سیاره ای تاریک که تقریبا تمام نور دریافتی را جذب می کند

تهران (پانا) - محققان دانشگاه کیل در انگلیس سیاره تاریکی را شناسایی کردند که تقریبا تمام نوری را که از میان غبار موجود در این سیاره عبور کرده و روی سطح آن می تابد، جذب می کند.

کد مطلب: ۸۱۵۹۲۵
لینک کوتاه کپی شد
سیاره ای تاریک که تقریبا تمام نور دریافتی را جذب می کند

به گزارش ایرنا از ساینس الرت، به سیاره تازه شناسایی شده WASP-104b عنوان مشتری داغ اطلاق می شود. مشتری های داغ سیارات عجیبی هستند. این سیارات در واقع غول های متشکل از گاز هستند که جرم آنها نزدیک به جرم سیاره مشتری است، اما فاصله بسیار نزدیکی با ستاره خود دارند و معمولا در دوره ای کوتاه تر از 10 روز مدار خود را کامل می کنند.

به دلیل این فاصله نزدیک، این نوع سیارات بسیار داغ هستند. مشتری های داغ با وجود این که کمیاب نیستند، سیاراتی خاص و اسرارآمیز محسوب می شوند. این سیارات معمولا بسیار تاریک هستند و اغلب آن ها حدود 40 درصد از نور دریافتی را بازتاب می دهند. اما گاهی یکی از این سیارات شناسایی می شود که بسیار تاریک تر است و بخش عمده از نور دریافتی را جذب می کند. بر اساس این تحقیقات، سیاره WASP-104b بین 97 تا 99 درصد از نور دریافتی را جذب می کند.

سیاره WASP-104b دارای اتمسفری غبارآلود است و مانند اغلب مشتری های داغ به گونه ای حرکت می کند که همواره یک طرف آن رو به ستاره است و فاصله آن تا ستاره به اندازه ای است که تنها در 1.7 روز مدار خود را کامل می کند. این گرمای دائمی مانع شکل گیری ابرها در نیمکره روشن می شوند و ابرهای موجود در آن نیز نور را به شدت منعکس می کنند. در نیمکره دیگر ابرها تشکیل می شوند اما نوری برای بازتابش وجود ندارد و به اعتقاد محققان این وضعیت موجب تاریکی شدید سیاره شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار