مدیرکل دفتر جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت: برای دوره پیش‌دبستانی کودکان هزینه کنیم

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت معتقد است باید برای دوره پیش‌دبستان کودکان هزینه بیشتری شود و این دوره به دلیل اهمیتش، کار بین‌دستگاهی را می‌طلبد.

کد مطلب: ۸۱۴۹۴۰
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل دفتر جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت: برای دوره پیش‌دبستانی کودکان هزینه کنیم

سیدحامد برکاتی در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش با بیان اینکه رشد و تکامل یک انسان بسیار مهم است، گفت: طبق تئوری پروفسور هرثمن، برنده نوبل اقتصاد، اگر کشورها می‌خواهند توسعه یابند باید پنج درصد درآمد تولید ناخالص ملی را صرف دوره کودکی کنند.

وی افزود: اکنون کشورهای اسکاندیناوی به آسانی تا چهار درصد هم در این بخش هزینه می‌کنند. البته فقط حوزه آموزش مدنظر نیست بلکه شامل همه خدماتی است که صرف یک کودک خردسال می‌شود.

مدیرکل دفتر جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه مرخصی دادن به مادر باردار جزو هزینه‌های دوران کودکی محسوب می‌شود، گفت: مدت این مرخصی به نه ماه رسیده است اما در بخش خصوصی مشکلات برای مادران بسیار زیاد است. سلامت، تغذیه، مراقبت، امنیت، ایمنی و آموزش محورهای رشد و تکامل کودکان‌اند. اگر همه این محورها بخوبی طی شوند کودک با آمادگی کامل وارد دوره آموزش رسمی می‌شود.

برکاتی ادامه داد: زمانی اختلاف برسر این بود که متولی پیش از دبستان چه کسی است؟ این امر سال‌ها وقت همکاران ما را در آموزش و پرورش و بهزیستی گرفته است. تصور می‌کنم اگر این هماهنگی به‌وجود بیاید می‌توان به صورت بین‌دستگاهی روی این دوره کار کرد.

وی با تاکید بر ضرورت فرهنگسازی در این حیطه اظهار کرد: خانواده‌های ایرانی بیشتر در دوره پیش از دانشگاه و برای کنکور هزینه می‌کنند و کمتر به سرمایه‌گذاری در سنین صفر تا شش سال اهمیت می‌دهند.

وی افزود: باید به سراغ خانواده و اجتماع برویم. اگر بتوانیم مادران کشور را توانمند کنیم موفق‌تر خواهیم بود. باورسازی بسیار مهم است. سند تکامل ابتدای کودکی تدوین شده است که 16 دستگاه در آن دخیل هستند و یکی از آنها رسانه ملی است. این سند به صورت پایلوت در چند شهرستان اجرا خواهد شد. مردم باید فرزندپروری، توجه به کودکان و اهمیت دادن به سال‌های آغازین کودکی را باور کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار