در گفت‌وگو با پانا

رئیس کنفدراسیون صادرات:‌ ورود دولت به ساماندهی بازار ارز لازم و ضروری بود

تهران (پانا) – رئیس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه یکی از دستاوردهای دولت یازدهم امنیت سرمایه‌گذاری و قابل پیش‌بینی بودن اقتصاد بوده است، می‌گوید نوسانات ارزی در شروع به کار دولت دوازدهم ثبات گذشته را تحت تاثیر قرار داد و ورود دولت برای ساماندهی بازار ارز لازم و ضروری بوده است و تصمیم‌های گرفته شده در کلیات مورد احترام است اما این انتظار وجود دارد که هیچ دستورالعملی بدون مشورت با بخش خصوصی انجام نشود.

کد مطلب: ۸۱۵۹۸۶
لینک کوتاه کپی شد
رئیس کنفدراسیون صادرات:‌ ورود دولت به ساماندهی بازار ارز لازم و ضروری بود

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا اظهار کرد: قضاوت درباره بسته ارزی زود است به این دلیل که این بسته هنوز وارد فاز اجرایی نشده است و گشایش اعتبار ب بر اساس ارز 4200 تومانی انجام نشده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات خاطرنشان کرد:‌ ثبت ارزهای وارداتی و صادراتی وارد مراحل اجرایی نشده است که بتوان تحلیل درستی از سیاست‌های جدید ارزی دولت ارایه داد.

وی افزود:‌ امکان برخی از تقاضاها در این بسته دیده نشده است به طور مثال امکان تامین ارز برای مسافران کثیرالسفر و تامین ارز برای بخش‌های تجاری مانند امکان حضور در نمایشگاه‌ها و تبلیغات خارج از کشور دیده نشده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد بسته ابلاغی تا رسیدن به نقطه‌ای که بتوان آن را تحلیل کرد، فاصله دارد.

ورود دیرهنگام اما ضروری دولت

لاهوتی خاطرنشان کرد:‌ اوضاع غیرقابل قبولی در کشور ایجاد شده است که به هیچ عنوان مورد تائید هیچ یک از فعالان اقتصادی که می‌خواهند به صورت شفاف عمل کنند، نبوده است. دولت اگرچه دیرهنگام اما ورود مناسبی به ساماندهی هیجانات کاذب بازار ارز داشت و توانست شرایط را به حالتی تغییر دهد که روند نابسامانی افزایش نیابد و با ارایه راهکارها و پیشنهادهای بعدی بازار را به خوبی مدیریت کند.

رئیس کنفدراسیون صادرات درباره ضوابط تامین ارز برای واردات و صادرات عنوان کرد:‌ بخشنامه‌ها ابهامات زیادی دارند. در تبصره بند یک سیاست‌های ابلاغی بانک مرکزی اشاره شده است در صورتی که واردکننده ارز ارز را از محل صادرات خود یا سایر واردکنندگان تامین شده باشد بانک موظف به کنترل پروانه‌های صادراتی اعم از کالا یا خدمت از طریق سامانه مدیریت کنترل ارز حاصل از صادرات خواهد بود.

لاهوتی خاطرنشان کرد:‌ نکته مهم این است که دغدغه صادرکننده و واردکننده رفع شود به این معنا که صادرکننده بتواند ارز خود را در اختیار واردکننده قرار دهد اما مشخص نیست که ارتباط بین صادرکننده و واردکننده به صورت توافقی است و اینکه بحث پروانه‌های صادراتی با چه مکانیسمی کنترل می‌شود.

وی اضافه کرد:‌ اگر این بند همانگونه که در اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت آمده است، توافق میان صادرکننده و واردکننده باشد و دولت مداخله‌ای در آن نداشته باشد و تنها نظارت بر محل هزینه‌کرد ارز صادراتی باشد، می‌تواند درحل بسیاری از مشکلات موجود موثر باشد اما دستورالعمل اعلامی هنوز ابهاماتی دارد که به تدریج و در اجرا شفاف می‌شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که به محض اینکه ارز 4200 تومانی به فعالان اقتصادی ارائه شود ابهامات و تردیدهای کنونی برطرف خواهد شد.

هدف دولت این است که ارز صادراتی در خدمت واردات غیررسمی نباشد

لاهوتی عنوان کرد:‌ مهمترین هدف دولت این است که ارز صادراتی در خدمت واردات غیررسمی قرار نگیرد که تصمیمی کارشناسی است.منافع صادرات نباید صرف واردات غیررسمی شود و باید به کشور برگردد. بنابراین اینکه مشخص شود صادرکننده ارز را به چه کسی و برای چه کالایی اختصاص می‌دهد درخواست منطقی و درست است اما اینکه دولت بخواهد در نرخ آن مداخله کند محل اشکال و مناقشه است.

وی ادامه داد:‌ تجربه دولت‌های گذشته نشان داده است که هیچ یک از دولت‌ها تعیین قیمت ارز برپایه عرضه و تقاضا را نپذیرفته‌اند، براساس قیمت مداخله‌ای در بازار، نرخ‌ها تعیین شده است و مدیریت‌های دولتی تعیین‌کننده قیمت انواع ارزها در بازار بوده است؛ به این دلیل که بیشترین حجم منابع ارزی در دست دولت است.

رئیس کنفدراسیون صادرات خاطرنشان کرد:‌ اگر قرار باشد صادرکننده و واردکننده ارز را با هم تبادل کنند و دولت هم مداخله‌ای در آن نداشته باشد تفاوت حاصل از ارز رسمی و مبلغ توافقی به معنای ارزش اظهارنامه صادراتی است و به نوعی حمایت از صادرات تلقی می‌شود. بنابراین دولت بهتر است نظارت داشته باشد اما مداخله نداشته باشد.

دولت در شفاف‌سازی تصمیم‌ها و سیاست‌های خود تعجیل کند

لاهوتی با بیان اینکه تمامی فعالیت‌ها حدود 10 روز است متوقف است و صادرکننده نمی‌داند کالای صادراتی خود را براساس چه نرخی صادرکند و واردکننده نیز قادر به تامین ارز مورد نیاز خود نیست، عنوان کرد:‌ حتی واردکنندگانی هستند که تقاضای ارز از صادرکنندگان دارند اما اعضای کنفدراسیون نمی‌دانند باید براساس چه مکانیزمی نرخ ارز را محاسبه کنند.

رئیس کنفدراسیون صادرات خاطرنشان کرد:‌ برخی از قراردادهای صادراتی تعهدآور است و صادرکننده مجبور است که صادر کند بنابراین بهتر آن است که دولت در شفاف‌سازی تصمیم‌ها و سیاست‌های خود تعجیل کند.

وی با اشاره به جلساتی که به این منظور با مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگان دولت و نمایندگان مجلس برگزار شده است، اظهار کرد:‌ موضوعات مطرح در این جلسات مورد بحث و کارشناسی قرار گرفته است و کنفدراسیون صادرات نیز در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری راهکارهای مورد نظر را مطرح کرده است.

لاهوتی ادامه داد: در نشست‌های کمیسیون‌های اقتصادی مجلس نیز جلساتی برگزار شده است و مهمترین موضوع این است که این ابلاغیه‌ها وارد مراحل اجرایی شود.

لاهوتی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی سامانه نیما و تخصیص ارز 4200 تومانی به واردکنندگان مشکلات موجود برطرف می‌شود.

وی تصریح کرد:‌ ورود دولت در شرایط خاص و بحرانی ارز انجام شد و اگر دولت ورود پیدا نمی‌کرد چاره‌ای باقی نمی‌ماند. یکی از دستاوردهای دولت یازدهم ثبات بازار، امنیت سرمایه‌گذاری و قابل پیش‌بینی بودن اقتصاد بوده است اما نوسانات ارزی در شروع به کار دولت دوازدهم ثبات گذشته را تحت تاثیر قرار می‌داد. ورود دولت لازم و ضروری بوده است و تصمیم‌های گرفته شده در کلیات مورد احترام است اما این انتظار وجود دارد که هیچ دستورالعملی بدون مشورت با بخش خصوصی صورت نگیرد و انتظار این است که دستورالعمل ها کارآمد و اجرایی باشد و تنها برای آرام کردن کوتاه مدت شرایط کنونی نباشد.

لاهوتی عنوان کرد:‌ انتظار ما این است که شبکه‌ها و ارتباطاتی که فعالان بخش خصوصی به دلیل تحریم‌ها، نبود زیرساخت‌ها و محدودیت‌های بانکی ایجاد کرده‌اند مورد خدشه واقع نشود و تصمیم‌ها به گونه‌ای اتخاذ شود که روند رو به رشد صادرات ادامه یابد و دولت نیز راهکاری بیندیشد که ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور بازگردد.

رئیس کنفدراسیون صادرات تصریح کرد:‌ ضوابط واردات کالا در مناطق آزاد به گونه‌ای است که بدون انتقال ارز است و تنها باید ثبت سفارش انجام دهند و در این بخشنامه آمده است که باید از طریق ارزهای حاصل از صادرات یا ارزهایی که خودشان دارند، استفاده کنند. اما مواردی است که در بخشنامه‌ها مبهم است و وارد جزئیات نشده است که تا زمانی که وارد مراحل اجرایی نشود عارضه‌یابی و اشکالات آن قابل پیش‌بینی نیست.

وی افزود:‌ برای واردات موقت نیز ارز صادراتی دیده شده است اما تکلیف صادرکننده مشخص نیست و تاکید می‌شود که دولت باید زودتر این دستورالعمل‌ها را اجرایی کند تا اقتصاد کشور دچار وقفه نشود.

وی درخصوص ضوابط کار صرافی‌ها و این پرسش که این ضوابط محدودکننده کار فعالان اقتصادی نخواهد بود؟ نیز اظهار کرد‌: یکی از ابزارهایی که در دوره تحریم به فعالان اقتصادی در دورزدن تحریم ها کمک کرد وجود صرافان بوده است. البته دولت باید صرافی‌های مجاز و غیر مجاز را از هم تفکیک کند اما این که صرافی ها امکان خرید و فروش ارز نداشته باشند و فعالیت‌هایی که درجهان به عنوان فعالیت صرافی‌ها شناخته می‌شود در صرافی‌های درون کشور مجاز نباشد از موضوعاتی است که باید در این بخشنامه‌ها مورد توجه قرار گیرد که چنین نشود

لاهوتی گفت:‌ البته دولت می‌خواهد که بانک‌ها کارهای ارزی و حواله‌ای را توسط صرافی ها انجام دهند.

ارز تک نرخی ایجاد بورس ارز را ممکن می‌کند

وی درخصوص بورس ارز نیز عنوان کرد:‌ سال‌هاست که درمورد بورس ارز بحث شده است اما یکی از دلایل اجرایی نشدن آن نبود ارز تک‌نرخی بوده است. حالا که دولت مصمم به تک نرخی کردن است بورس ارز قابل شکل‌گیری است اما بورس ارز در دنیا در اختیار بانک‌هاست و متولی آن بانک مرکزی است که یکی از دلایل نیز این است که در صورت تشکیل بورس ارز باید به عرضه و تقاضا احترام گذاشت و در صورت افزایش و کاهش نرخ‌ها رقابتی باشند.

لاهوتی اظهار کرد:‌ آن‌طور که در مورد سامانه نیما گفته شده قرار است به عنوان یک کارگزار ارز مورد نیاز را در اختیار بخش‌های مورد نیاز قرار دهد و اجرای درست این موارد می‌تواند موجب ایجاد شفافیت در فعالیت‌ها شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار