تمدید طرح ترافیک 96 تهران تا نیمه اردیبهشت

کارت سیار جایگزین کارت شناور می‌شود

تهران (پانا) - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از تمدید طرح ترافیک 96 تا نیمه اول اردیبهشت خبر داد.

کد مطلب: ۸۱۴۵۲۱
لینک کوتاه کپی شد
تمدید طرح ترافیک 96 تهران تا نیمه اردیبهشت

محسن پورسیدآقایی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه با تشریح جزئیات طرح ترافیک جدید گفت: هنوز بخشی ازثبت نام‌ها کامل نشده است و بنابراین به دلیل همراهی با مردم اجرای طرح ترافیک جدید از ١٥ اردیبهشت آغاز می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: برای آرامش بیشتر مردم دو هفته طرح را با تأخیر آغاز می‌کنیم که این مهلت تمدید نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در طرح ترافیک جدید میزان استفاده از خودروهای شخصی کاهش یافته است، گفت: در مقابل، استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی بیشتر می‌شود. طرح ترافیک جدید برای برخی‌ها گران و برای برخی ارزان است، آنهایی که سهمیه‌دار بودند این طرح برایشان گران است اما برای مردم ارزان تمام می‌شود.

پور سیدآقایی ادامه داد: دوربین‌ها را در بزرگراه‌ها چک کرده‌ایم و در خروجی‌ها هم نصب شده، بنابراین از این نظر مشکلی برای اجرا وجود ندارد.

به گفته وی، تا پایان سال گذشته تعداد ۹۲ هزار نفر در سامانه ثبت‌نام کردند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به سوال پانا درباره کارت‌های شناور در طرح ترافیک با بیان اینکه امسال کارت شناور نخواهیم داشت، گفت: به این معنی که کارتی باشد و ۳ خودرو روزانه بتوانند با یک کارت وارد شوند. کارت سیار داریم که این کارت برای نهادهایی است که امنیتی هستند و بخش های حفاظتی که انها هر روز با یک خودرو تردد نمی کنند و می توانند با این کارت شماره خودروی سهمیه ای را تغیر دهند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری گفت: این نهادها و سازمانها هم باید پول ورود به محدوده طرح را مثل سایرین بدهند و فقط اجازه دارند شماره خودرو را تغییر دهند.

به گفته وی، خبرنگاران ۱۰درصد نرخ طرح را پرداخته و معلولان و جانبازان رایگان هستند و الباقی دستگاه ها تفاوتی در نرخ با سایر افراد ندارند.

پورسیدآقایی گفت: اگر اجرای طرح جدید خوب پیش برود امیدواریم بتوانیم سال آینده کل سهمیه‌ها را برداریم زیرا عملا در قیمت تفاوتی وجود ندارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره ورود دیوان عدالت اداری به موضوع طرح ترافیک نیز توضیح داد: روزانه صدها شکایت به دیوان عدالت اداری وصول می‌شود و فردی هم در مورد گران شدن طرح ترافیک شکایتی را مطرح کرد که این مسأله به معنای لغو نیست.

وی افزود: به من هم اطلاع داده شد که چنین شکایتی رسیده است. حق هر شهروند است که اگر ایرادی در مورد مسائل می‌بیند به دیوان عدالت اداری شکایت کند و چون حدس می‌زدیم که این اتفاق می‌افتد از قبل اطلاعات و مستندات را در اختیار دیوان عدالت اداری گذاشته بودیم اما مجددا خواهان توضیحات بیشتر بودند که برای آنها ارسال شد. به نظر می‌رسد این مسأله بزرگنمایی شده است، مثل این است که یک نفر را در دادستانی بازداشت کنند اما تیترهای مختلفی زده شود.

پورسیدآقایی تصریح کرد: اگر شکایتی صورت نگیرد دیوان عدالت اداری قانونا وارد نمی‌شود. این شکایت از مصوبات شورای شهر است که رسیدگی به آن پیچیده و مشکل است و حتی کمیته تخصصی متشکل از قضات تشکیل می‌شود ولی به نظر می‌رسد جوسازی شده است.

وی با اشاره به شارژ حساب متقاضیان طرح ترافیک نیز گفت: شارژ یک میلیون تومانی برای دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی است که سهمیه سالیانه دارند. شهروندانی که مجوز روزانه می‌گیرند نیاز به شارژ یک میلیون تومانی ندارند. همچنین خبرنگاران، جانبازان، معلولان و بیماران خاص از این موضوع استثنا شده‌اند.

به گفته این مقام مسئول، شهروندان فقط باید هنگام رزرو مجوز تردد، مبلغ ۳۶ هزار تومان در حساب شهروندی خود داشته باشند که بر اساس ساعت تردد و نوع معاینه فنی خودروی آنها از حسابشان کسر خواهد شد.

وی تصریح کرد: اسامی خبرنگارانی که طرح ترافیک می‌گیرند بر روی سایت قرار می‌گیرد تا در این زمینه شفاف سازی شود.

وی با اشاره به سهمیه‌های طرح ترافیک در سال 97 گفت: نحوه سهمیه‌ها ابلاغ شده است. و تاکنون 92 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند اما به نظر می‌رسد بخشی از دستگاه‌های اجرایی هنوز نتوانسته‌اند سهمیه‌های خود را توزیع کنند.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه 40 درصد سهمیه دستگاه‌ها کاهش پیدا کرده است، گفت: البته سهمیه شهرداری تهران 50 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی از تمامی دستگاه‌های اجرایی، بنیادها و بخش‌های مختلفی که سهمیه دارند خواست زودتر نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کند و کار را برای شب آخر نگذارند.

وی تاکید کرد که دیگر مهلت اجرای طرح ترافیک تمدید نمی‌شود و اگر فردی هم ثبت نام نکند ما کار را آغاز می‌کنیم و آنها به مرور کار خود را انجام دهند.

وی از همه مقامات و مسئولان خواست که در سامانه سهمیه خود ثبت نام کنند چرا که اگر کسی اطلاعات خود را ثبت نکند نمی‌تواند از سهمیه استفاده کند.

به گفته پورسیدآقایی افرادی که از خودروی شخصی استفاده نکنند به راحتی می‌تواند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند چرا که ظرفیت خوب است و در حال حاضر 5 میلیون سفر با حمل و نقل عمومی انجام می‌شود.

به گفته وی تا آخر اردیبهشت بخشی از خط 7مترو آماده بهره‌برداری می شود و 10 کیلومتر از خط 6 مترو از ابتدای مهر ماه وارد مدار می‌شود.

به گفته وی این 10 کیلومتر در خط 6 از دولت‌آباد تا میدان امام حسین است.

وی در خصوص توسعه اتوبوسرانی در تهران گفت: قراردادهایی در این زمینه تنظیم شده و همچنین 550 دستگاه اتوبوس از محل عوارض طرح ترافیک خریداری خواهیم کرد و همچنین دولت قول هزار دستگاه اتوبوس تا پایان سال را داده است و این در حالی است که در 6 سال گذشته هیچ اتوبوسی به صورت جمعی وارد مسیر نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که وحدت رویه‌ای در توزیع آرم طرح ترافیک وجود ندارد، گفت: این به این دلیل است که هر کسی که در حیطه اختیاراتش نیست در این زمینه اظهار نظر شخصی می‌کند. ما مجری مصوبات شورا هستیم.

پورسید آقایی در خصوص اعتراض آژانس‌ها به طرح ترافیک گفت: تخفیف 50 درصدی برای آژانس‌ها در نظر گرفته‌ایم مسافربران شخصی باید صد در صد هزینه‌ها را بدهند و تاکسی‌ها به صورت رایگان وارد محدوده طرح ترافیک شوند. البته می‌گویند آژانس‌ها پیشنهاداتی به شورا دادند مبنی بر اینکه نرخ کمتر شود. البته این تصمیم‌گیری دست شوراست اگر تصویب کنند ما اجرایی می‌کنیم.

وی در خصوص سیستم حمل و نقل عمومی در منطقه 22 گفت: این منطقه توسعه پیدا کرده ولی مدل حمل و نقلی خوبی ندارد. طرح آن را تهیه کرده‌ایم تا بتوانیم اقدامات خوبی انجام دهیم.

به گفته پورسیدآقایی تاکنون 3 هزار و 235 نفر در بخش خبرنگاران ثبت نام کرده‌اند. هنوز بررسی نکرده‌ایم و البته برخی هم هنوز مدارک‌شان کامل نیست. ما باید به زودی پایش را آغاز کنیم و بر اساس آئین‌نامه حرکت کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که مسولیت اجرای طرح ترافیک با کیست، گفت: مسئولیت آن با شهرداری است. اما سایر سازمان‌ها هم دخیل هستند.

پورسید آقایی در خصوص کاهش ترافیک با اجرای طرح جدید ترافیک گفت: در طرح جدید ترافیک حدودا ترافیک صبحگاهی 20 درصد کاهش می‌یابد و درآمد حاصل از طرح حدود400 میلیارد تومان است.

وی در خصوص معاینه فنی خودرو گفت:در یک ماه گذشته مردم بسیار به معاینه فنی مراجعه و درخواست معاینه فنی برتر کرده و همین امر باعث کاهش آلودگی شده است و من نمی‌توانم عددی بدهم که چقدر آلودگی کاهش می‌یابد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که اگر در نحوه دریافت عوارض مشکلی پیش آید شهروندان به چه نهادی مراجعه کنند، گفت: ابتدا به مرکز صدور آرم طرح ترافیک مراجعه و اسناد خود را ارائه دهند و اگر اشتباهی رخ داده باشد همان جا اصلاح می‌شود و در صورتی که قانع نشدند کمیسیون شکایتی در این زمینه وجود دارد که می‌توانند به آنجا مراجعه کنند.

وی در خصوص افزایش محدوده طرح ترافیک در سال‌های آینده گفت: برنامه‌هایی در این زمینه داریم البته به سمت معابر ترافیکی هم خواهیم رفت که ماطلعاتی در این زمینه در حال اجراست.

پورسید آقایی در خصوص ورود خودروها پلاک شهرستان به محدوده طرح ترافیک گفت: این خودروها هم باید معاینه فنی داشته باشند. متاسفانه در طرح ترافیک جدید هیچ تفاوتی بین خودروی تهران و شهرستان دیده نشده است. اما باید در آینده قوانین اصلاح شود.

وی در پاسخ به این سؤال که جریمه ورود به محدوده طرح ترافیک 20 هزار تومان است مردم ترجیح می‌دهند به جای اینکه آرم بخرند جریمه شوند، گفت: در طرح جدید هر کسی وارد محدوده شود علاوه بر اینکه جریمه می‌شود عوارض طرح را هم که 20 درصد بیشتر است و در قانون هم آمده باید بپردازد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص ایجاد تیمی برای تشخصی خبرنگاران برای دریافت آرم طرح ترافیک گفت: تیمی در این زمینه گذاشته‌ایم که مدارک را بررسی کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار