نسخه اروپایی حفظ برجام در آستانه پایان ضرب‌الاجل آمریکا: روان‌درمانی حضوری ترامپ از سوی مکرون و مرکل

واشنگتن و اروپا به توافق برای حفظ برجام نزدیک شده‌اند

تهران (پانا) -  در حالی که 18 روز تا ضر‌ب الاجل تعیین شده از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج از برجام باقی مانده است، متحدان اروپایی واشنگتن فشار بر کاخ سفید را برای حفظ توافق هسته‌ای زیاد کرده‌اند.

کد مطلب: ۸۱۶۰۲۷
لینک کوتاه کپی شد
نسخه اروپایی حفظ برجام در آستانه پایان ضرب‌الاجل آمریکا: روان‌درمانی حضوری ترامپ از سوی مکرون و مرکل

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که روز گذشته وارد واشنگتن شد، در این باره همتای آمریکایی خود را مورد خطاب قرار داده و گفته است که هیچ راهی جز حفظ برجام وجود ندارد.

از سوی دیگر آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، نیز پایان هفته خود را در کاخ سفید صرف قانع کردن دونالد ترامپ برای باقی ماندن در توافق هسته‌ای ایران خواهد کرد. او نیز پیش از این اعلام کرده بود که داشتن یک توافقنامه، هر چند که این توافقنامه کامل نباشد، از در اختیار نداشتن هرگونه توافقنامه‌ای بهتر است.

نیویورک تایمز در گزارشی که از دیدارهای پی‌ در پی مقامات اروپایی از کاخ سفید به منظور حفظ برجام منتشر کرده نوشته است که مذاکرات اروپا و آمریکا در هفته‌های گذشته، پیشرفت‌هایی در دستیابی به توافق برای استانداردهای جدید به منظور تحریم‌های تازه غرب علیه ایران رسیده‌ است.

بر اساس اعلام کسانی که در مذاکرات حضور داشته‌اند‌، مذاکره‌کنندگان به طور کلی درباره محدود کردن برنامه‌های موشکی ایران به توافق رسیده‌اند‌.

نکته مهم از دید این گزارش آن است که اروپا خواهان دستیابی به این اطمینان است که اگر توافق اولیه حاصل شود، آمریکا در برجام می‌ماند. این تعهد سختی است که مقام‌های آمریکایی باید به دونالد ترامپ با خلق و خوی تندش بدهند. اما رهبران اروپایی امیدوار هستند که بتوانند ترامپ را متقاعد کنند که در مذاکرات پیشرفت‌های کافی صورت گرفته است که او بتواند توافق را بهتر اجرا کند.

وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در زمان باراک اوباما می‌گوید که این مذاکرات بسیار سختی خواهد بود. او ادامه می‌دهد: «من مطمئن هستم که امانوئل مکرون در مذاکرات خود به اهمیت توافق برای روابط تجاری و دیگر موضوعات از جمله امنیت در آتلانتیک تأکید می‌کند و فکر می‌کنم مرکل هم پیام مشابهی را در روز جمعه منتقل کند.»

با این وجود، مسئول مطبوعاتی کاخ سفید می‌گوید که ترامپ بر این باور است که برجام توافق بدی است و این تغییر نمی‌کند.

از سوی دیگر، روزنامه آلمانی زوددویچه سایتونگ اعلام کرده است که کشورهای اروپایی و آمریکا توافق کردند، برجام حفظ شود و تغییری در آن ایجاد نشود ولی فشارها به ایران را به علت پیگیری برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای افزایش دهند.

بر اساس گزارش فارس به نقل از این روزنامه، آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس درباره شرایطی که طبق آن واشنگتن به حفظ برجام متعهد شود، موافقت کردند.

بر اساس این گزارش، طبق توافقات، طرف‌های اروپایی و آمریکا تصمیم گرفتند ایران را به واسطه پیگیری دنبال کردن برنامه موشکی و همچنین سیاست‌هایی که در منطقه دنبال می‌کند، با تحریم‌های جدید تهدید کنند اما در این حال خود برجام تغییری نکند.

رسانه‌ها همچنین به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش کردند که مذاکرات در این زمینه هنوز پایان نیافته است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که در نیویورک به سر می‌برد بامداد امروز در شورای روابط خارجی آمریکا سخنرانی کرد. او همچون دو روز گذشته که در مصاحبه‌های متعدد از جمله در مصاحبه با سی‌بی‌اس و نیویورکر به آمریکا درباره خروج از برجام و قبول تبعات آن هشدار داده بود به شکست جامعه بین‌الملل در صورت خروج آمریکا از برجام اشاره کرده و گفته است « یازده گزارش منتشر شد که ایران متعهد به برجام بود اما از زمانی که آقای ترامپ رئیس‌جمهوری شده است حتی یک مجوز اقتصادی صادر نشده است و این خود تخلف آمریکا از برجام است.»

از سوی دیگر چین و روسیه هستند که در هفته‌های پایانی به آمریکا درباره خروج از برجام هشدار می‌دهند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که به چین سفر کرده است در نشست خبری مشترک با همتای چینی بر حفظ توافق هسته‌ای ایران تأکید کرده است‌. او گفته که روسیه و چین هرگونه تلاش آمریکا برای زیر سوال بردن برجام را بلوکه خواهند کرد.

لاوروف تأکید کرده است: «ما مخالف زیرسوال بردن این توافق هستیم. تلاش برای به صفر رساندن نتیجه چندسال زحمت جامعه بین‌المللی که در سایه آن گفت‌وگوها میان ایران و شش کشور پیش رفت، کاری عبث است. ما هرتلاشی برای زیرسوال بردن این توافق را کهقطعنامه شورای امنیت آن را تایید کرده است، رد می‌کنیم.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از پیش از ورود به کاخ سفید و از زمان نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری این کشور توافق هسته‌ای ایران را بدترین توافق تاریخ می‌دانست. با این حال، او بعد از ورود به کاخ ریاست جمهوری آمریکا دو بار تعلیق تحریم‌های ایران بر اساس برجام را به امضا رسانده است. ترامپ هر چند به گفته مقام‌های ایران با ایجاد فضای ناامن در برجام از منتفع شدن کشورمان از توافق هسته‌ای در تجارت و معاملات جلوگیری کرده است، این بار 22 اردیبهشت را به عنوان ضرب‌الاجلی تعیین کرده و گفته است که در صورت تغییر نکردن برجام بر اساس نظر او از این توافق خارج خواهد شد.

متحدان اروپایی آمریکا که مخاطب این تهدید هستند در طول سه ماه گذشته به شکل‌های مختلف در مذاکرات با طرف آمریکایی تلاش کرده‌اند که او را برای حفظ برجام راضی کنند. اما دونالد ترامپ با برکنار کردن رکس تیلرسون،‌ وزیر امور خارجه‌اش که با اروپایی‌ها برای حفظ برجام در حال مذاکره بود، نشان داد که اروپا راه سختی در پیش رو دارد.

به هر حال در روزهای پایانی این ضرب‌الاجل، اروپایی‌ها در تلاش هستند که تا با وعده تحریم موشکی ایران ترامپ را متقاعد کنند، هر چند که ایران نیز بارها تأکید کرده است که هر گونه مذاکره درباره برنامه موشکی کشور غیر ممکن است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار