رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت‌و‌گو با پانا خبرداد

جلسه اضطراری ستاد تنظیم بازار برای کنترل قیمت گوشت قرمز

تهران (پانا) - رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی می‌گوید‌ ستاد تنظیم بازار جلسه‌ای اضطراری به منظور بررسی دلایل افزایش شدید گوشت قرمز و راهکارهای جلوگیری از آنبرگزار می‌کند تا در آستانه ماه رمضان تدابیری برای جلوگیری از قاچاق دام زنده و صادرات آن اندیشیده شود.

کد مطلب: ۸۱۵۵۲۷
لینک کوتاه کپی شد
جلسه اضطراری ستاد تنظیم بازار برای کنترل قیمت گوشت قرمز

علی‌اصغر ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا تصریح کرد:‌ دام زیادی از غرب کشور به صورت قاچاق و مجاز در حال خروج است که تاثیرات منفی در قیمت گوشت خواهد داشت.

وی اضافه کرد:‌ اتحادیه گوشت گوسفندی در نامه‌آی که به تمام مراجع ذی ربط ارسال کرده است مشکل تامین گوشت گوسفندی را به اطلاع دست‌اندرکاران و مراجع تصمیم‌گیر رسانده است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت:‌ وزارت جهادکشاورزی، معاونت پشتیبانی امور دام، سازمان حمایت، ستاد بازرسی در جریان این مشکل قرار گرفته اند و مقرر شده است تا در جلسه‌ای که در ستاد اقتصادی دولت برگزار می‌شود راهکارهایی برای جلوگیری از تبدیل شدن این موضوع با بحران افزایش شدید قیمت گوشت دراستانه ماه رمضان بیندیشد.

ملکی خاطرنشان کرد: تهیه دام زنده در استان تهران برای کشتارگاه‌ها به مشکل بدل شده است و تعداد دام به نحو قابل توجهی کاهش یافته است و کسانی که کشتار می‌کنند هر روز مشکل دارند.

عرضه دام زنده به کشتارگاه‌ها 50 درصد کاهش یافته است

وی اظهارکرد:‌ عرضه دام زنده برای کشتارگاه‌ها حدود 50 درصد کاهش یافته است و قیمت دام نیز به گونه‌ای افزایش یافته که از خرید صرفنظر می‌کنند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه دام زنده به کشورهای عراق، امارات و کویت و قطر قاچاق می‌شود، اظهار کرد:‌ یکی از دلایل عمده قاچاق دام زنده به کشورهای عربی افزایش قابل توجه نرخ دینار در برابر ریال است و نرخ دینار کویت به 18 هزار تومان رسیده است. نرخ گوسفند زنده در تهران 21 هزار تومان است که با فروش دام زنده در کشورهای عربی این نرخ به 33 هزار تومان در هر کیلوگرم می‌رسد.

وی اضافه کرد:‌ وضع بازار ارز یکی از مهمترین دلایل قاچاق دام زنده به کشورهای عربی است و برای قاچاقچیان مقرون به صرفه‌تر آن است که دام را قاچاق کنند.

ملکی عنوان کرد:‌ با توجه به اینکه اواخر اردیبهشت ماه رمضان آغاز می‌شود تقاضا برای گوشت افزایش می‌یابد و در این زمان لازم است تا تدبیری برای جلوگیری از افزایش قیمت شدید گوشت قرمز اندیشیده شود در غیر این صورت نرخ گوشت به بیش از 60 هزار تومان خواهد رسید.

وی اضافه کرد:‌ رسیدن قیمت گوشت قرمز به 50 هزار تومان درحالی است که واردات گوشت از کشورهای خارجی نیز در حال انجام است اما ذائقه مردم به گونه‌ای است که همه خانواده‌ها پذیرای گوشت منجمد نیستند و ترجیح می‌دهند گوشت گرم را خریداری کنند به همین دلیل بخش مهمی از تقاضای گوشت قرمز در کشور همچنان خواستار گوشت کشتار داخلی است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی عنوان کرد:‌ گوشت گوسفندی ایران در دنیا از کیفیت مطلوبی برخوردار است و به دلیل تقاضایی که برای این گوشت وجود دارد گوشت وارداتی بیشتر به مصرف صنایع بسته‌بندی می‌رسد. البته اگر گوشت وارداتی وجود نداشت قیمت آن اکنون از 60 هزار تومان نیز عبور کرده بود.

وی تصریح کرد:‌ فروشگاه‌های افق، هایپر، میادین میوه و تره بار و تعداد دیگری از فروشگاه‌ها روزانه گوشت گوسفندی وارداتی را عرضه می‌کنند.

روزانه 60 هزار تن گوشت وارداتی در کشور توزیع می‌شود

وی با بیان اینکه روزانه 60هزارتن گوشت در کل کشور توزیع می‌شود، ادامه داد:‌ قیمت گوشت وارداتی حدود 33 هزار تومان است و بخشی از تقاضای موجود نیز با این گوشت تامین می‌شود.

ملکی خاطرنشان کرد: برخی از دلالان و واسطه‌ها دام زنده را از دامداران می‌خرند و قاچاق می‌کنند در صورتی که دام‌ها در وزن مطلوب برای فروش نیستند و باید مدتی نگهداری شوند تا هر راس آن تا 4 کیلوگرم دیگر افزایش وزن داشته باشند اما به دلیل شیرینی قیمت، دامداران دام‌های خود را کمتر از وزن مطلوب می‌فروشند.

وی عنوان کرد:‌ بره‌های ماده که هنوز زاد و ولد نداشته‌اند،متاسفانه ذبح می‌شوند که موجب قطع نسل این دام‌ها می‌شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی خاطرنشان کرد:‌ قیمت متعادل بازار براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود و اگر مجوزهای خروج صادر نشود و از قاچاق نیز جلوگیری شود، قیمت شکسته می‌شود.

ملکی تصریح کرد: این امیدواری وجود دارد که ستاد جلسه تنظیم بازار منجر به کنترل قیمت‌ها شود و کار و وظیفه ما که اطلاع‌رسانی به اصناف و مسئولان بوده است که انجام شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار