پسماند، آلودگی هوا و پساب 3 چالش زیست محیطی تهران

پیش از ظهر امروز و در آستانه گرامیداشت هفته زمین پاک با شعار «نه به کیسه های پلاستیکی» بخش‌هایی از حاشیه پارک ملی سرخه حصار و حاشیه رودخانه جاجرودبا حضور جمعی از مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست و استانداری تهران،تشکل های زیست محیطی ، دانشگاهیان،جوامع محلی و دوستداران طبیعت، از زباله پاکسازی شد.

کد مطلب: ۸۱۴۸۴۴
لینک کوتاه کپی شد
پسماند، آلودگی هوا و پساب 3 چالش زیست محیطی تهران

به گزارش سایت اطلاع‌رسانی محیط زیست استان تهران (سامات)،کیومرث کلانتری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در حاشیه این برنامه گفت: برنامه پاکسازی امروز مراسم نمادینی بود با هدف این که به همه شهروندان اعلام کنیم که ما تنها یک زمین داریم و باید در حفظ و آبادانی آن تلاش مضاعف نماییم .
وی با بیان اینکه در قرآن کریم آیات متعددی مربوط به موضوع زمین و مسائل مرتبط با آن آمده است، گفت: ریختن زباله در طبیعت به لحاظ شرعی و اخلاقی پسندیده نبوده و جلوه های طبیعت تنها بدون زباله مشهود و زیباست.
کلانتری همچنین ادامه داد: جامعه مصرف کننده و دور ریز جامعه مطلوبی نیست و از این منظر هیچ چیز دور ریختنی نیست حتی اگر بخواهیم مصرف کننده باشیم حق نداریم زباله و پسماند خود را در طبیعت رها کنیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه بسیاری از زباله هایی که دور ریخته می شود قابلیت تجزیه در طبیعت را ندارد، افزود:70 درصد زباله های ما قابلیت تبدیل به کمپوست و 25 درصد نیز قابلیت بازیافت را دارد و به نوعی این یک کالای اقتصادی است و در تمام دنیا به زباله، طلای کثیف اطلاق می شود.
وی همچنین تصریح کرد: اینکه شعار امسال هفته گرامیداشت زمین پاک" نه به کیسه های پلاستیکی" انتخاب گردیده می تواند نوید بخش این موضوع باشد که همه مردم، شهروندان ، مصرف کنندگان و تولید کنندگان و همچنین مسئولین به اینکه پلاستیک یکی از معضلات آلودگی محیط زیست است توجه و دقت بیشتری نمایند.
کلانتری در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه تهران با 3 چالش عمده زیست محیطی آلودگی هوا، پسماند و پساب مواجه است، اظهار داشت: همه ما مسئولیم و حفظ محیط زیست یک شعار ملی است و سازمان حفاظت محیط زیست تنها دبیرخانه حفظ و صیانت از محیط زیست بوده و آحاد مردم در حفظ محیط زیست وظیفه شرعی و قانونی دارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین گفت: براساس قانون در بحث پسماندها حدود 21 دستگاه وظیفه دارند و در حوزه مدیریت پسماندها و تفکیک زباله از مبدا ضعف ها و کاستی های جدی وجود دارد.
وی با قدردانی از شرکت کنندگان در مراسم پاکسازی نمادین امروز بیان داشت: استان تهران دارای 81 تشکل مردم نهاد زیست محیطی خود جوش و حساس نسبت به طبیعت و محیط زیست بوده که همواره نسبت به موضوعات زیست محیطی دغدغه داشته و یار و یاور دستگاه محیط زیست هستند.
کلانتری در پایان از همه شهروندان خواست تا هنگام ورود به طبیعت، گردشگری و تفرج، زباله های خود را در طبیعت رها نکنند.
مراسم امروز به همت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و با مشارکت استانداری تهران، انجمن رفتگران طبیعت و دانشگاه الزهرا برگزار شد و به همین مناسبت مراسم های پاکسازی جداگانه ای در سطح استان تهران در روزهای آینده به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار