معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش: رقابت‌زدایی از دانش‌آموزان یکی از رویکردهای مهم وزارت آموزش و پرورش دردوره ابتدایی است

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بر لزوم به رسمیت شناختن کودکان و یادگیرنده محور بودن فعالیت‌های تربیتی و آموزشی در مدارس تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۱۵۱۹۷
لینک کوتاه کپی شد
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش: رقابت‌زدایی از دانش‌آموزان یکی از رویکردهای مهم وزارت آموزش و پرورش دردوره ابتدایی است

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش، رضوان حکیم‌زاده در اختتامیه سومین همایش گلستان خوانی دانش‌آموزان ابتدایی سراسر فارس که همزمان با روز بزرگداشت سعدی شیرازی برگزار شد گفت: طرح گلستان خوانی، فرصت بسیار مغتنمی است تا دانش‌آموزان بتوانند، ضمن آشنایی با یکی از بهرترین گنجینه های ادب فارسی، به تقویت زبان فارسی بپردازند و با توجه به اینکه گلستان منبعی از معرفت، حکمت و اخلاق است بهترین پیام را از آن دریافت کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود : این طرح در کنار سایر روش‌ها می‌تواند به عنوان یکی از بهترین الگوهایی باشد که علاوه بر ایجاد فرصتی مناسب برای پیوند دانش‌آموزان با هویت ایرانی اسلامی، زمینه تقویت مهارت‌های مختلف آنها همچون ابراز وجود، ایفای نقش، خواندن، نوشتن و درک مطلب را در آنها فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه گلستان جمال و کمال سخن هست افزود: سعدی به عنوان گنجینه حکمت، این قابلیت را دارد که هر کس به فراخور خود از آن توشه ای برگیرد و ما نیز به عنوان متولیان امر تعلیم و تربیت می‌توانیم با دقت و تامل در حکایات گلستان سعدی، نکات تربیتی خوبی را برداشت کنیم.

حکیم‌زاده تاکید کرد: سعدی با در نظر گرفتن واقعیت یک انسان زمینی که باید رو به آسمان داشته باشد، حالات مختلف انسانی را به تصویر کشیده تا با شناخت بهتر و بهره گیری از آن، بتواند دردهای کنونی جامعه خود درمان کند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پروش گفت: این حرکت ارزشمند، فصل جدیدی در پیوند دانش‌آموزان با گنجینه‌های هنر و ادب ایران بوجود آورده و معلمان و دانش‌آموزان می‌توانند با پرداختن به این گنجینه، دستاوردهای مختلفی را از آن کسب کنند.

وی همچنین با اشاره به رویکردهای جدید حوزه کاری خود گفت: در معاونت آموزش ابتدایی به دنبال اجرای طرح‌های جدید نیستیم و تلاش می‌کنیم تا از ایدهه های معلمان برای تقویت شرایط مناسب یاددهی - یادگیری بهره بگیریم.

حکیم‌زاده با تاکید بر لزوم به رسمیت شناختن کودکان و یادگیرنده محور بودن فعالیت‌های تربیتی و آموزشی در مدارس گفت: ما به دنبال ایجاد فرصت برای دانش‌آموزان هستیم تا به استفاده از دیدگاه‌ها و نظرات آنها و همچنین شناسایی نیازها و علائق آنها، برنامه‌های خود را تقویت کنیم.

معاون وزیر آموزش و پروش همچنین با تاکید بر لزوم مشارکت و همکاری دانش‌آموزان در فعالیت‌های آموزشی گفت: رقابت دانش‌آموزان را از اصالت دور می‌کند و بر همین اساس رقابت زدایی یکی از رویکردهای مهم ما در این حوزه است.

حکیم‌زاده با اشاره به حذف آزمون‌های مدارس خاص در دوره ابتدایی گفت: وظیفه ما آگاهی بخشی به والدین است تا فرزندان خود را در رقابت‌های آزارد هنده قرار ندهند و حذف آزمون های مدراس خاص نیز بر هیمن اساس انجام شده است تا دانش‌آموزان ما حس همکاری و با هم بودن را از دست ندهند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین منابع تربیتی ما قرآن است افزود: مراد از نزول قرآن کسب سیرت خوب است و ما در بهره گیری از این منبع عظیم تربیتی، تنها توجه به ظاهر آن همچون حفظ آیات و فرا گرفتن مفاهیم آن ،بدون بینش عمیق را در نظر نداریم .

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پروش یاد آور شد: قران نظام طبقه بندی و جداسازی انسان‌ها را ندارد و دیدگاه توجه به همه و به رسمیت شناختن اراده آزاد انسان در امر تربیت و پرهیز از اجبار و تحمیل را در نظر دارد و بر همین اساس نیز نگاه معلم باید به همه دانش‌آموزان یکسان باشد .

وی گفت: به رسمیت شناختن کودکی کودکان و تناسب رفتار ما با شرایط سنی آنها مهم است، باید بدور ار رفتار تهدید آمیز و تحقیر، حق انتخاب به آنها داده و با ایجاد فرصت برای آنها ، زمینه تقویت اعتماد به نفس را را در آنها تقویت کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار