نوبخت: هر استانی باید سهمی از توسعه کشور را برعهده گیرد

مازندران (پانا) - رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: توسعه در کشور زمانی امکان‌ پذیر است که هریک از استان‌ها سهم و نقشی در جغرافیای منطقه خودشان برای توسعه بر عهده گیرند.

کد مطلب: ۸۱۴۸۴۳
لینک کوتاه کپی شد
نوبخت: هر استانی باید سهمی از توسعه کشور را برعهده گیرد

محمدباقر نوبخت در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه مازندران که در محل کارگاه سد مخزنی هراز تشکیل شد، با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه کشور طبق قانون مسئولیت راهبری و توسعه کشور را برعهده دارد، افزود: توسعه در کشور زمانی امکان‌ پذیر است که هریک از استان‌ها سهم و نقشی در جغرافیای منطقه خودشان برای توسعه داشته باشند و امروز در این مدخل مباحث ما پیرامون توسعه استان مازندران بود.

نوبخت با بیان اینکه بخش دوم هدف این جلسات که باید با حضور مسئولان ملی تحصیل شود، اطلاع از سیاست‌های عمومی کشور است، افزود: اهدافی که در سطح ملی وجود دارد و استان مازندران باید از سهم و نقش خود در این مجموعه برای سال ۹۷ مطلع باشد.

سخنگوی دولت با اعلام اینکه همه برنامه‌های سال ۱۳۹۷ در بودجه سال ۱۳۹۷ معین است، ادامه داد: بودجه بر طبق قانون محاسبات عمومی برنامه یکساله دولت و حاوی پیش‌بینی منابع، سیاست‌ها و اهدافی است که باید به آن دست پیدا کنیم.

او با بیان اینکه درسال ۹۶ دولت ۳۲۰ هزار میلیارد تومان در اعتبارات هزینه ای و اعتبارات تملک داریی سرمایه‌ای عملکرد هزینه داشته است، خاطرنشان کرد: این میزان حدود ۱۳ درصد نسبت به سال ۹۵ افزایش داشت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: در سال 96 در مجموع بیش از 50 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی کشور هزینه و سرمایه گذاری شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه نظام بانکی در سال قبل ۱۸ هزار میلیارد تومان برای ۲۶ هزار بنگاه کوچک و متوسط تسهیلات اعطا کرده است گفت: با اقدامات صورت گرفته شاهد رشد ۱.۵ درصدی سرمایه گذاری نسبت به سال 95 بوده‌ایم.

نوبخت عنوان کرد: اقتصاد و تولید نیز ۴.4 درصد با نفت و ۴.7 درصد بدون نفت افزایش یافته است. در بخش اشتغال از ۸۳۶ هزار نفری که به جمعیت فعال اضافه شدند، ۸۱۹ هزار نفر مشغول به کار شدند و حدود ۱۷ هزار نفر نیز به جمعیت بیکار اضافه شدند.

او افزود: نرخ بیکاری کشور از ۱۲.۳ درصد به ۱۲.۱ درصد تقلیل یافته است و این نشان می دهد که در زمینه تولید و اشتغال موفقیت نسبی داشتیم اما ناکافی بود زیرا همچنان بیش از سه میلیون و 200 هزار نفر در کشور بیکارند .

نوبخت با اظهار اینکه مازندران باید سهم خود را از تسهیلات اختصاص‌یافته مشخص کند، تاکید کرد : رقم ۱۸ هزار میلیارد تومان سال قبل با اضافه شدن کمک دولت و تبصره ۱۸ در سال جاری به ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است که مازندران تنها هزار میلیارد تومان از اعتبار سال قبل را استفاده کرده است.

معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه بین استان‌ها برای توسعه استان رقابت وجود دارد، خواستار افزایش سهم مازندران در بخش اشتغال شد و گفت: بیش از یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی جدید در کشور برای سال 97 دیده شده است.

نوبخت به نوآوری دولت اشاره و اضافه کرد: دولت امسال سعی کرد تمرکز را در بودجه کم کند و تلاش کرد در اعتبارات دولتی به عنوان اهرم و از منابع صندوق نیز استفاده کند و ۱۲۶ هزار میلیارد تومان بودجه تعریف شده است که سهم مازندران باید از این اعتبار مشخص شود.

او با بیان اینکه ۱۷ هزار نفر به جامعه بیکاری اضافه شده است گفت: هنوز بیش از ۳.۲ میلیون جمعیت بیکار داریم و سال جاری باید برای اشتغال این افراد برنامه ریزی شود.

نوبخت با اشاره به اینکه برای آب مازندران تلاش و فکری کنیم گفت: سد هراز بخشی از آب کشاورزی و شرب را تامین می کند و باید تکمیل می‌شود، همچنین ۳۷ کیلومتر از جاده هراز نیاز به چهاربانده شدن دارد که باید اجرایی شود.

او خواستار ایفای نقش مازندران در توسعه گردشگری شد و گفت: در تبصره ۱۳ مجوزی داده شد تا از شراکت بخش خصوصی و غیردولتی استفاده شود زیرا منابع ما محدود است و باید حداکثر استفاده از این منابع را داشته باشیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه پسماند، آب، موضوع ریل و مباحث نفتی را از دیگر مسائل برشمرد و خواستار توجه به این مسائل شد.
وی همچنین خطاب به مدیران استان گفت : استاندار مازندران از مدیران با تجربه و با کفایت کشور برخوردار است و برای ما هم مازندران استان حساسی است که باید همه برای توسعه آن تلاش کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار