قلعه تاریخی روستای بدلبوی ارومیه مرمت می شود

ارومیه (پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی بمنظور امکان سنجی مرمت آثار تاریخی از جمله قلعه تاریخی روستای بدلبوی ارومیه، از این اثر تاریخی بازدید کرد.

کد مطلب: ۸۱۵۷۶۹
لینک کوتاه کپی شد
قلعه تاریخی روستای بدلبوی ارومیه مرمت می شود

قلعه بدلبو یا بدربو یکی از قلعه های مشهور و تاریخی شهرستان ارومیه و استان آذربایجان غربی بشمار می رود که در فاصله14 کیلومتری جاده سرو و در روستائی به همین نام قرار گرفته است؛ قدمت این قلعه به دوره قاجاریه می رسد و از بخشهای مختلفی شامل ساختمانهای پیرامون، عمارت اصلی، برج و بارو تشکیل شده است؛ مصالح بکاربرده شده درآن نیز بیشتر از ملات چینه گلی، خشت، آجر و سنگ می باشد.

این مجموعه تاریخی که یکی از مجموعه های کم نظیر استان می باشد، به مرور به علت عدم استفاده و همچنین فرسایش طبیعی و دخل و تصرفات انسانی، دچار آسیب شده و بخشهائی از آن از بین رفته است ؛ اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان به منظور برخوردار شدن از پشتوانه قانونی و حقوقی حفاظت و مرمت اثر، پارسال پرونده ثبتی آن را جهت ثبت در فهرست میراث ملی تهیه نمود که در دفتر شورای ثبت میراث فرهنگی کشور مورد پذیرش قرار گرفته وهم اکنون در انتظار دریافت شماره ثبتی است.

از آنجائی که مرمت و بازسازی آثار ثبتی استان علی الخصوص این مجموعه ارزشمند، جزو دغدغه ها و رسالتهای اصلی اداره کل در حوزه میراث فرهنگی بشمار می آید ، امروز جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان به همراه حسن سپهرفر سرپرست معاونت میراث فرهنگی و همچنین کارشناس فنی مرمت آثار، باحضور در روستای بدلبو ضمن بازدید از بخشهای مخلتف این قلعه، شرایط و امکان مرمت و ساماندهی آن را بررسی نمودند.

در این بازدید، مدیرکل میراث فرهنگی استان ضمن ارزشمند خواندن این اثر، با یکی از وراث و مالکین این مجموعه گفتگوکرد و از او خواست تا ضمن ارائه نقشه ها و مستندات لازم و همکاری با تیم کارشناساسان فنی اداره کل، قدم اول در جهت برنامه ریزی و شروع فرایند ساماندهی و مرمت این مجموعه برداشته شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تاکید کرد که این اثر از ارزش زیادی برخوردار است و سعی می کنیم تا با برآورد اعتبار و تامین آن و البته مشارکت مالکین، مرمت آن در زمان کوتاهی شروع شود.

او پیش بینی کرد که با مرمت این اثر تاریخی و تغییر کاربری آن به مجموعه خدماتی - رفاهی و اقامتگاه بوم گردی، این اثر می تواند به یکی از نقاط گردشگرپذیر ارومیه تبدیل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار