در گفت‌وگو با پانا

امینی‌فرد، عضو کمیسیون بهداشت: ۴۰ درصد به تخت‌های روانپزشکی کشور اضافه شد اما جوابگوی مراجعان نیست

تهران (پانا) - عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود 10 هزار تخت روانپزشکی در بیمارستان‌های کشور می‌گوید در پیمایشی که طی چند سال اخیر انجام شد بیش از 23 درصد افراد بالای ۱۵ سال در کشور دچار نوعی اختلال روانی هستند.

کد مطلب: ۸۱۶۳۵۳
لینک کوتاه کپی شد
امینی‌فرد، عضو کمیسیون بهداشت:  ۴۰ درصد به تخت‌های روانپزشکی کشور اضافه شد اما جوابگوی  مراجعان نیست

محمدنعیم امینی‌فرد در گفت‌وگو با پانا با اشاره به برگزاری هفته سلامت و ضرورت توجه به سلامت روان در کشور گفت: سلامت روان ارتباط مستقیمی با سلامت جامعه، خانواده، محیط کار و تحصیل افراد دارد و اختلالات روانی به دلایل گوناگونی مانند زمینه‌های ارثی، شیوه زندگی، مشکلات اجتماعی و اقتصادی بستگی دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: امروزه افراد زیادی به دنبال استرس و تنش‌هایی که در محیط خانواده و محیط کار برای آن‌ها ایجاد می‌شود، برای درمان سلامت خود به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. البته بسیاری از افراد هم از درمان خود غافل هستند و آمار آنها پنهان است که این وظیفه مسئولان است تا شرایط را برای پیشگیری از بروز اختلالات روانی ایجاد کنند.

وی با اشاره به توجه وزارت بهداشت به موضوع سلامت روان در طرح تحول نظام سلامت گفت: از شروع طرح تحول نظام سلامت با توجه به اهمیت موضوع سلامت روان، کارشناسان بهداشت روان به نظام شبکه بهداشتی کشور اضافه شدند و محور فعالیت این کارشناسان توانمندسازی افراد در حوزه سلامت روان قرار گرفت.

این نماینده مجلس افزود: در طرح تحول سلامت، موضوع سلامت روان در سطح مراقبت‌های اولیه یعنی پیشگیری، شناسایی، درمان، ارجاع به سطوح بالاتر، آموزش مهارت‌های زندگی و خودمراقبتی پیگیری شد و در مرحله بعد در زمینه کاهش آسیب و درمان اختلالات سوءمصرف مواد، پیشگیری از خشونت خانگی و سلامت روان جامعه‌نگر خدماتی به بیماران ارائه می‌شود.

وی با اشاره به پیمایش بررسی سلامت روان در کشور که در چند سال اخیر انجام شد، گفت: در این پیمایش مشخص شد که بیش از 23 درصد افراد بالای ۱۵ سال در کشور دچار نوعی اختلال روان هستند که بیش از ۶۰ درصد این آمار مربوط به افسردگی بوده است.

امینی‌فرد همچنین به کمبود تخت‌های روانپزشکی اشاره کرد و گفت: با شروع طرح تحول نظام سلامت حدود ۴۰ درصد به تخت‌های روانپزشکی کشور اضافه شد اما هنوز جوابگوی میزان مراجعان به مراکز درمانی نیست.

وی درخصوص افزایش تخت‌های روانپزشکی نیز گفت: توسعه تخت‌های روانپزشکی در بیمارستان‌ها و مراکز دانشگاهی از جمله برنامه‌های سال ۹۷ وزارت بهداشت است. در سال 96 تعداد هزار تخت روانپزشکی به مجموع تخت‌های روانپزشکی کشور اضافه شد و این میزان باید در سال جاری نیز افزوده شود تا کمبود تخت‌های روانپزشکی جبران شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار