در صحن علنی مجلس

زنگنه خطاب به کریمی قدوسی: این ترس از خارجی‌ها و منظورتان از گروه مخفی در وزارت نفت چیست؟

تهران (پانا) - وزیر نفت با انتقاد از ترس برخی افراد از خارجی‌ها یادآوری کرد که ما باید از آنها استفاده کنیم تا کارها پیش برود و سرمایه بیشتر شود.

کد مطلب: ۸۱۶۱۴۷
لینک کوتاه کپی شد
زنگنه خطاب به کریمی قدوسی: این ترس از خارجی‌ها و منظورتان از گروه مخفی در وزارت نفت چیست؟

بیژن نامدار زنگنه در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 4 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال جواد کریمی قدوسی، نماینده اصولگرای مردم مشهد در خانه ملت درخصوص نقش لابی‌های قدرت و ثروت در تصمیمات وزارت نفت از طریق باشگاه نفت و نیرو، اظهار کرد: «آقای کریمی قدوسی در متن سوال خود موضوعی را مطرح می‌کند مبنی بر اثرگذاری فامیل‌های ثروت و قدرت از طریق باشگاه نفت و نیرو بر تصمیمات نفت و اظهار می‌کند که نقش لابی مخفی نفت، گاز و پتروشیمی‌ها در تصمیم‌سازی‌ها چیست؟ افراد موثر آن چه کسانی هستند؟ و چه آقازاده‌هایی در آن حضور دارند؟»

وزیر نفت ادامه داد: «آقای کریمی قدوسی خطاب به بنده می‌گوید که سیاست‌های وزارتخانه و شخص من با هدایت کلوپ سری مانع این شده است که نفت در مسیر درستی حرکت کند، لذا ایشان باید با صراحت بگوید منظورش این است که گروه مخفی‌ای وجود دارد که علیه امنیت ملی و منافع ملی با مدیریت بنده کار می‌کند؟ لطفا مشخص شود که منظور از سری و مخفی چیست؟»

تا آنجا که اطلاع داریم وزارت نفت بعد از انقلاب تشکیل شد

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اظهار نظر نماینده اصولگرای مجلس، گفت: «اینکه صنعت نفت می‌تواند در توسعه کشور نقش مهمی داشته باشد شکی نیست، اما اینکه آقای کریمی قدوسی می‌گوید قبل از انقلاب وزارت نفت انگلیسی‌ترین وزارتخانه بوده است، تا آنجا که خبر داریم، وزارت نفت در سال 1358 بعد از انقلاب تشکیل شد.»

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: «درخصوص مشکلات خوزستان باید توجه داشت که تمام درآمدهای نفتی کشور به خزانه واریز می‌شود و مجلس درباره ریال ریال آن تصمیم می‌گیرد. البته بنده از مصرترین افراد هستم که بخشی از منابع حاصل از صادرات نفت در مناطق نفت خیز کشور صرف شود.»

وی اظهار کرد: «آقای کریمی قدوسی به نحوی اعتراض دارند که تولید و صادرات نفت چرا بالا می‌رود؟ باید توجه شود که بنده مجری سیاست‌های نظام هستم و سیاستگذار نیستم. در سال 1379 مقام معظم رهبری سیاست‌های بخش نفت و گاز را ابلاغ کردند. در بخشی از این سیاست‌ها آمده است افزایش ظرفیت تولید صیانت شده نفت متناسب با ذخایر موجود و برخورداری کشور از قدرت اقتصادی، سیاسی و امنیتی که نکته بسیار مهمی است.»

وزیر نفت با یادآوری جایگاه روسیه در جهان، بیان کرد: «کشوری که در طول روز یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کند با کشوری که در روز پنج میلیون بشکه نفت صادر می‌کند، متفاوت است. کشور روسیه 10 میلیون بشکه نفت در طول روز تولید می‌کند، 600 میلیارد مترمکعب تولید گاز دارد و 200 میلیارد متر مکعب گاز به اروپا صادر می‌کند، در جهان هیچ‌کسی جرأت ندارد تحریم روسیه را ندارد، چرا که کار خود اروپایی‌ها با مشکل برخورد می‌کند.»

برای رسیدن به تولید 4.8 میلیون بشکه‌ای نفت، به 200 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم

وی بیان کرد: «در بند 14 سیاست های اقتصاد مقاومتی بر حفظ و توسعه ظرفیت‌های نفت و گاز به ویژه در میادین مشترک تاکید شده و این موضوع در سیاست‌های برنامه ششم نیز مطرح شده است. براساس قانون برنامه تولید نفت کشور باید به 4.8 میلیون بشکه افزایش یابد که انجام این مهم به 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.»

زنگنه با بیان اینکه ضریب بازیافت یا برداشت نفت یک امر حیاتی محسوب می‌شود، گفت: «برای توسعه و افزایش ضریب بازیافت نفت باید با خارجی‌ها کار کنیم، چرا که به تکنولوژی و سرمایه نیازمندیم. به طور مثال در میدان نفتی منصوری 70 هزار بشکه نفت تولید می‌شود، شرکت‌های خارجی گفته‌اند ما می‌توانیم 7 برابر میزان تولید را افزایش دهیم. حال من به خاطر اینکه شما نمی‌خواهید خارجی‌ها کار کنند، آنها را بیرون کنم، من چنین مجوزی ندارم.»

وی تصریح کرد: «باید توجه کرد 200 میلیارد پول را برای توسعه صنعت نفت نمی تواند از بازار داخلی تامین کرد. البته تا آنجا که امکان دارد باید از منابع داخلی، نیازهای خود را برطرف کنیم. در حال حاضر یک طرح 6 میلیارد دلاری مطرح است و می‌خواهیم این طرح را از بازار داخلی تامین اعتبار کنیم. در قراردادهای خارجی نیز 20 درصد ایرانی‌ها سهیم هستند.»

باید از خارجی‌ها استفاده کنیم

این عضو کابینه دولت دوازدهم اضافه کرد: «تقریبا 80 درصد مناقصات را ایران برنده می‌شود و کار به ایرانی‌ها واگذار می‌شود و خارجی‌ها در بحث مدیریت و فناوری کار می‌کنند.»

زنگنه تصریح کرد: «آیا بنده نگاه به خارج از کشور دارم؟ شرکت‌های مپنا، پتروپارس و تحول در صنعت پتروشیمی برای جلوگیری از خام‌فروشی را چه کسی درست کرد؟ اکنونتولیدات پتروشیمی به 20 میلیارد دلار افزایش یافته و اگر شرایط عمومی صحیح باشد، تولیدات تا 40 میلیارد دلار رشد خواهد کرد.»

وی ادامه داد: «چه کسی حمایت کرد که تولید لوله‌های CRA در کشور انجام شود و قرارداد 560 میلیون دلاری بین یک شرکت ایرانی و خارجی بسته شد که در داخل کشور لوله‌ها ساخته شود، همچنین به موضوع 10 قلم کالا توجه جدی شد.»

وزیر نفت با اشاره به نقش گاز رسانی به روستاها و تولید اشتغال یادآور شد: «ما برای عزت ایران کار می‌کنیم، وقتی تیم ملی فوتبال یا باشگاه استقلال و پرسپولیس مربی خارجی دارد، آیا ما نباید در بحث‌های دیگر از خارجی‌ها کمک بگیریم؟ این ترس از خارجی‌ها چیست؟ ما باید از آنها استفاده کنیم تا کارها پیش برود و سرمایه بیشتر شود.»

وزیر نفت در ادامه اظهارات خود با اشاره به طرح برندینگ، با رد هرگونه انحصار در نتیجه این طرح، اظهار کرد: «این طرح از اول اختیاری بود و اجباری در کار نبوده و هدف آن هم کاهش تصدی دولت و ارائه خدمات بهتر به مصرف‌کنندگان بوده است. برخلاف برداشتی که می‌شود که قرار است انحصار ایجاد شود، چنین چیزی نیست و کسی نمی‌تواند بیشتر از ۲۰ درصد نازل‌ها را داشته باشد، چرا در برابر هر تغییری مقاومت می‌کنیم؟»

وی ادامه داد: «آیا شما از وضع جایگاه‌ها راضی هستید؟ ما سه هزار و ۵۰۰ جایگاه بنزین و گازوئیل و دو هزار جایگاه سی‌ان‌جی داریم که برای آنها شرکت پخشی با ۱۷ هزار پرسنل درست شده که هزینه‌اش به دوش مردم است در حالیکه برند، حمل و نقل، نظارت بر کیفیت و کمیت و زیباسازی جایگاه را انجام می‌دهد و این به نفع جایگاه‌داران است و اختیاری است اما اینکه برخی می‌گویند برندها واسطه هستند این‌چنین نیست و اطلاع‌رسانی اشتباه صورت گرفته است.»

این مقام مسئول با بیان اینکه برای باشگاه نفت و گاز وقتی نگذاشته و تنها در پنج سال، دو سخنرانی برای آنها انجام داده است، تصریح کرد: «به من می‌گویید ۲۰۰ شرکت درست کنید، برای شرکت‌های اکتشاف و تولید چقدر مخالفت شد، باید فضای کسب و کار درست باشد و همه همدل باشیم. من یک عمر با آبرومندی کار کردم و تنها چیزی که دارم آبروست. اشکالی ندارد ما با هم مخالف باشیم ولی از هم متنفر نباشیم، چرا اینقدر به یک وزیر سوء ظن دارید؟ به من می‌گویید کار سری می‌کنم، آیا منظورتان کار غیرقانونی است؟»

اگر من جانی، جنایتکار و خیانتکارم، نباید اینجا باشم

وی در ادامه با گلایه از اظهارات نماینده مردم مشهد، آنرا توهین به نمایندگان دانست و تصریح کرد: «اگر من جانی، جنایتکار و خیانتکار هستم نباید اینجا باشم اما اگر نیستم با این کار به ۲۷۰ نماینده‌ای که من را انتخاب کردند توهین می‌شود. آنها به من اعتماد کردند و اگر من خلاف کنم به اعتمادشان خیانت کردم. یک عده با شما همفکر نیستند، این چه گناهی است؟ اگر خلافی است دستگاه‌های امنیتی و قضایی با آن برخورد می‌کنند و او را حصر می‌کنند. از کدام فامیل ثروت و قدرت و کدام آقازاده صحبت می‌کنید.»

زنگنه درباره باشگاه نفت و گاز بار دیگر یادآور شد:‌ «تشکیلاتی طبق قانون تشکیل شده و ۲۰۰ ارشد بخش نفت و برق که از اساتید برجسته هستند در آنجا مشغولند، ما باید به آنها احترام بگذاریم، آیا حتما همه چیز باید در دولت باشد؟ یک نهاد غیردولتی می‌خواهد به کشور خدمت کند، ما باید با هم با دوستی و بدون سوء ظن کار کنیم. جایی هم که اطمینان به یک خلاف داریم آن را به قوه قضاییه و دستگاه‌های امنیتی بدهیم تا بررسی کند اما اگر چنین چیزی نیست، توهین هم نشود.»

وزیر نفت خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم حمایت آنان، خاطرنشان کرد: «ما برای کار نفت به حمایت شما نیاز داریم،‌ از نظر منابع در وضع خوبی نیستیم و دچار مشکلات جدی هستیم. من نمی‌توانم در جلسه علنی بگویم آمریکا چه برنامه‌هایی دارد، ما نباید بهانه سوء استفاده دست آنها بدهیم، باید به نفت کمک کنیم چرا که نفت می‌تواند موتور پیشران توسعه اقتصادی کشور باشد.»

وی در پایان با بیان اینکه سرمایه‌گذاری سالانه ۴۰، ۵۰ میلیارد دلار کشور را متحول می‌کند، یادآور شد: «اگر اجازه ندهیم سرمایه خارجی به کشور بیاید، وضعیت روز به روز بدتر می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار