اما و اگرهای  فیلتر تلگرام  و تاثیر آن بر کسب‌وکارهای تلگرامی

نائب رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای :‌شکل گیری پلت‌فرم ها راهکار حل مشکل کسب وکارهای تلگرامی است

تهران (پانا) - کاربران ایرانی درسال‌های اخیر از شبکه‌های اجتماعی مختلفی استفاده کرده ‌اند اما هیچ یک فراگیری تلگرام را نداشته‌ است. فراگیری در کنار امکان ایجاد کانال برای فعالیت کسب‌وکاری به یکی از ویژگی‌های مهم تلگرام بدل شده است و حال با مباحثی که درخصوص فیلتر آن مطرح است، نگرانی‌هایی برای کسب‌وکارهایی وجود دارد که در این شبکه‌ها شکل گرفته‌اند.

کد مطلب: ۸۱۴۷۸۷
لینک کوتاه کپی شد
اما و اگرهای  فیلتر تلگرام  و تاثیر آن بر کسب‌وکارهای تلگرامی

نائب رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای می‌گوید راه حل این مشکل، انتقال کسب‌‌‌وکارهای مبتنی بر فضای مجازی، انتقال آنها به پیام‌رسان‌های داخلی نیست بلکه فضای کسب وکار کشور باید به گونه‌ای باشد که پلت‌فرم‌های کاری شکل گیرد.

گفته می‌شود تلگرام 40 میلیون کاربر ایرانی دارد. کاربرانی که 19 هزار نفر از آنها صاحب کانال تلگرامی‌اند و برخی از آنها برای قانونی شدن کسب و کار خود به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی نیز مراجعه کرده‌اند.

دولتی ها در صدر فهرست کوچ از تلگرام

در روزهای اخیر با تاکید بر لزوم خروج از انحصار پیام‌رسان غالب در ایران، مسئولان رده بالای کشوری در صدر فهرست کوچ از تلگرام و استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی قرار گرفتند. تا رسیدن به اوایل اردیبهشت، زمان احتمالی اعلام‌شده برای فیلتر تلگرام، وقت زیادی باقی نمانده است اما به رغم اینکه صاحب‌منصبان بسیاری این روزها فعالیت خود در تلگرام را متوقف کرده‌اند و دولت به قوای سه‌گانه، نهادهای عمومی غیر دولتی و شرکت‌های دولتی یک هفته مهلت داده است که از پیام‌رسان خارج شوند، فیلتر احتمالی تلگرام هنوز مخالفان زیادی دارد.

علی مطهری، نایب رییس مجلس، با بیان اینکه نبود ظرفیت کافی در پیام‌رسان‌های داخلی باعث می‌شود مردم نتوانند مشترک این پیام‌رسان‌ها باشند، می‌گوید باید این موارد در پیام‌رسان‌های داخلی اصلاح شود تا مردم به مرور به این پیام رسان‌ها روی بیاورند.

جعفر محمدی، نائب رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره نگرانی‌هایی که برای کسب‌وکارهایی که در شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام وجود دارد، اظهار کرد: با وجود مباحث گسترده‌ای که در خصوص احتمال فیلتر تلگرام مطرح شده است راهکاری برای حل مشکلات کسب‌وکارهایی که در این شبکه‌ها فعال هستند، ارایه نشده است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد فعالیت‌هایی از این دست باید فعالیت خود را از ابتدا و در سایر شبکه‌های اجتماعی از نو آغاز کنند.

محمدی تصریح کرد:‌ البته سروش یا سایر شبکه‌های اجتماعی دیگری که از این پس وارد بازار می‌شوند فراگیری تلگرام را نخواهند داشت و سیاست این است که انحصار در هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی وجود نداشته باشد و کاربران در شبکه‌های مختلف اجتماعی توزیع شوند.

وی اضافه کرد:‌ در این حالت با توجه به مسائل حاشیه‌ای سرعت انتشار شایعات و اطلاعات نیز کاهش می‌یابد.

محمدی تصریح کرد:‌ تمامی کاربران کانال‌های تلگرامی که فعالیت کسب‌وکاری دارند باید مجوز فعالیت خود را از وزارت ارشاد کسب کنند و براساس آخرین اطلاعات حدود 19 هزار کاربر که فعالیت کسب‌وکاری داشته‌اند برای ثبت فعالیت خود به وزارت فرهنگ و ارشاد مراجعه کرده‌اند و 9 هزار نفر از آنان به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی معرفی شده‌اند.

نائب رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای خاطرنشان کرد:‌ البته سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اعتقادی به اینکه برای هر فعالیتی نیاز به اخذ مجوزهای متعدد وجود داشته باشد، ندارد و تنها چارچوب‌ها و مشخص‌کردن فضای کسب‌و کار برای سهل‌تر کردن فعالیت فعالان اقتصادی باور دارد.

پلت‌فرم‌های کاری باید شکل گیرند

محمدی تصریح کرد:‌ اعتقاد ما این است که باید فضایی فراهم شود تا پلت‌فرم‌های کاری شکل گیرد همان‌طور که اکنون در حوزه حمل و نقل و خرید اجناس دست دوم و سایر مشاغل بخشی از این پلت‌فرم‌ها شکل گرفته‌اند.

وی اضافه کرد:‌ باید در یک فضای قابل کنترل که بتوان سیاست‌های کلان را در قالب آن ارزیابی کرد فعالیت شود اما اکنون نه می‌توان گفت که چه مشاغلی و درچه رشته‌هایی در تلگرام یا سایر شبکه‌ها وجود دارد و در صورت بروز مشکل باید به کجا مراجعه کرد؛ به این دلیل که فضای کسب وکار کشور به گونه‌ای بوده است که اجازه رشد به کسب‌وکارهای پلت‌فرمی داده نشده است.

نائب رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای خاطرنشان کرد:‌ پلت ‌فرم‌های شکل‌گرفته نیز با انواع و اقسام محدودیت‌ها از جمله درگیرشدن با کسب‌وکارهای سنتی‌، سنگ‌اندازی، ایجاد فضای منفی علیه آنها و نیاز به اخذ مجوزهای متعدد مواجه است.

محمدی تصریح کرد: سیاست‌های غلط موجب شده است پیام‌رسانی مانند تلگرام از فضای پیام‌رسانی خود خارج شود و فعالیت کار کسب‌وکاری کند. ما راه حل مشکل را در این نمی‌دانیم که شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی جدیدی وارد عرصه شوند بلکه محیط کسب و کار باید پویا باشد و به جای سنگ‌اندازی زمینه‌ای فراهم شود که فضای کسب‌و کار از فضای پیام‌رسانی خارج شود و کسب‌و کارها نیز آسیب نبیند.

به گفته او، انتقال ازیک پیام‌رسان به پیام‌رسان داخلی یا خارجی دیگر راهکار حل مشکلات فعالیت اقتصادی در شبکه‌های اجتماعی نیست، بلکه راه حل را باید در اجازه دادن به رشد کسب و کارهای پلت‌فرمی یافت.

نائب رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای مقاومت کسب وکارهای سنتی، همراه شدن برخی از نهادهای تاثیرگذار و تصمیم‌گیر با آنان و احتمال مسدود شدن کل پلت فرم در صورت بروز خطای یک کاربر را از جمله مشکلات فعالان کسب وکار اینترنتی دانست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار