در گفت‌وگو با پانا

مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران: اگرهمه خودروهای تهران استاندارد شوند، فقط 10 درصد آلایندگی ذرات معلق کاهش می‌یابد

۱۰ خط معاینه فنی موتورسیکلت در شهر تهران خاک می‌خورد

تهران (پانا) - به گفته مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران، اگر همه 3 میلیون و 800 هزار خودرویی که در شهر تهران هستند در حدود استاندارد قرار بگیرند، فقط 10 درصد از آلایندگی هوای شهر تهران در بخش ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون و 30 درصد آلایندگی مونوکسید کربن کاهش می‌یابد و این در حالی است که معاینه فنی موتورسیکلت‌های کاربراتوری را نشدنی دانست.

کد مطلب: ۸۱۵۷۶۱
لینک کوتاه کپی شد
مدیرعامل ستاد معاینه فنی  تهران: اگرهمه خودروهای تهران استاندارد شوند، فقط 10 درصد آلایندگی ذرات معلق کاهش می‌یابد

سید نواب حسینی‌منش در گفت‌وگو با پانا درباره اخذ برگه معاینه فنی از سوی خودروهای پلاک دولتی گفت: همه خودروهایی که در اختیار ارگان‌های دولتی هستند یا به عبارتی پلاک دولتی هستند، برای اخذ برگه معاینه فنی به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند و میزان مراجعه این خودروها نیز خیلی زیاد است.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران درخصوص معاینه فنی خودروهای پلیس نیز توضیح داد: خودروهای پلیس اگر مشمول معاینه فنی باشند به مراکز مراجعه می‌کنند. چون خودروهای پلیس هر پنج سال یک بار نوسازی می‌شوند. البته در تهران مرکز ویژه خودروهای نظامی وجود دارد که خودروهای پلیس نیز در این مرکز معاینه فنی را انجام می‌دهند.

وی همچنین به میزان مراجعه خودروهای سنگین به مراکز معاینه فنی اشاره کرد و گفت: میزان مراجعه خودروهای سنگین غیر از اتوبوس‌های درون شهری، به مراکز معاینه فنی بسیار ضعیف است اما اتوبوس‌های شهری به طور مستمر به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند.

حسینی‌منش خاطرنشان کرد: شهرداری تهران علاقه‌ای به توسعه خطوط معاینه فنی سنگین برای خودروهای غیر از پلاک تهران ندارد. اکثر خودروهایی که پلاک تهران نیستند، معاینه فنی خود را از مراکز سایر شهرهای کشور دریافت می‌کنند. البته تمام تلاش ما این است که اتوبوس‌های شهر تهران را بتوانیم اصلاح کنیم و بیشتر روی این موضوع تمرکز داریم.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران همچنین درباره معاینه فنی موتورسیکلت‌ها گفت: با توجه به مطالعاتی که در شرکت کنترل کیفیت هوا و یکی از دانشگاه‌ها صورت گرفت، اعلام شد که اگر همه 3 میلیون و 800 خودرویی که در شهر تهران هستند در حدود استاندارد قرار بگیرند، فقط 10 درصد از آلایندگی هوای شهر تهران در بخش ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون کاهش می‌یابد و این میزان برای آلاینده مونوکسید کربن 30 درصد است.

وی افزود: معاینه فنی موتورسیکلت‌ها نشدنی است. ما باید تلاش کنیم موتورسیکلت‌های کاربراتوری از رده خارج شود چرا که مشکل با معاینه فنی حل نحواهد شد. 90 درصد موتورسیکلت‌ها کاربراتوری است و برای کنترل آلایندگی موتورها با انجام معاینه فنی نمی‌توان اقدامی کرد به طوری که اکنون 10 خط معاینه فنی موتورسیکلت در شهر تهران وجود دارد که خاک می‌خورد.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران اضافه کرد: برای کاهش آلودگی هوا عوامل مختلفی دخیل است. یکی از آن معاینه فنی خودروهاست و دوم نوسازی خودروهای فرسوده و خارج کردن خودروها و موتورهای کاربراتوری است که باید عملی شود.

حسینی‌منش درباره اجرای طرح ال ای زد نیز توضیح داد: تمام سعی ما این بود که استعلامات ناجا را اخذ کنیم اما این موضوع محقق نشد و امکان اینکه مراحل بعدی طرح مذکور را اجرا کنیم، نداریم اما در تلاشیم مشکلات حل شود و وارد مراحل بعدی طرح« ال ای زد» شویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار