مدیرکل دفتر آموزش سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با پانا اعلام کرد

آموزش 100 مربی محیط‌بانی در سال جاری

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست با تشریح جزئیات برگزاری دوره‌های آموزش محیط‌بانان از آموزش ۱۰۰ نفر از کارشناسان و مربیان محیط‌بانی سازمان محیط زیست طی سال جاری خبر داد.

کد مطلب: ۸۱۵۹۹۹
لینک کوتاه کپی شد
آموزش 100 مربی محیط‌بانی در سال جاری

ابوالقاسم موسوی در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه حدود سه هزار محیط‌بان به‌صورت رسمی، پیمانی و قراردادی در کل کشور وجود دارد، گفت: آموزش بدو خدمت محیط‌بانان در پنج دوره، برای ۵۰۰ محیط‌بان برنامه‌ریزی شده که شامل آموزش‌های اختصاصی، انتظامی و صحرایی است.

مدیرکل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: 1070 نفر از محیط بانان، آموزش‌ عمومی محیط‌بانی ندیدند و قرار است دوره‌های آموزشی برای این افراد برگزار شود که در مرحله اول 500 نفر از این افراد و در مرحله بعد 570 نفر در قالب یک دوره 15 روزه 120 ساعته تحت آموزش قرار می‌گیرند. با توجه به برنامه استخدام محیط‌بان، آموزش‌های بدو خدمت را برای نیروهای جدید نیز برگزار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه محیط‌‌بانان، کارشناسان حرفه‌ای و خط مقدم حفاظت از محیط زیست هستند، گفت: محیط‌بانان بر اساس ماموریت‌ها و وظایفی که برای آن‌ها تعریف شده است در حوزه‌ معاونت‌های انسانی، طبیعی و دریایی ایفای نقش می‌کنند، بنابراین باید در همه این حوزه‌ها سرفصل‌هایی برای آموزش تعریف شود.

موسوی با اشاره به مسلح بودن تعداد قابل توجهی از محیط‌بانان در حوزه صید و شکار گفت: یکی از موضوعاتی که اهمیت دارد، آشنایی با نحوه به‌کارگیری سلاح و قوانین و مقررات مربوط به آن است و آموزش‌های انتظامی به همین منظور تعریف شده است.

وی همچنین از ارائه آموزش‌های میدانی و صحرایی به محیط‌بانان خبر داد و گفت: زندگی در وضع سخت یکی از مواردی است که محیط‌بانان باید با آن آشنا باشند و بتوانند در مناطق تحت مدیریت محیط زیست خدمت کنند که در این مرحله دفاع شخصی، آموزش‌های رزمی و زندگی در وضع سخت تعلیم داده می‌شود.

مدیرکل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آموزش‌های پیشرفته به محیط‌بانان گفت: بعد از اینکه آموزش بدو خدمت به محیط‌بانان به پایان رسید آموزش‌های پیشرفته نیز به این افراد ارائه می‌شود.

موسوی در ادامه درخصوص آموزش مربیان محیط‌بانی نیز گفت: قصد داریم تعدادی از کارشناسان را به عنوان مربی آموزش محیط‌بانی تحت تعلیم قرار دهیم که این آموزش‌ها شامل شناخت حیات وحش، شناخت گونه‌های گیاهی، آشنایی با بیماری‌های حیات وحش، مسائل حقوقی و قضایی است. در سال جاری ۱۰۰ نفر از کارشناسان و مربیان محیط‌بانی سازمان محیط زیست آموزش می‌بینند.

وی اضافه کرد: این کارشناسان مدارک مربیگری دریافت می‌کنند و جزو بخش آموزش یگان حفاظت محیط زیست محسوب می‌شوند که در محل خدمت محیط‌بان‌ها حاضر می‌شوند و به آنان آموزش می‌دهند.

اولین دوره آموزش بدو خدمت محیط‌بانان از ۲۸ فروردین ماه شروع شده است و در سه مرحله انجام می‌شود. هر مرحله پنج روز طول می‌کشد. دوره‌های آموزش بدو خدمت محیط‌بانان بر اساس برنامه‌ریزی‌های معاونت آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست در پنج دوره انجام خواهد شد و در این دوره‌ها ۵۰۰ نفر از محیط‌بانان مورد آموزش قرار می‌گیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار