیم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران افزود: این نکته را هم باید در نظر گرفت که بیش از شش ماه از فعالیت شورا گذشته و در واقع ما داریم در مورد زمان باقیمانده و به‌نوعی شاید سه سال باقی مانده صحبت می‌کنیم، بنابراین آن ارزیابی خیلی حیاتی است و من امیدوارم که همه آن را در شورای شهر و شورای عالی سیاست‌گذاری که پشتیبان این شورا بوده است،جدی بگیرند. ما هم تلاش‌مان را از طریق کمیته‌ اجتماعی می‌کنیم که روی ارزیابی اجتماعی کار کنیم و بیاییم ماحصل این ارزیابی‌ها را در شهر پیاده کنیم، به این دلیل که قائل به این هستیم که هرچه بیشتر مردم را در مورد مسائل مربوط به شهر خودشان، فعال‌ کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار