علی یار زارعی*

روایتی از فراز و فرود هفت‌کل دومین شهر نفتی ایران؛ شهری با مردمی گونه گون  اما همساز 

در سال 1933 همزمان با قرداد 1933 دومین شرکت نفتی نیز در انتظار تولد و حضور در رقابتهای انقلاب صنعتی بود هفتکل .منطقه ای که طوف سفید می نامیدندش و قشلاق عشایر کوچ رو قشقایی بود اما فوران نفت در هفتکل آغاز ماجرایی دیگر بود .

کد مطلب: ۸۱۶۱۰۹
لینک کوتاه کپی شد

در هنگامه ای که کاشفان نفت در اوج ناامیدی تلاششان به بار نشست و چاه شماره یک مسجدسلیمان با فورانی به یادماندنی شعله مدرنیسم قرن بیستم را شعله ور کرد سیل جمعیت جویای کار از چهارگوشه ایران به این شهر جاری شد و در اندک زمانی نخستین شرکت شهر نفتی ایران متولد شد اما این پایان ماجرا نبود.

سال 1306 خورشیدی سالی مهم و پر اهمیت بود در این سال نخستین چاه نفت که در دومین شهر خوزستان و خاور میانه به نفت رسید مهاجرت به این شهر آغاز شد شهری که شهر نبود در اطرافش محله ها و روستاهایی بود اما در میانه ساکنی نداشت و آن گاه که شرکت نفت تازه پاگرفته شروع به جذب نیرو کرد از چهار گوشه ی کشور افراد جویای کار به این شهر آمدند.

کسانی که از نظر اخلاق و رفتار ، افکار و عقاید حتی زبان متفاوت و ناهمگون بودند درکنار هم ماندند تا روش زندگی مسالمت آمیز را در تاریخ ثبت کنند .

امکانات رفاهی به سرعت برایشان فراهم شد از محل زندگی گرفته تا مکان های آموزشی ، بهداشتی ،تفریحی و ورزشی سال ها بعد آنان که جوان آمده بودند پیر شدند و فرزندانشان در زمینه های مختلف فرهنگی ،هنری و ورزشی خوش درخشیدند اما استعمار تاب دیدن رونق شهر تازه شکل گرفته را نداشت با مخالفت شرکت های حامل نفت با ادامه ی کار شرکت نفت در هفتکل ، این شهر به یکباره و ناگهانی تخلیه شد.

شرکت نفت که رفت همه ی آن چه را با خود آورده بود برد اما هفتکل را نبرد هفتکل ماند تا جاودانه شود تا با مردمش ، با همان کودکانی که در آغاز کار شرکت نفت در هفتکل به دنیا آمده بودند و حالا جوانانی برومند شده بودند خودی نشان بدهد.

جوانانی که در زمینه های مختلف علمی ، هنری ، ادبی و ورزشی سرافرازی و افتخار آفریدند و نام هفتکل را بلند آوازه کردند حتی بعضی از آنان د رخارج از مرزها ،در نقاط مخلف جهان با درخشش خود افتخار افرین شدند اگرچه بسیاری از هفتکل دورند اما قلب هایشان به عشق هفتکل پیوند خورده ،به یاد هفتکل هستند ، به یاد روزهای اوجش با این امید که هفتکل همیشه مانا باشد و پاینده .

*نویسنده و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ خوزستان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار