وزیر آموزش و پرورش: نظام‌های آموزشی پیشرفته مدارس را به سالن تمرین تبدیل می‌کنند

به کمک تشکل‌های دانش‌آموزی و به خصوص مجلس دانش‌آموزی برای کاهش مقاومت سازمانی در آموزش و پرورش نیازمندیم

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که نظام‌‌های آموزشی پیشرفته امروز دنیا در سال‌های اخیر کوشیده‌اند مدرسه را به سالن تمرین تبدیل می‌کنند.

کد مطلب: ۸۱۶۰۶۶
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش و پرورش: نظام‌های آموزشی پیشرفته مدارس را به سالن تمرین تبدیل می‌کنند

سیدمحمد بطحایی در نشست پایانی هشتمین دوره مجلس دانش‌آموزی که در ساختمان قدیم مجلس در حال برگزاری است، اظهار کرد: دوران مدرسه‌ای و دانش‌آموزی یکی از مهم ترین دوران زندگی هر انسان است.

وی ادامه داد: باید بدانیم دانش‌آموزان با ورود به مدرسه به چه هدفی باید برسند و اهداف آموزش و پرورش در این موضوع چیست؟ این سوال سرآغاز برنامه‌ریزی درسی است که یک کودک 3 یا 5 ساله با ورود به مدرسه چه چیزی باید یاد بگیرد.

بطحایی افزود: بخشی از این موضوع یادگیری مهارت‌های شناختی است که باید بچه‌ها در دوران مدرسه بیاموزند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: غالبا مهارت‌های شناختی برای این است که بعد از ۱۲ سال دانش‌آموز برای ورود به آموزش عالی از مهارت‌های ذهنی لازم و دانش‌های پایه برای مهارت‌های دیگر برخور دار شود.

وی بخش دوم مورد توجه در تمام کشورها را گسترش مهارت‌هایی دانست که برای زندگی فردی افراد در بیرون مدرسه نیاز است‌.

بطحایی بیان کرد: دانش‌آموز بعد از اتمام دوران مدرسه وارد یک زندگی اجتماعی می‌شود که نیاز به مهارت‌هایی دارد و باید آنها را تمرین کند.

وزیر آموزش و پرورش درباره توسعه و گسترش توانایی‌ها بیان کرد: علاوه بر آموزش دانش‌آموزان باید مهارت‌ها در نظام آموزش عمومی تمرین شود.

وی عنوان کرد: در سال‌های اخیر تمام نظام‌های آموزشی کشورها حجم بخش دوم یعنی گسترس مهارت‌ها را توسعه داده‌اند زیرا پیچیدگی‌های زندگی امروز به سرعت روبه افزایش است.

بطحایی گفت: نظام‌‌های آموزشی پیشرفته امروز دنیا در سال‌های اخیر مدرسه را به سالن تمرین تبدیل می‌کنند. آموزش و پرورش امروز حفظ فرمول و حافظه‌محوری را کنار گذاشته است و مدرسه را به جایی تبدیل می‌کند که بچه‌ها گفت‌وگو، صبوری و کنترل خشم و عصبانیت را تمرین کنند.

وی افزود: مدرسه انقلابی به دنبال این است که حس عاطفه در بچه‌ها تمرین شود ما نیز در آموزش و پرورش به دنبال این هستیم که تغییر مسیر دهیم و در مدارس روحیه شادابی و نشاط را ایجاد کنیم.

وزیر آموزس و پرورش با ابراز تاسف از اینکه اکنون بچه‌ها از آمدن به مدرسه حس خوبی ندارند گفت: یکی از دلایل این روحیه در مدرسه و در برنامه درسی و آموزشی انباشت زیادی از مهارت‌های شناختی است.

بطحایی گفت: یکی از استراتژی‌های مدیران راهبردی این است که مهارت مقابله با مقاومت سازمانی را به دست آورند. در آموزش و پرورش مقاومت سارمانی در مقابل تغییر بسیار زیاد است البته این به کشور ما محدود نمی‌شود و من در سفری که به فرانسه داشتم این نگرانی را در بین مدیران آموزشی آن کشور نیز مشاهده کردم.

وی ادامه داد: این مقاومت سازمانی همیشه ایراد نیست و گاهی تبدیل به فرصت می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای کاهش مقاومت سازمانی به کمک تشکل‌های دانش‌آموزی و به خصوص مجلس دانش‌آموزی نیازمندیم، تصریح کرد: مجلس دانش‌آموزی نباید تبدیل به تشکل تشریفاتی شود که فقط سالی یک بار جلسه برگزار کند. ظرفیت‌های این تشکل بسیار عظیم است و باید در راستای پیشبرد سند تحول از آن استفاده کرد.

بسته شدن مدارس ایرانی به دلیل حمایت امارات از عربستان بود

وزیر آموزش‌ و پرورش در خصوص پرسش دانش آموز منتخب دوره هشتم مجلس دانش آموزی درباره بسته شدن چند مدرسه ایرانی در امارات اظهار کرد: بخش عمده‌ای از مشکل کشور ما با امارات به دلیل اختلاف در دیپلماسی این دو کشور است و آموزش‌و‌پرورش نمی‌تواند در مدیریت سیاسی وارد شود.

وی با بیان اینکه بخشی از اختلال ایجاد شده به دلیل نارسایی در روابط دیپلماتیک و حمایت امارات از سیاست‌های توسعه طلبانه عربستان در منطقه و جنایات این کشور در یمن است، افزود: مجموعه این اقدامات باعث شده است تا کشور امارات سیاست‌های انقباضی شدیدی علیه ایران اتخاذ کند که پیامد آن اختلال در ادامه فعالیت مدارس ایران در کشور امارات بوده است.

وزیر آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه با وجود قدمت و سابقه طولانی مدت فعالیت مدارس ایرانی در کشور امارات، مدرسه ایرانی در این کشور به بهانه‌های مختلف تعطیل شده‌، اظهار کرد: امیدواریم مشکل حقوقی که کشور امارات برای مدارس ما ایجاد کرده است را برطرف کنیم.

به گفته بطحایی، سیاست حاکمیت و دولت ایران استمرار فعالیت مدارس خارج از کشور با توجه به جمعیت زیاد ایرانیان ساکن حاشیه خلیج فارس است. همچنین نشانه‌های مثبتی برای بازگشایی مجدد این مدارسه گزارش شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خصوص تکالیف دانش‌آموزان گفت: قرار نیست تکالیف را حذف کنیم بلکه نوع تکالیف را عوض می‌کنیم؛ همانطور که دیدید در تکالیف نوروزی هم اینگونه بود و به جای پیک‌های نوروزی به سمت مطالعه و کتابخوانی رفتیم.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: حذف کنکور را دنبال می‌کنیم و امیدوارم در آینده نزدیک تکلیف کنکور مشخص شود.

بطحایی در خصوص زبان روسی گفت: قرار نیست که زبان روسی، اجباری و زبان دوم باشد بلکه در دوره متوسطه دوم زبان‌های پیشنهادی انگلیسی، آلمانی، فرانسه، ترکی استانبول و روسی ارائه می‌شود و دانش آموزان انتخاب می‌کنند.

وی گفت: چرا تدریس زبان خارجی فقط مختص انگلیسی و انحصار زبان خارجی در اختیار انگلیسی باشد؟ این درست نیست؛ قرار شد متقابلاً روسیه هم زبان فارسی را به عنوان زبان دوم تدریس کند و بر اساس یک تفاهم نامه متقابل انجام شود.

در این نشست تندیس یادمان هشتمین دوره مجلس دانش‌آموزی به سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش و ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران اهدا شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار