سینا قنبرپور*

صراحت «نه» و شهردار تهران

کلید پایتخت را به دست چه کسی بسپاریم؟ این دومین آزمون انتخاب شهردار در ۲۵۰روز سپری شده از عمر شورای پنجم است. در مقام حرف و نظریه، سخن از آن است که اداره شهر را به یک متخصص غیرسیاسی بسپاریم. اما مگر می‌شود پایتخت را بدون سیاست اداره کرد؟

کد مطلب: ۸۱۷۵۴۴
لینک کوتاه کپی شد

در‌واقع این آرایش سیاسیون در شورای شهر تهران و ری است که تعیین می‌کند اداره پایتخت که ری نیز به آن ضمیمه است به دست کدام‌یک از ۷ نامزدی که اینک نام‌شان در دیدار با مراجع یا بزرگان عالم سیاست نقل است سپرده می‌شود. آنچه ۳۴۵ روز قبل، ۲۹اردیبهشت ۹۶ پای صندوق‌های رای رقم خورد یک پیام «شفاف» و «صریح» داشت؛ چیزی که بر شانه‌های ۲۱عضو شورای شهر تهران و ری سنگینی می‌کند.

مردم سال قبل به صراحت گفتند مدیریت پایتخت را نمی‌پسندند و خواهان تغییر آن هستند. مردم بارها پیام‌شان را در صراحت «نه»های‌شان به گوش‌ها رساندند. اینک نیز آنها انتظار دارند این «نه» در سپردن کلید شهر به درستی تعبیر شود. تا دو- سه روز دیگر این ۷ نفر برنامه‌های‌شان را به اعضای شورا ارایه می‌کنند. اما پیشتر از برنامه‌ها، در دیدارها و لابی‌ها رای نهایی راه خود را می‌جوید. به همین دلیل هم باید از جریان‌های اصلی شورای شهر تهران پرسید آیا خاطرتان هست در سال ۱۳۸۴ و انتخابات ریاست‌جمهوری چه تجربه‌ای برای کشور رقم خورد؟ شاید بگویید از آن زمان ۱۳سال بر تجربه‌های‌مان افزوده شده و اینجا در این برهه نیز شهردار انتخاب می‌شود نه رییس‌جمهور.

اما همین قیاس به ظاهر مع‌الفارق می‌تواند هوشیاری بیشتری ایجاد کند تا تصمیم انتخاب شهردار به گزینه مطلوب منجر شود. بدیهی است گزینه‌ای که بتواند با همه گروه‌های سیاسی و حاکمیت ارتباط خوبی داشته باشد مطلوب است اما به شرط آنکه پیام انتخابات سال گذشته را نیز در همه این مزایا جای داده باشد .

منبع: اعتماد

*روزنامه نگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار