رشد۱۹.۵درصدی حقوق مستمری بگیران در سال ۹۷

مشوق‌های «بیمه کارفرمایی» اعلام شد + شرایط

تهران (پانا) - مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی مشوق‌های «بیمه کارفرمایی» را اعلام کرد.

کد مطلب: ۸۱۶۱۲۵
لینک کوتاه کپی شد
مشوق‌های «بیمه کارفرمایی»  اعلام شد + شرایط

سید تقی نوربخش در اولین نشست خبری خود در سال ۹۷ با موضوع گرامیداشت هفته کارگر گفت: بودجه سال ۹۷ سازمان تأمین اجتماعی در جلسه روز شنبه هفته جاری در هیأت امنای این سازمان تصویب شد و تأخیر آن به این دلیل است که بودجه سازمان به صورت معناداری با تعیین حقوق و دستمزد مرتبط است و بلافاصله بعد از تعیین حقوق و دستمزد به تصویب هیأت امنا رسید.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: میزان رقم بودجه سازمان تأمین اجتماعی از حیث منابع و مصارف ۹۸ هزار و ۶۶۱ میلیون تومان است.

در این بودجه بابت تعهدات مستمری و کوتاه مدت ۶۳ هزار و ۷۱۴میلیارد تومان و برای درمان ۲۰ هزار و ۹۵۶ میلیارد تومان پیش بینی شده است و مابقی صرف هزینه‌های سرمایه گذاری و پشتیبانی و عمران می‌شود.

وی ادامه داد: بودجه سازمان در سه قسمت تنظیم می‌شود که ابتدا ارقام بودجه و دیگری پروژه‌های عملیاتی است. در این بخش بیش از ۱۲۰ پروژه عملیاتی پیش بینی شده است. همچنین تبصره‌های بودجه در ۵ بخش درمان، بیمه‌ای، اقتصادی و آی تی صرف می‌شود.

نوربخش با اعلام اینکه میزان افزایش حداقل حقوق و دستمزد مستمری بگیران در سال جاری ۱۹.۵ درصد رشد یافته است، گفت: برای سایر سطوح درآمدی باید پیشنهاد ما از سوی وزیر رفاه به هیات وزیران ارائه شود. عملیات کارشناسی در این زمینه به پایان رسیده و پس از نهایی شدن به‌زودی تقدیم هیات وزیران می‌شود.

نوربخش درخصوص شعار سال ۹۷ و برنامه‌های تأمین اجتماعی گفت: تأمین اجتماعی نقش موثری در رونق فضای کسب و کار دارد ‌و در راستای نامگذاری سال جاری بسته‌ای حمایتی تصویب شده که در سال جاری شاهد اجرای آن خواهیم بود. این بسته شامل بخشودگی جرایم کارفرمایان است. پیشنهادی در این زمینه به هیات وزیران تقدیم شده که ددر جلسه فردای هیات دولت به بحث گذاشته می‌شود تا طبق آن جرایم خوش حسابان بخشیده شود.

وی افزود: حمایت از اجرای طرح‌های پژوهشی نیز در این بسته حمایتی دیده شده است و طرح‌های پژوهشی را از پرداخت حق بیمه خارج کردیم.

وی با اشاره به صدور دستورالعمل اجرای مشوق‌های بیمه کارفرمایی گفت: کارفرمایان با به کارگیری نیروهای جدید با شرایطی از مزایایی چون معافیت از حق بیمه برخوردار می‌شوند. شرایطی همچون حداکثر سن باید ۳۴ سال باشد. عدم سابقه بیمه‌ای بیش از یکسال قبل از ثبت‌نام داشته باشد. سپری شدن حداقل سه ماه از ثبت نام در مراکز کاریابی مجاز است و کارگاه باید دارای کد بیمه کارگاهی و حداقل دو نفر تحت پوشش باشد یعنی کارگاه فعال باشد و مدت اعتبار این طرح نیز دو سال است.

نوربخش با اشاره به طرح بخشودگی جرایم گفت: امسال آمادگی داریم حق بیمه‌های کار فرمایی معوق را به صورت درازمدت و به صورت ۴۵ قسط تقسیط کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره حذف دفترچه بیمه‌های تأمین اجتماعی گفت: هم‌اکنون در کلیه مراکز ملکی نیازی به ارائه دفترچه نیست و به صورت الکترونیکی نسخه پیچی انجام می‌شود.همچنین در یزد ۴۰۰ مرکز خصوصی طرف قرار داد در مراکز غیرملکی نیز به صورت پایلوت تحت پوش قرار گرفته اند و آماده‌ایم کمتر از سه ماه کل کشور را پوشش دهیم که شرایطی دارد و جلسه‌ای هم با وزیر بهداشت داشتیم که از این موضوع استقبال شد.

وی درخصوص درباره واریز بودجه درمان به حساب خزانه دولت گفت: تامین اجتماعی از بهمن ۹۵ حساب جداگانه‌ای برای بودجه و هزینه کرد درمان افتتاح کرد. اکنون کاملا حساب‌های ما مشخص است که برای هزینه درمان چه مبالغی واریز و کدام مبالغ خارج و هزینه شده است اما از امسال قرار شد حسابی نزد خزانه برای درمان باز شود که تأمین اجتماعی نظرات کارشناسی خود را در مراحل تقنینی به صورت مکتوب اعلام کرده است.

نوربخش تصریح کرد: تأمین اجتماعی موظف به اجرای قانون است. این گردش حساب اکنون هم دارد انجام می‌شود اما اگر قرار است به خزانه برود باید سازوکار آن به‌زودی مشخص شود. در این خصوص چند پرسش و نکته وجود دارد. اول اینکه حدود ۱۹۰ آیتم دریافت حق بیمه داریم و در هر شغلی مبالغ حق بیمه متفاوتی دریافت می‌‌شود که اینها باید دقیقا مشخص شود. نکته دوم اینکه باید بودجه بلافاصله از خزانه برگردد و سوم درمورد هزینه کرد است که قانون گذار گفته بر اساس قانون تامین اجتماعی باید صرف شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درخصوص حذف همپوشانی‌های بیمه‌ای توضیح داد: یکسان سازی خدمات در بیمه سلامت و تأمین اجتماعی را از شهریور سال قبل انجام دادیم. البته برخی محدودیت‌های قانونی وجود دارد که بخشی از این طرح را عملیاتی کردیم. امیدواریم دفترچه در همه بیمه‌ها در سراسر کشور حذف شود.

نوربخش در ادامه درخصوص معوقات تأمین اجتماعی نیز گفت: پرداختی ما در سال ۹۶ ، رقم ۶۲۰۰ میلیارد بود. حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در هر ماه اسناد به دست ما می‌رسد و به عبارتی این مبلغ معادل ۱۲ماه پرداختی است، اما دلیل اینکه عقب هستیم این است که بخشی از مطالبات از سال ۹۳و ۹۴ منتقل شده است. الان مقداری عقب افتادگی داریم که بخش عمده آن را در اسفند ۹۶ تسویه شده است و اکنون حدود ۴۲۰۰ میلیارد تومان کل بدهی ما بر اساس اسناد رسیده است.

وی افزود: همچنین نقد شدن ۲۰۰۰ میلیارد تومان از مطالبات تأمین اجتماعی است که باید از سوی دولت پرداخت شود. علاوه بر این ۱۸۰۰ میلیارد تومان از وزارت بهداشت و ۲۴۰۰ میلیارد تومان از مراکز دارویی طلبکار هستیم.

نور بخش درخصوص پرداخت مطالبات داروخانه ها نیز گفت: در بند و و ن تبصره ۵ بودجه دولت مکلف شده ۵۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات را بپردازد که بند و از طریق تسویه تسهیلات بانکی و بند ن مابقی ۵۰ هزار میلیارد است که در چهار بند برای آن پیش بینی‌هایی شده است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: مطالبات دوماه داروخانه‌ها طی این هفته و هفته آینده پرداخت می‌شود‌.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درخصوص تأثیر نوسانات نرخ ارز و اخراج کارگران از سوی کارفرمایان در صورت جبران نشدن مابه‌التفاوت نرخ ارز گفت: دولت نوسانات نرخ ارز را برای کارفرمایان با تک نرخی کردن ارز، از بین برده است به این معنی که کارفرمایان برای ثبت سفارش کالا و خرید مواد اولیه از مجاری قانونی با یک نرخ روبرو هستند. بنابراین نه تنها دولت نوسانات را از بین برده بلکه امنیتی نیز برای آینده کارفرمایان ایجاد کرده است چرا که رشد 4200 هزار تومان نرخ ارز در سال‌های آینده در رنج محدود صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اقدام مثبت دولت در تک نرخی کردن قیمت ارز گفت: فکر نمی‌کنم نوسانات نرخ ارز باعث تشویش خاطر کارفرمایان و کارگران شود بلکه باعث امنیت خاطر آن‌ها برای فعالیت‌های آتی بازرگانی و تولیدی خواهد شد.

نوربخش همچنین درخصوص جبران مابه‌التفاوت نرخ ارز برای کارفرمایان گفت: ثبت سفارش کالا قبلا 3700 تومان بود و اکنون 4200 تومان انجام می‌شود که مشکلات در مورد دارو و کالاهای استراتژیک بوده است و دولت مکلف است مابه‌التفاوت این میزان را پرداخت کند و کسی هم از این لحاظ متضرر نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با تک نرخی شدن ارز قطعا وضعیت تولید داخل هم مشخص است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد اما سازمان تأمین اجتماعی جهت حمایت از تولید داخل با استفاده ابزارهای مختلف قانونی آمادگی دارد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص بیمه استارت‌آپ‌ها توضیح داد: بیمه حق شهروندی و اجتماعی افراد است و تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خود را در برابر ریسک سالمندی، بیماری و از کارافتادگی محافظت می‌کند.

نوربخش اضافه کرد: افزادی که می‌خواهند خود را تحت پوشش ریسک‌های احتمالی می‌برند از روش‌های مختلفی انجام می‌شود. کسب و کارهای دیجیتالی هم که در دنیا یکی از چالش‌ها هستند چون ممکن است کارگاه‌های مشخصی نداشته باشند و قابل بازرسی نیستند و سازمان تأمین اجتماعی باید آمادگی داشته باشد که در برابر تغییراتی که در فضای کسب و کار‌های دیجیتالی صورت می‌گیرد، تدابیری داشته باشد و این آمادگی را داریم که با انعطاف‌های لازم پوشش بیمه‌ای را هم در این بخش محقق کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار