«پرندگان کنار آبزی» در تقویم جهانی جای گرفتند

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر حیات‌وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط ‌زیست با اعلام خبر ثبت روز «پرندگان کنار آبزی» در تقویم جهانی، گفت از امسال، روز بیست و یکم آوریل به نام پرندگان کنار آبزی ثبت شد.

کد مطلب: ۸۱۵۴۷۶
لینک کوتاه کپی شد
«پرندگان کنار آبزی» در تقویم جهانی جای گرفتند

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، سید مجید خرازیان مقدم مدیرکل دفتر حیات‌وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست از نام‌گذاری روز بیست و یکم آوریل 2018 به نام پرندگان کنار آبزی (World Curlew Day) توسط کنوانسیون گونه‌های مهاجر وحشی (CMS) خبر داد و گفت: این روز، باهدف افزایش آگاهی عمومی نسبت به وضع درتهدید این گروه از پرندگان و تشویق برنامه‌ها و فعالیت‌هایی در حمایت از حفظ جمعیت‌های آن‌ها نام‌گذاری شده است.

خرازیان مقدم بابیان اینکه، Curlew نام عمومی دسته‌ای از پرندگان کنار آبزی است که با منقارهای بلند و به پایین خمیده‌شان به‌آسانی قابل‌شناسایی هستند، اظهار کرد: نام فارسی این پرندگان «گیلانشاه» است.

مدیرکل دفتر حیات‌وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: البته واژه «گیلانشاه» طیف گسترده‌تری از پرندگان ازجمله curlewها را شامل می‌شود.

وی با یادآوری اینکه این پرندگان ساحلی نسبتاً بزرگ جثه از پرندگان در معرض خطر انقراض هستند، خاطرنشان کرد: در جهان هشت گونه پرنده از این گروه شناسایی‌شده که از این میان چهار گونه در ایران مشاهده و گزارش‌شده‌اند.

به گفته این مقام مسئول، گیلانشاه خالدار (Slender-billed Curlew)، گیلانشاه بزرگ Eurasian Curlew))، گیلانشاه ابرو سفید (Whimbrel) و گیلانشاه شرقی Far Eastern Curle)) پرندگان مهاجران زمستانه سواحل ایران هستند.

خرازیان مقدم با اشاره به اینکه در طول حدود سه دهه گذشته گزارش مستندی از مشاهده گیلانشاه خالدار Slender-billed Curlew ارائه نشده است، اظهار کرد: در خصوص گیلانشاه بزرگ Eurasian Curlew هم به دلیل لزوم شناسایی روند جمعیت جهانی و تدوین برنامه حفاظت گونه، در سال 2017 در دبیرخانه تفاهم‌نامه همکاری حفاظت از پرندگان آبزی آفریقا- اوراسیا، کارگروهی به‌منظور تدوین برنامه عمل جهانی آن راه‌اندازی شد.

وی ضمن یادآوری این موضوع گیلانشاه شرقی Far Eastern Curleدر فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار دارد، خاطرنشان کرد: برنامه حفاظت جهانی این‌گونه مهم در نشست مجمع عمومی اعضای متعاهد کنوانسیونCMS در اکتبر 2017 در فیلیپین به تصویب رسید.

این مقام مسئول اعلام کرد: بر اساس آنچه در برنامه حفاظت جهانی گونه گیلانشاه شرقی آمده است، طی 30 سال گذشته، 80 درصد از جمعیت جهانی این‌گونه از بین رفته است.

خرازیان مقدم گفت: مهم‌ترین تهدید پیش روی این پرندگان، همچون بسیاری از گونه‌های حیات‌وحش، از بین رفتن و تخریب زیستگاه‌ها است و به نظر می‌رسد تهدید ویژه این پرندگان، تخریب زیستگاه‌های غیر تولیدمثلی به‌ویژه در نواحی ساحلی آسیا باشد.

لازم به ذکر است، مؤسسه بردلایف اینترنشنال و همچنین مؤسسه بین‌المللی تالاب‌ها در کنار کنوانسیون حفاظت از گونه‌های مهاجر وحشی از حامیان نام‌گذاری World Curlew Day هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار