در گفت‌‌و‌گو با پانا

بیگدلی: ایران در صورت خروج آمریکا از برجام باید با اتحادیه اروپا وارد مذاکره شود

تهران (پانا) - یک کارشناس مسائل بین الملل می گوید که اقدامات تنبیهی عیله آمریکا تا پیش از اعلام تصمیم دونالد ترامپ به مصلحت ایران نیست و باید کشور در صورت خروج واشنگتن از برجام وارد مذاکره با اتحادیه اروپا شود.

کد مطلب: ۸۱۶۴۵۳
لینک کوتاه کپی شد
بیگدلی:  ایران در صورت خروج آمریکا از برجام باید با اتحادیه اروپا وارد مذاکره شود

علی بیگدلی در گفت‌و‌گو با پانا در مورد برخی اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه مذاکرات اروپا و آمریکا برای حفظ توافق هسته‌ای به نتیجه رسیده‌ است به شرط آنکه در آینده برخی تحریم‌ها در مورد برنامه موشکی ایران اعمال شود، گفت: «امانول مکرون‌، رئیس‌جمهوری فرانسه در آخرین اظهاراتش گفته است ما از ترامپ می‌خواهیم که در برجام بماند اما در مقابل، رئیس‌جمهوری آمریکا به سران فرانسه و آلمان گفت که شما در آینده متوجه اقدامات کنونی من و اینکه به چه چیزی فکر می‌کنم خواهید شد.»

وی در مورد تهدید اخیر دونالد ترامپ که گفته است ایران در صورت بازگشت به برنامه هسته‌ای با عواقبی که انتظارش را ندارد مواجه خواهد شد، یادآورشد: «نهایت تهدید‌های ترامپ این است که تحریم‌های قبل از برجام را باز می‌گرداند و اگر این موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ببرد و مورد استقبال آنها قرار بگیرد، ممکن است تحریمی هم از سوی شورای امنیت وضع شود. اما در سوی دیگر اتحادیه اروپاست که به نظر نمی‌رسد تمایلی به تحریم نفتی ایران داشته باشد. لغو تحریم‌های نفتی ایران حاصل برجام است و اتحادیه اروپا خواهان حفظ دستاوردهای برجام. اما در زمینه بحث موشکی و ادعای آنها مبنی بر دخالت ایران در منطقه، می‌توان گفت که احتمالا اتحادیه اروپا نیز دست به اقداماتی علیه ایران خواهد زد.»

وی به اظهارات رئیس‌جمهوری فرانسه مبنی بر اینکه بعد از سال 2025 قادر خواهند بود در مورد برجام تجدید نظر کنند، اشاره کرد و تصریح کرد: «مکرون خواهان آن است که بعد از برجام دوباره ایران را پای میز مذاکره بنشاند؛ با وجود این دونالد ترامپ از این صحبت‌های همتای فرانسوی خود هیچ استقبالی نکرده است. »

بیگدلی در مورد اقدام‌های متقابل ایران در صورت خروج آمریکا از برجام و آنچه برخی از مسئولان کشور درباره خروج احتمالی ایران از ان‌پی‌تی مطرح کرده‌اند، تصریح کرد: «پیشنهاد بنده این است که ایران فعلا دست به هیچ اقدامی نزند.»

وی بیان کرد: « البته خروج از ان‌پی‌تی امکان‌پذیر است اما این همان مسیری است که کره شمالی طی کرد و همه درهای دنیا به روی این کشور بسته شد.»

این استاد دانشگاه قطع ارتباط با دنیا در شرایط کنونی را نامناسب دانست و پیشنهاد کرد که در تا تصمیم نهایی آمریکا درباره برجام ایران از اقدامات احتمالی و تنبیهی خود برای طرف مقابل رونمایی نکند.

به گفته بیگدلی، در صورتی که آمریکادر تاریخ 12 می ( 22اردیبهشت ماه) از برجام خارج شد، ایران باید با اتحادیه اروپا وارد مذاکره شود تا بتواند اقدام متقابل انجام دهد. اعمال سیاست‌های تنبیهی پیش از اقدام آمریکا ممکن است به ضرر جمهوری اسلامی تمام شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل به برخی از عواقب خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های اقتصادی اشاره کرد و گفت: «در صورت بازگشت تحریم‌ها، اتحادیه اروپا می‌تواند همراه خوبی برای ایران باشد. به همین دلیل باید همکاری با اتحادیه اروپا در زمینه برجام را ادمه دهیم تا بتوانیم پایگاه بین‌المللی خود را در مقابل آمریکا حفظ کنیم و در زمان مناسبت اقدام متقابل انجام دهیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار