بلومبرگ: ترامپ دیگر بهانه ای برای خروج از برجام ندارد

تهران (پانا) -– تارنمای شبکه تلویزیونی بلومبرگ آمریکا در تحلیلی با عنوان 'مخالفت ترامپ با توافق هسته ای ایران به چه چیزی منجر می شود؟'بااشاره به مواردی نشان داد که رئیس جمهوری آمریکا دیگر بهانه ای برای خروج از برجام ندارد.

کد مطلب: ۸۱۶۶۶۶
لینک کوتاه کپی شد
بلومبرگ: ترامپ دیگر بهانه ای برای خروج از برجام ندارد

به گزارش ایرنا، این تارنما نوشت: ترامپ پیش از رسیدن به ریاست جمهوری آمریکا در کارزارهای انتخاباتی خود به توافق هسته ای ایران انتقاد می کرد و همچنین در دوران ریاست جمهوری خود بارها تهدید به از بین بردن توافق هسته ای کرده بود. وی همچین دیروز در کنفرانس مطبوعاتی با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه اظهار داشت که این توافقنامه 'احمقانه و مضحک' است و هرگز نباید شکل می گرفت.

ترامپ مدعی شده که باید گام هایی برای توقف توسعه برنامه موشک بالستیک ایران و حضور این کشور در منطقه برداشته شود.

بلومبرگ در ادامه این مطلب نوشت: این مسائل جزئی از توافق هسته ای نیست و تحریم های جداگانه آمریکا در این مسائل علیه ایران باقی می ماند.ترامپ تیم های مذاکراتی تعیین کرده تا با متحدان اروپایی خود در مورد اعمال محدودیت های جدید بر ایران، گفتگو کنند. مقامات آمریکا و اروپا در اوایل آوریل (فروردین) اعلام کردند که فرآیندهایی طی می شود تا نگرانی های ترامپ را برطرف کند.

این تارنمای آمریکایی با اشاره به پایبندی ایران به برجام افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی از زمان اجرای توافق، ارزیابی های منظمی را انجام داده و اعلام کرده ایران به طور کامل پایبند به بندهای توافق است. تهران در اکتبر 2016 (مهر و آبان 95) انبارهای آب سنگین خود را محدود کرد. مایک پمپئو گزینه انتخابی ترامپ برای وزارت امور خارجه آمریکا در زمانی که به عنوان رئیس آژانس اطلاعات مرکزی این کشور(سیا)خدمت می کرد، اعلام کرد که ایران پیش از توافق به دنبال سلاح نبوده و شواهدی دال بر انجام این کار توسط تهران بعد از پایان توافق هسته ای وجود ندارد. پمپئو به عنوان یکی از اعضای کنگره در زمان شکل گیری توافق هسته ای در سال 2015 با آن مخالف بود اما به نظر سعی دارد در صورت امکان توافق را اصلاح کند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز 21 آوریل (1 اردیبهشت) در مصاحبه با شبکه سی بی اس گفت، در صورت اعمال دوباره تحریم ها از سوی ترامپ و خروج از توافق هسته ای، ایران 'آماده' است تا برنامه هسته ای خود را با سرعت پیش ببرد. ایران اعلام کرده در صورتی که طرف دیگر توافق را نقض کند، غنی سازی اورانیوم را به 20 درصد می رساند.

بلومبرگ نوشت: رهبران فرانسه، انگلیس و آلمان از آمریکا خواسته اند تا توافق هسته ای را از بین نبرد و نمایندگان آنها در تلاش هستند تا توافقنامه هایی برای اعمال محدودیت های بیشتر بر ایران درکنار این توافق هسته ای ایجاد کنند. مکرون راهی را پیش رو گذاشته است؛ بازداری از فعالیت های هسته ایران بعد از سال 2025، جلوگیری از برنامه های موشک بالستیک و محدود کردن نفوذ ایران در منطقه، به علاوه آنکه توافقنامه هسته ای فعلی حفظ شود. توافقنامه جدید شاید نیازمند موافقت چین و روسیه باشد که موافقت آنها بعید است.

ایران در زمان جنگ دهه1980با عراق، دست خود را برای پاسخ به حمله های موشکی بغداد خالی دید و از آن زمان به توسعه برنامه موشکی بومی و ملی خود پرداخت. براساس قطعنامه سازمان ملل در سال 2010 ایران نباید هیچ گونه فعالیت مرتبط با موشک های بالستیک که به تسلیحات هسته ای منجر شود، را انجام دهد. ایران می گوید که برنامه هسته ای برای اقدامات دفاعی لازم است و نمی تواند برای رسیدن به سلاح هسته ای باشد زیرا نه آن را در اختیار دارد و نه قصد دستیابی به آن را دارد.

به نوشته بلومبرگ، ایران در توافق هسته ای متعهد شد که اورانیوم را بیش از 3.7 درصد غنی نکند، میزانی که نیازمند کارخانه های سوخت هسته ای است.ایران همچنین متعهد شده است تا انبار اورانیوم های غنی شده خود را به اندازه 300 کیلوگرم محدود کند. این بندها تا 15 سال یا به عبارتی تا سال 2030 اعتبار دارند. در آن زمان بدون وجود توافقی دیگر ایران آزادانه می تواند اورانیوم را تا مقدار بیشتری غنی کند و انبارهای بزرگتری بسازد.

ظریف روز 23 آوریل در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که هیچ طرح جایگزین (Plan B) برای توافقنامه هسته ای وجود ندارد. وی با اشاره به اینکه 'یا تمام برجام حفظ شود یا هیچ' اعلام کرد که رهبران اروپایی از جمله مکرون باید ترامپ را متقاعد کنند تا در توافق هسته ای بماند و با حسن نیت سهم خودش از تعهداتش را اجرا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار