آسیب های جبران ناپذیر کمبود ید در جنین

شیراز (پانا) - یُد ماده ای معدنی است که به طور عمده به صورت یون و بیشتر در غده تیروئید و مقدار کمتری نیز در غدد بزاقی و معده وجود دارد.کارشناس تغذیه گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: اعمال یُد در بدن، ایفای نقش به کمک هورمون های تیروئیدی، تاثیر بر متابولیسم و مواد مغذی و تاثیر در تکامل جسمی و ذهنی است.

کد مطلب: ۸۱۶۵۶۱
لینک کوتاه کپی شد
آسیب های جبران ناپذیر کمبود ید در جنین

شیراز (پانا) - "مهدیه فرید" افزود: وقتی ید به اندازه کافی به بدن نرسد، تیروئید نمی تواند به اندازه کافی هورمون بسازد؛ این کمبود، پیامدهای بهداشتی مهمی دارد که مجموعه آنها را اختلالات ناشی از فقر ید یا Iodine Deficiency Disorders و به اختصار "IDD" می نامند .
او اضافه کرد: اختلالات ناشی از کمبود ید، یکی از مشکلات تغذیه ای است که در بیشتر نقاط دنیا شایع است و می تواند انسان را از نظر مغزی و توان جسمی دچار مشکل ساخته، یادگیری را مختل و روی ضریب هوش تاثیر گذارد و مهم ترین عارضه کمبود ید یعنی بیماری "گواتر" را ایجاد کند .
این کارشناس تغذیه اختلالات دیگری مانند عقب ماندگی ذهنی، ‌کَری، ‌لالی، ‌لوچی چشم، ‌اشکال در ایستادن، ‌راه رفتن، تاخیر در رشد جسمی، سقط جنین و تولد نوزاد مرده در زنان باردار را از دیگر مشکلات افراد دارای کمبود ید، برشمرد .
فرید تاکید کرد: بیشتر عوارض ناشی از کمبود ید به ویژه در دوران جنینی دائمی و غیر قابل درمان است، بنابراین پیشگیری از عوارض کمبود ید باید مورد توجه جدی قرار گیرد .
او ادامه داد: روش های معمول رساندن ید به بدن شامل "مکمل یاری" با استفاده از قرص های یدات پتاسیم، محلول لوگل، روغن یده(تزریقی یا خوراکی)، استفاده از روش غنی سازی با افزودن ید به نان، نمک، شیر، آب، غذای کودک، تغییر در عادت های غذایی با مصرف بیشتر غذاهای دریایی، جلبک ها و مصرف کمتر مواد گواترزا و فعالیت های بهداشت عمومی مانند افزایش دسترسی به مراقبت های بهداشتی اولیه است .
این کارشناس تغذیه، اضافه کرد: کودهای شیمیایی دارای ید و غذاهای دامی یددار نیز روشی برای تامین ید است .


غذاهای دریایی؛ بهترین منابع ید
فرید در ادامه، گفت: بهترین منابع ید، غذاهای دریایی است و مقدار این غذاها در رژیم غذایی مردم، بسیار کم است .
او با بیان این که در بعضی مناطق، میزان ید خاک بالا بوده و به همین دلیل مواد غذایی مانند لبنیات، ‌تخم مرغ، ‌حبوبات، ‌غلات و میوه های مصرفی مردم، ید مورد نیاز آنها را تامین می کند، افزود: خاک بیشتر مناطق کشور ما از نظر میزان ید فقیر بوده و به همین دلیل باید از روش های دیگری مانند نمک یددار، ید بدن را تامین کنیم که بر اساس مقدار تعیین شده از وزارت بهداشت مصرف روزانه پنج گرم در روز نمک توصیه می شود، نیاز بدن به ید را تامین می کند .
فرید در پایان، گفت: به دلایلی مانند ثابت بودن میزان مصرف روزانه نمک، وابسته نبودن مصرف نمک به وضعیت اقتصادی خانوار، آسان بودن نظارت و پایش مصرف آن، نداشتن تاثیر افزایش ید به نمک بر بو، رنگ یا مزه نمک، نبود اثر سوء بر مصرف کننده، ناچیز بودن هزینه های افزودن ید به نمک، اطمینان و ایمنی روش و نتایج مثبت استفاده از این روش در کشورهای دیگر، نمک به عنوان بهترین حامل برای ید، عنوان می شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار