رئیس سازمان سنجش: سازمان سنجش با هر نوع سهمیه‌ای مخالف است

خدایی: گزارش انتقادی درباره اتخاذ سهمیه ها به شورای عالی انقلاب فرهنگی فرستاده شده است

تهران (پانا) - رئیس سازمان سنجش با بیان اینکه این سازمان وظیفه اجرایی دارد و در بسیاری از موارد تصمیم گیری با این سازمان نیست، تصریح کرد که سازمان سنجش با هر نوع سهمیه‌ای مخالف است.

کد مطلب: ۸۱۶۶۴۷
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان سنجش: سازمان سنجش با هر نوع سهمیه‌ای مخالف است

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش به عنوان آخرین مهمان در روز پایانی و اختتامیه هشتمین مجلس دانش آموزی شرکت کرد و به سوالات دانش آموزان درباره کنکور و حواشی آن پاسخ داد.

خدایی در ابتدا در پاسخ به سوال یکی از دانش آموزان که چرا کنکور به صورت تستی برگزار می شود، گفت: الزام ما برای حفظ شفافیت فرایند برگزاری کنکور امکان این نوع امتحان را از ما گرفته است. به طور مثال صحیح کردن برگه امتحان تشریحی در سطح کنکور سخت است و باعث ایجاد شائبه های بسیاری می شود.

رئیس سازمان سنجش درباره فرایند حذف کنکور گفت: تمام قوانین برگزاری کنکور مصوب مجلس شورای اسلامی و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی است. هیچ کشوری را در دنیا سراغ ندارم که بالاترین سطوح سیاست گذاری و قانون گذاری در مساله پذیرش دانشجو را قانون وضع نکند. این نشان می دهد که کنکور پدیده خاص و قابل توجهی در کشور محسوب می شود. دستگاه‌های اجرایی ما توان مقابله با کنکور و تغییرات در آن را ندارند و پشت قوانین مربوط به آن پنهان می‌شوند.

وی ادامه داد: باید برگزاری کنکور بر پیشرفت تحصیلی، شناخت و هدایت استعدادها طی یک فرایند زمانی جایگزین شود. اما فشار اجتماعی موجود مانع تسریع در این روند می شود. دوسال پیش یکی از رتبه‌های زیر بیست کنکور سراسری که در رشته پزشکی قبول شده بود به سازمان سنجش مراجعه کرد و درخواست انصراف از پزشکی و تحصیل در رشته اقتصاد را ارائه داد. با صحبت‌هایی که با او کردم دلایل این تغییر رشته منطقی بود و ما درخواست او را قبول کردیم. بعد مدتی تمام 15 نفر از خانواده او به سازمان سنجش آمدند و از ما خواستند که با این درخواست مخالفت کنیم. یا دانشجو به دلیل فشار اجتماعی اگر به جای قبولی در دانشگاه شریف در دانشگاه امیرکبیر قبول شود، احساس شکست می کند.

خدایی در پاسخ به دانش آموزی درباره وجود مافیای کنکور گفت: من از مافیای کنکور و درآمدهای آن خبر ندارم. موسسات کنکور و انتخاب رشته از آموزش و پرورش مجوز می گیرند. سازمان سنجش فقط مسئول برگزاری آزمون است. درآمد ما چیزی در حدود 130 میلیارد است که بعد از رفتن به خزانه به حساب ما واریز می شود. 60 درصد این مبلغ به خرید صندلی به آموزش و پرورش داده می شود و مابقی آن را خرج برگزاری آزمون و طرح سوال می‌کنیم.

وی درباره قانون حذف کنکور که در سال 96 تصویب شد نیز گفت: سال 86 قانون کنکور حذف و قرار بر این شد که امتحانات نهایی آموزش متوسطه جایگزین آن شود. ما انتظار داشتیم امتحانات نهایی در همه مقاطع متوسطه برگزار شود که این مساله رخ نداد. سال 92 مجلس این قانون را اصلاح کرد و کلمه "حذف کنکور" را از قانون حذف کرد و قانون جدیدی وضع کرد. ولی ماهیت قانون نسبت به قانون سال 86 تغییری نکرد. سال گذشته 30 درصد دوره شبانه و 13درصد ظرفیت دوره روزانه دانشگاه‌های کشور بدون کنکور پذیرش شدند و امسال نیز 13 درصد روزانه رشد هفت درصدی خواهد داشت.

رئیس سازمان سنجش درباره آخرین تغییرات در فرایند کنکور گفت: در کنکور سراسری سال 98 دو سری سوال در قالب نظام جدید و قدیم بین شرکت کنندگان پخش خواهد شد و سال 99 به روال سابق برمی‌گردد. علت این امر تعداد بالای شرکت کنندگان سال 97 است.قرار بر این است که جایگزین کنکور را به دانش آموزانی که می‌خواهند وارد دوره متوسطه شوند، اعلام کنیم تا نگویند که از این قانون اطلاع نداشتند.

رئیس سازمان سنجش در پاسخ به سوال یکی از دانش آموزان درباره سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی در دانشگاه ها گفت: در همه جای دنیا دانشگاه در این گونه موارد استقلال دارد و بعضی از دانشگاه غربال سخت‌تر و بعضی ها ورود را آسان می‌گیرند این مصوبه سازمان سنجش نیست و ما مجری قانون هستیم. سازمان سنجش با هر نوع سهمیه ای مخالف است منتها در خیلی از موارد تصمیم گیری با سازمان سنجش نیست. گزارش انتقادی نیز درباره همه سهمیه ها به شورای عالی انقلاب فرهنگی فرستاده شده است و قرار است در کمسیون‌های تخصصی این شورا بررسی شود.

دانش آموز دیگری درباره علت تفاوت امتحانات مدرسه با کنکور سوال پرسید و خدایی در جواب گفت: ماهیت کنکور رقابتی و با ماهیت امتحان در دوره متوسطه تفاوت دارد که این تفاوت یکی از مشکلات حذف کنکور است. در مجموع هیچ سوالی در کنکور خارج از کتاب درسی نمی آید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار