درگفت‌وگو با پانا:

یونس ژائله، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران: سیاست‌های جدید ارزی به بهبود و شفافیت اقتصادی منجر می‌شود

تهران (پانا) - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌گوید سامانه نیما می‌تواند به بهبود و شفافیت روند تجارت و صادرات و واردات کشور منجر شود زیرا به عقیده وی، بهبود اقتصاد ایران ممکن نمی‌شود مگر اینکه ثبات در کشور حکمفرما باشد و شفافیت اطلاعاتی و اقتصادی وجود داشته باشد.

کد مطلب: ۸۱۷۲۹۶
لینک کوتاه کپی شد
یونس ژائله، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران: سیاست‌های جدید ارزی به بهبود و شفافیت اقتصادی منجر می‌شود

یونس ژائله درگفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا تصریح کرد: بازار پس از اتخاذ سیاست‌های جدید ارزی به آرامش رسیده است و با ادامه این سیاست‌ها، قابل پیش بینی بودن اوضاع اقتصادی برای فعالان اقتصادی امکان‌پذیرتر خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ ادامه روند افزایش نرخ ارزها می‌توانست موجب کاهش بیشتر ارزش پول ملی شود و اگر این روند افزایش می‌یافت نتیجه‌ای جز تضعیف بیشتر ارزش پول ملی و خروج دارایی‌ها به دنبال نداشت.

صادرات به کشورهای همسایه با ارزهای بومی

ژائله خاطرنشان کرد:‌ با توجه به اینکه بخشی از صادرات کشور به ویژه صادرات مواد غذایی به کشورهای همسایه است باید با نرخ ارز همان کشورها انجام شود به طور مثال صادرات به عراق، افغانستان و پاکستان یا بسیاری از کشورهای عربی با ارز آن کشورها امکانپذیر است.

وی اضافه کرد:‌ براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در دستورالعمل‌های جدید ارزی صادرات با نرخ ارز کشورها موجب می‌شود تا صادرکنندگان در ادامه روند صادراتی خود به این کشورها با مشکل همراه نشوند و حتی به نفع تولیدکنندگان نیز خواهد بود که با ارز هر کشور همسایه با آنها تبادلات مالی و تجاری داشته باشند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با بیان اینکه بیش از 85 درصد صادرات کشور را شرکت‌های دولتی انجام می‌‌دهند،‌اظهار کرد:‌ بخش عمده‌ای از اقلام صادراتی کشور صادرات فرآورده‌های نفت،گاز و پتروشیمی است و براساس پیش‌بینی‌ها ارز حاصل از صادرات آنها باید به کشور برگردد.

شفافیت تجارت و فعالیت اقتصادی با سامانه نیما

وی با ارزیابی مثبت از راه‌اندازی سامانه نیما عنوان کرد:‌ سامانه نیما می‌تواند به بهبود و شفافیت روند تجارت و صادرات و واردات کشور منجر شود زیرا بهبود اقتصاد ایران ممکن نمی‌شود مگر اینکه ثبات در کشور حکمفرما باشد و شفافیت اطلاعاتی و اقتصادی وجود داشته باشد.

ژائله عنوان کرد:‌ برنامه‌ریزی برای مصارف ارزی و تخصیص بهینه آن از محل منابع ارزی مستلزم دسترسی روزآمد و دقیق به داده‌ها و اطلاعات منابع و مصارف است.

وی اظهار کرد: با در دست بودن داده‌ها و اطلاعات به روز، دقیق و صحیح می‌توان برنامه‌ریزی مناسب‌تری برای سیاست‌های کلان اقتصادی داشت. وجود سامانه‌های اطلاعاتی به هم پیوسته و مبتنی بر فرایند، راه دسترسی به اطلاعات و شفافیت است که دستیابی به این هدف مهم با طراحی و اجرایی کردن سامانه نیما پیگیری شده است.

ژائله خاطرنشان کرد:‌ سامانه نیما نه تنها برای تولیدکنندگان مشکل‌ساز نیست که در بسیاری از موارد می‌تواند به نفع تولید باشد.

وی با اشاره به تاثیرات مثبت الزام به برگرداندن ارز صادراتی و نقش آن درکنترل قاچاق اظهارکرد:‌ در همه کشورهای دنیا این بانکها هستند که عرضه کننده ارز در مقادیر بالا هستند و اقتصاد بین‌المللی از طریق بانکها تامین مالی می‌شود و اینکه صرافان نقش عرضه کننده ارز در آن سطح را داشته باشند به نفع اقتصاد نخواهد بود.

وی با بیان اینکه براساس ابلاغیه جدید سیاست‌های ارزی کشورتأمین ارز برای واردات کالا و خدمت به کشور صرفا پس از انجام ثبت سفارش و ثبت خدمت امکان‌پذیراست، تصریح کرد:‌ انتقال ارز از طریق سیستم بانکی و یا صرافی‌های مجاز با تقاضای بانک عامل انجام خواهد شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد:‌ طبیعی است عرضه ارز در آن شکل و شیو‌ه‌ای که در ماههای گذشته دنبال شد موجب ورود دلالان و واسطه‌گران و اخلال دربازار ارزی کشور بود و موجب می‌شد تا هر روز افراد زیادی که خریدار واقعی ارز نبودند صف‌های عریض و طویلی ایجاد کنند و منفعت‌هایی به دست آورد که نتیجه مستقیم آن زیان اقتصادی است.

وی عنوان کرد:‌ دولت با پیش‌بینی ضوابطی تامین ارز دانشجویی، مسافر و سفر را تامین کرده است و با روند اجرایی این طرح مشکلات موجود نیز برطرف خواهد شد.

ژائله خاطرنشان کرد: در شرایط تراز ارزی مثبت می‌توان نرخ ارز را از رقم کنونی 4200 تومان کاهش داد و به افزایش قدرت اقتصادی کشور کمک خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار