غلامرضا حیدری*

تلگرام «چاقو» است

در شرایطی که بحث انسداد یا عدم‌انسداد فضای مجازی به یکی از موضوعات اصلی کشور تبدیل شده، معتقدم نباید بیش از این در موضوع مته به خشخاش بگذاریم و احیانا مسائل اصلی را فراموش کنیم. اما فارغ از این نگاه، به نظرمی‌رسد طرح موضوع فیلترینگ تلگرام یا اعمال محدودیت در فضای مجازی به نگاه بسته و رویکرد غیرمنعطف دوستان در مواجهه با موضوعات مختلف مربوط است. این رویکرد غیرمنعطف و بسته باعث می‌شود، صرفا نیمه خالی لیوان در محور نگاه دوستان قرار گیرد، حال آنکه فضای مجازی نیز همچون دیگر موضوعات اقطاب و جوانب مثبت و منفی دارد و برای قضاوت درباره آن، باید برآیندها را مدنظر قرار داد.

کد مطلب: ۸۱۷۲۰۹
لینک کوتاه کپی شد

امروز آهسته‌آهسته درحال عبور از عصر دیجیتال هستیم و لازم است نگاه‌مان نسبت به تحولات تکنولوژی تحول یابد و اینکه مثلاً بگوییم اینترنت از ابتدا برای تحت‌نظر قرار دادن یا جاسوسی از ما ساخته شده، درست نیست و شخصا این نگرش را واقع‌بینانه نمی‌دانم، بلکه معتقدم یک شهروند خلاق با رویکردی مبتکرانه، دست به اختراع فضای مجازی زده و رفته‌رفته این پدیده نو توسعه یافته و هم‌اکنون به حدی از پیشرفت رسیده که در آن واحد می‌توانیم ازطریق صوت و تصویر با اقصا‌نقاط جهان ارتباط برقرار کنیم. در این شرایط اما متاسفانه ورود صنایع جدید و پدیده‌های نو به کشور ما همواره با موانع و ممانعت‌هایی روبه‌رو بوده است، به عنوان نمونه گفته می‌شود زمانی که رادیو اختراع شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت، عده‌ای با آن مخالف بودند و حتی پیش از آن، وقتی بلندگو ساخته و راهی بازار شد، عده‌ای مخالف بودند. این وضعیتی مشابه برای تلویزیون، ویدئو و ماهواره است که به‌ویژه در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب شاهد آن بودیم و امروز شاهد تکرار همان مباحث درمورد فضای مجازی و اینترنت هستیم.

در این راستا به نظر می‌رسد، اگر بنابر سوءاستفاده از این فضا باشد، به هرحال همین که گوشی‌های تلفن همراه، هوشمند شدند، امکان ردیابی محل رفت و آمد کاربران و شنود مذاکرات آنها میسر می‌شود و این قانون و لزوم پایبندی به قانون است که مانع از این مداخلات می‌شود. تلگرام نیز صرفا یک ابزار ارتباطی است و استفاده مثبت یا منفی از آن، ارتباطی به نفس و ذات خود این ابزار ندارد. بنابراین بستن و محدود کردن، خود ابزار چندان منطقی نیست، آن هم در شرایطی که اخیراً زمزمه‌هایی درمورد ورژن جدید تلگرام به گوش می‌رسد که به‌دلیل استفاده از تکنولوژی‌های جدیدتر اساسا قابل فیلترینگ نیست. درمجموع معتقدم چه امکان فیلترینگ تلگرام میسر باشد، چه نه، ورود در این مسیر همانا پاک کردن صورت مساله است و تجربه نشان داده که نتیجه‌بخش نخواهد بود. البته تقویت پیام‌رسان‌های داخلی اقدامی مثبت و ضروری است اما انتخاب میان یک محصول باکیفیت داخلی با مشابه خارجی آن باید برای شهروندان و کاربران وجود داشته باشد. شهروندان حق انتخاب دارند و تلگرام نیز همچون دیگر پیام‌رسان‌ها صرفا یک ابزار است و عامیانه‌ترین مثال در توضیح وضعیت امروز این ابزار نیز همان تشبیه چاقو است؛ چاقویی که هم می‌تواند در دستان قاتل، به کار کشتن بیاید و هم، در دستان جراح، به کار زندگی بخشیدن.

منبع:اعتماد

*سیاستمدار اصلاح طلب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار