کمیته سنای آمریکا انتصاب مایکل پمپئو به وزارت امور خارجه را تایید کرد

تهران (پانا) - کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با اکثریت اندک آراء، انتصاب مایکل پمپئو به سمت وزارت امور خارجه این کشور را تایید کرده است.

کد مطلب: ۸۱۶۲۳۸
لینک کوتاه کپی شد
کمیته سنای آمریکا انتصاب مایکل پمپئو به وزارت  امور خارجه را تایید کرد

به گزارش بی بی سی، در رأی‌گیری در مورد انتصاب پمپئو، از تمام‌ ده عضو کمیته از حزب دموکرات به استثنای یک نفر به این انتصاب رأی منفی دادند اما تمام یازده عضو کمیته از حزب جمهوری‌خواه با آن موافقت کردند. به گزارش منابع خبری، رند پل، یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه عضو کمیته که در ابتدا با این انتصاب موافق نبود، تحت فشار هم‌حزبی‌های خود در نهایت به این انتصاب رای مثبت داد.

به این ترتیب، پیشنهاد انتصاب مایکل پمپئو احتمالا اواخر هفته جاری در صحن سنای آمریکا مطرح و به رأی‌گیری گذاشته خواهد شد و انتظار می‌رود مصوبه کمیته روابط خارجی با اکثریت آرا به تصویب سنا برسد. به این ترتیب، وزیر خارجه جدید آمریکا طی روزهای آینده کار خود را آغاز خواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا اوایل ماه گذشته میلادی رکس تیلرسون را از سمت وزارت خارجه برکنار و مایکل پمپئو را به عنوان فرد مورد نظر خود برای تصدی این سمت معرفی کرد. وظایف وزیر خارجه آمریکا را در حال حاضر یکی از معاونان آن وزارتخانه برعهده دارد.

گفته می‌شد که بین دونالد ترامپ و رکس تیلرسون در مورد شماری از موضوعات مهم سیاست خارجی، از جمله آینده برجام و نحوه مدیریت روابط تجارت خارجی ایالات متحده اختلاف نظر وجود داشت.

مایکل پمپئو پیش از انتصاب به سمت وزیر امور خارجه، به مدت پانزده ماه ریاست سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا(سیا ) را برعهده داشته و از او به عنوان یکی از مشاوران اصلی رئیس‌جمهوری در این مدت نام برده شده است. جدیدترین ماموریت او سفر به کره شمالی به منظور فراهم کردن زمینه ملاقات رئیس‌جمهوری آمریکا با کیم جونگ‌اون، رهبر آن است که انتظار می‌رود طی چند هفته آینده برگزار شود.

مایکل پمپئو به داشتن نظرات تند در برخی زمینه‌ها از جمله مخالفت با توافق هسته‌ای با ایران (رجام) شهرت دارد. او از مخالفان تندرو ایران است. وی قبلا در مجلس نمایندگان آمریکا عضویت داشت و از مخالفان سرسخت مذاکرات هسته‌ای دولت باراک اوباما با ایران بود.

او هنگام انتصاب به ریاست سیا، برجام را «توافقی فاجعه‌بار» توصیف کرد و گفت که این توافق مانع از دستیابی ایران به سلاح اتمی و تهدید امنیت منطقه نخواهد شد. او برخورد با «تهدید امنیتی» از سوی ایران و کره شمالی را مهمترین موضوع در روابط خارجی ایالات متحده دانسته بود.

خبر تایید پیشنهاد انتصاب پمپئو در حالی گزارش می‌شود که قرار است رئیس‌جمهوری آمریکا کمتر از بیست روز دیگر نظر خود در مورد تمدید تعلیق تحریم های ایران بر اساس برجام را اعلام کند. ترامپ خواستار اصلاح برجام شده و گفته است که در صورت برآورده نشدن این خواسته، از تمدید لغو تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران خودداری خواهد کرد. چنین اقدامی عملا به معنی خروج ایالات متحده از این توافق است.

دیگر کشورهای امضاکننده برجام در تلاش بوده‌اند تا نظر موافق رئیس جمهوری آمریکا در تمدید این توافق را به دست آورند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار