دومین جشنواره آموزشی- تحصیلی جایزه ملی ایثار

معاون اول رئیس‌جمهور: دانش‌آموزان برتر عضو خانواده‌های شهدا و ایثارگران را به جامعه معرفی کنیم

تهران (پانا) - معاون اول رئیس‌جمهور گفت که لازم است دانش آموزان، دانشجویان و طلاب برتر عضو خانواده‌های شهدا و ایثارگران به‌عنوان یک الگوی ارزشمند به جامعه معرفی شوند و جامعه از آن‌ها درس بگیرد.

کد مطلب: ۸۱۶۵۷۸
لینک کوتاه کپی شد
معاون اول رئیس‌جمهور: دانش‌آموزان برتر عضو خانواده‌های شهدا و ایثارگران را به جامعه معرفی کنیم

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دومین جشنواره آموزشی تحصیلی جایزه ملی ایثار روز سه‌شنبه 4 اردیبهشت‌ماه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام‌ سید محمدعلی شهیدی نماینده ولی‌فقیه، معاون رییس‌جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، فرهاد رهبر رییس دانشگاه آزاد اسلامی، قائم‌مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور و معاونین وزارتخانه‌های آموزش‌ و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه تهران برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این مراسم با بیان اینکه ایثار نیاز همیشگی ملت‌هاست، افزود: کشور ما در مقطعی از تاریخ شاهد ایثار و ازخودگذشتگی شهدا، جانبازان و آزادگان عزیز بود و این عزیزان کار بسیار بزرگی را انجام دادند. در آن زمان ملت ایران در جنگی ظالمانه قرار گرفت که قدرت‌های بزرگ آن زمان و کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای عرب پشتیبان آن بودند و در چنین شرایطی بود که ملت ایران با ازخودگذشتگی و ایثار و با پشتوانه بزرگ تمدن و فرهنگ خود در جنگ به پیروزی رسید.

وی گفت: امروز نیز کشورمان نیازمند فرهنگ ایثار است. امروز می‌بینیم کشورهای مختلف منطقه به‌نوعی درگیر با گروه‌های تروریستی هستند و تمام این درگیری‌ها به‌گونه‌ای است که جمهوری اسلامی ایران را زمین‌گیر کنند، اما ملت بزرگ ایران با عنایت خدا و ایثارگری و ازخودگذشتگی مانند همیشه از تمام مشکلات عبور خواهند کرد. لطفی که خداوند به ملت ایران دارد از برکت خون‌ هایی است که برای استقرار نظام بر زمین ریخته شده است. نظام جمهوری اسلامی و مسیری که در حال طی کردن است ماندنی خواهد بود و ما حتماً با سربلندی از همه مشکلات کشور عبور خواهیم کرد.

معاون اول رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند دولت و بنیاد شهید و امور ایثارگران وظیفه دارند تلاش کنند فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی در جامعه زنده بماند چراکه امروز بیش از گذشته به این فرهنگ نیاز داریم و مدیران و مردم ما باید با ازخودگذشتگی و مهربانی مانند یک پیکر واحد به‌پیش بروند. پیروزی و سربلندی کشور و عزت جمهوری اسلامی و پاسداری از خون شهدا، رسالتی فراموش‌نشدنی است که بر دوش همهٔ مردم و مسئولین قرار دارد.

جهانگیری با تأکید بر اینکه دانش آموزان، دانشجویان و طلاب و فرهیختگان شاهد با سایر دانشجویان دارای رتبهٔ علمی یک تفاوت دارند، اظهار کرد: مسئولیت این افراد نسبت به سایرین مضاعف است چراکه دانشجویان شاهد و ایثارگر بیش از همه می‌فهمند که راه شهدا و ایثارگران به چه معناست. این افراد باید با مسلح کردن خود به علم و دانش و فناوری روز در مصادر اصلی کشور قرار بگیرند و کشور را به جایگاهی که باید برسانند.

وی در پایان ضمن تشکر از حجت‌الاسلام‌ شهیدی برای برگزاری این جشنواره گفت: لازم است دانش آموزان، دانشجویان و طلاب برتر عضو خانواده‌های شهدا و ایثارگران به‌عنوان یک الگوی ارزشمند به جامعه معرفی شوند و جامعه از آن‌ها درس بگیرد.

حجت‌الاسلام‌ شهیدی نیز در این مراسم با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بنیاد در سال 1358 با دستور رهبر کبیر انقلاب تأسیس شد و رسیدگی به مسائل معیشتی و فرهنگی ایثارگران را بر عهده گرفت و تا امروز با رهنمودهای مقام معظم رهبری وظایف خود را ادا کرده است.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) در سال 1365 دستوری را برای رسیدگی به امور تحصیلی و فرهنگی فرزندان شهدا و ایثارگران صادر کردند که بر اساس این دستور طرح شاهد شکل گرفت و بنا شد بنیاد از کودکستان تا دانشگاه وظیفه رسیدگی به امور آموزشی و تربیتی فرزندان معزز شهدا و ایثارگران را بر عهده بگیرد، تا امروز که 32 سال از شکل‌گیری این ستاد گذشته است اقدامات خوبی در راستای اهداف آن انجام‌ شده است.

وی با اشاره به حضور 158 هزار فرزند ایثارگر در دانشگاه‌های سراسر کشور گفت: 46 هزار فرزند ایثارگر نیز در مقاطع تحصیلی مختلف در مدارس مشغول به تحصیل هستند همچنین 2500 نفر از این عزیزان در حوزه‌های علمیه و 2800 نفر نیز در هیات های علمی دانشگاه‌های کشور مشغول به فعالیت هستند.

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد در خصوص دومین جشنواره آموزشی - تحصیلی جایزه ملی ایثار اظهار داشت: این جشنواره با همکاری وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش‌وپرورش، دانشگاه آزاد و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شده است که از تلاش‌های تمام این دستگاه‌ها تقدیر و تشکر می‌کنیم.

معاون رییس‌جمهور با اشاره به اهداف این جشنواره گفت: افزایش انگیزه، نشاط تحصیلی، ارج نهادن به مقام‌های علمی و پژوهشی، فرصت‌آفرینی برای معرفی استعدادهای برتر دانش آموزان و دانشجویان و زمینه‌سازی برای ورود این عزیزان در میدان‌های رقابتی علمی و آموزشی کشور از مهم‌ترین اهداف این جشنواره بوده است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: برای انتخاب نفرات برتر این جشنواره کمیته‌هایی در مراکز همکار برای برگزاری این جشنواره تشکیل شد و انتخاب نفرات برتر در هر بخش توسط این کمیته‌ها صورت گرفت و امروز 71 نفر از نفراتی که توسط کمیته‌ها انتخاب شدند، مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

حجت‌الاسلام‌ شهیدی با ابراز امیدواری برای انجام اقدامات بهتر در زمینهٔ مسائل آموزشی و تربیتی ایثارگران در آینده افزود: ستادهای شاهد در دانشگاه‌ها باید فعال‌تر شوند و مسئولین دانشگاهی ما باید توجه بیشتری به مسائل تحصیلی فرزندان ایثارگران و مشاوره و بحث انتخاب رشته این عزیزان داشته باشند، همچنین برنامه‌ریزی تحصیلی و فرهنگی باید با همکاری تمام دستگاه‌های مسئول در این زمینه انجام شود تا همه ما بتوانیم دین خود را به جامعه معزز ایثارگری ادا کنیم.

وی با اشاره به تأکیدات همیشگی رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه گفت: در همین راستا و بر اساس قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت با دستور ریاست محترم جمهوری تشکیل شد و دبیرخانه آن در بنیاد مستقر شده‌ که از زمان تأسیس تاکنون گام‌های خوبی توسط این مجموعه برداشته‌ شده است.

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد با اشاره به موضوع ایثار اجتماعی گفت: همه ما باید تلاش کنیم تا بتوانیم فرهنگ ایثارگری را در تمام سطوح جامعه برقرار سازیم زیرا این فرهنگ است که می‌تواند تداوم انقلاب اسلامی را بیمه کند.

گفتنی است در پایان این جشنواره 71 نفر از فرزندان شاهد برگزیده در مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه مورد تقدیر قرار گرفتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار