معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش: سخت‌ترین و پیچیده‌ترین کار در کشور تعلیم و تربیت است

تهران (پانا) -معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت که در مقوله تعلیم و تربیت با ظرافت‌های متفاوتی مواجه هستیم که کار تعلیم و تربیت را دشوار می‌کند.

کد مطلب: ۸۱۵۲۰۴
لینک کوتاه کپی شد
معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش: سخت‌ترین و پیچیده‌ترین کار در کشور تعلیم و تربیت است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در مراسم افتتاحیه دوره مهارت‌آموزی طلاب وظیفه در آموزش و پرورش افزود: : افرادی که با دانش آموزان و معلمان در فضای مدرسه زندگی میکنند میتوانند با تمام وجود اثر گذار باشند.

وی با بیان اینکه ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش تلاش‌های ارزنده‌ای داشته است یاد آور شد: همه بلاید دست در دست هم دهیم و خود را برای تحقق سند تحول بنیادین آماده کنیم.

کاظمی اظهار کرد: آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت سخت ترین و پیچیده ترین کار در کشور است و به طور کلی حکومت داری و تربیت دشوار است، چرا که باید مولفه های مختلفی کنار هم چیده شود تا به هداف مورد نظر رسید .

کاظمی خاطر نشان کرد: در مقوله تعلیم و تربیت با ظرافت های متفاوتی مواجه هستیم که کار تعلیم و تربیت را دشوار می‌کند.

به دنبال دست یافتن به قرب الهی باشیم

وی گفت: آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین به دنبال دست یافتن به قرب الهی است در مرحله بعدی دست یافتن به حیات طیبه که شامل یک زندگی سعادتمند دنیوی و اخروی است.

عضو ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: زمانی می‌توان انسان را به حیات طیبه رساند که تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی باشد، یعنی انسان‌های متعادل و متوازن در همه ابعاد باشد، ما نیازی به انسان تک‌بعدی نداریم و چنین انسانی برای خود و جامعه مفید نیست و نمی‌تواند زندگی متعادلی را رقم بزند.

کاظمی گفت: راهبرد اساسی سند تحول بنیادین برای دستیابی به حیات طیبه این است، تعلیم و تربیتی برخوردار از کیفیت و اثربخشی باشد.

چالش‌های پیش و روی سند تحول بنیادین

وی یاد آور شد: اکنون در فضای آموزش و پرورش برای دست یافتن به آرمان‌های زیبا در سند تحول با چالش‌هایی مواجه‌ایم، بزرگترین اشکال آموزش و پرورش این است که تمام‌ساحتی نیست، یعنی معلم فیزیک تنها خود را معلم فیزیک می‌داند و در قبال دیگر ساحت‌های آموزشی و تربیتی بی‌تفاوت است .

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در حوزه منابع انسانی نیز با چالش‌هایی مواجه‌ایم؛ مثلادر حالی که معلم باید در همه حوزه‌ها مسئول باشد، امروز انتظار تربیت را فقط از معلمان پرورشی دارند در حالی که همه نیروهای مدرسه در تعلیم و تربیت اثر دارند و همه مسئول تربیت هستند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش بر روی ریل تک‌ساحتی علم و دانش‌اندوزی حرکت می‌کند، خاطر نشان کرد: در حوزه مسائل دینی نیز این گونه است.

باید به سمت مهارتی کردن دانش‌ها برویم

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش باید به سمت مهارتی کردن دانش‌ها برود، بیان کرد: ما در گذشته علامه‌های بزرگی داشتیم که در همه زمینه‌ها صاحب نظر بودند، ، باید دانش را به مهارت تبدیل کرد.

وی افزود: گاهی می‌بینیم اخلاقیات و فضائل اخلاقی در میان دانش‌اندوزان دیده نمی‌شود ولی در سند تحول بنیادین ما دیگر واژه‌ای به نام معلم نداریم، بلکه همه مربی هستند. کار مربی از جنس یاورانه ، مادرانه ، پدرانه و طبیبانه است و عشق پرورش فرزند را در سر و دل دارد.

کاظمی عنوان کرد: اگر بتوانیم در دل دانش‌آموز نفوذ کنیم آن گاه می‌توانیم اعتماد آنان را جلب کنیم. زمانی می توان از همه متغیرهای تربیتی استفاده کرد که با دانش آموزان رفاقت کنیم.

درک مخاطب از اصول مهم در تربیت است

وی با بیان اینکه درک مخاطب یکی از اصول مهم در تربیت است. گفت: تعلیم و تربیت صبر و حوصله می‌طلبد، از شئون معلمی و مربی‌گری، هدایت و همراهی و الگو بودن است. طلاب در اوقات فراغت مدرسه در زنگ تفریح و صبح‌گاه در سطح مدارس اولویت‌ها را بسنجید و بر ذهن و روح دانش آموزان تاثیر بگذارید.

وی افزود: روی ضعف‌ها باید متمرکز شوید. رویکرد نوآورانه و خلاقانه داشته باشید. روش‌های سنتی جواب نمی‌دهد. عشق به قرآن و اهل بیت را با روش‌های جدید، کار گروهی و تیمی و استفاده از پدیده‌های جدیدی چون فضای مجازی و ظرفیت‌های آن در زندگی دانش‌آموزان جاری و ساری کنید.

کاظمی بیان کرد: دوستی صداقت و سبک زندگی دینی را در فضای بی‌روح و خشک مدرسه نمی‌توان یاد داد. باور کنیم، اگر نگاه خدایی داشته باشیم بدون شک کلاممان تاثیر گذاری بیشتری خواهد داشت.

دوره مهارت‌آموزی طلاب وظیفه در آموزش و پرورش به همت دبیرخانه ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش و با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان قم و مرکز آموزش‌های مهارتی کاربردی حوزه به مدت یک هفته در خانه معلم قم برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار