واکنش دادستان تهران به خروج کاوه مدنی معاون اسبق آموزش سازمان محیط زیست از کشور

تهران (پانا) - دادستان تهران خروج یکی از افراد مرتبط با پرونده محیط زیستی از کشور را ناشی از نتایج تحقیقات دانست و گفت اگر عده‌ای فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند، ناشی از اهمیت تحقیقات مقدماتی در پرونده است.

کد مطلب: ۸۱۴۵۰۳
لینک کوتاه کپی شد
واکنش دادستان تهران به خروج کاوه مدنی معاون اسبق آموزش سازمان محیط زیست  از کشور

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران با اشاره به آخرین وضعیت پرونده محیط زیست گفت: این پرونده از جمله پرونده‌های مهمی است که دادسرای تهران به آن رسیدگی می‌کند و خودکشی یکی از متهمان این پرونده در ابتدای شکل‌گیری آن که حاشیه‌هایی را به همراه داشت، تحقیقات دادسرا تا مدتی متوقف کرد اما اظهارات برخی از متهمان در جریان تحقیقات، موید خروج اطلاعات مهم و استراتژیک کشور تحت پوشش محیط زیست است که آسیب‌های زیادی را در پی داشته است.

جعفری دولت‌آبادی خروج یکی از افراد مرتبط با این پرونده از کشور را ناشی از نتایج تحقیقات دانست و بیان داشت: اگر عده‌ای فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند، ناشی از اهمیت تحقیقات مقدماتی در پرونده است و اگر امروز در برخی از سایت‌ها می‌خوانیم که فلان آقا از کشور خارج شده است، به پیش رفتن تحقیقات برمی‌گردد چرا که برخی متهمان فهمیده‌اند که در حال نزدیک شدن به آن‌ها هستیم، حال اگر کسی از کشور خارج شده است، بالاخره روزی بر می‌گردد و به قول معروف، دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.

دادستان تهران ادامه داد: اگرچه متهم اصلی این پرونده خودکشی کرد اما برخی متهمانی که اکنون دادستانی مشغول تحقیقات از آنان است، مطالب قابل توجهی را بیان کرده و آنچه را که گفته و رصد شده نیز درست بوده است.

وی در بیان جزئیاتی از این پرونده چنین یادآور شد: این افراد پوشش‌هایی برای خروج اطلاعات کشور به خارج بودند و در اظهارات یکی از متهمان عنوان شده که در خارج از کشور نیز این کارها را انجام می‌داده و آموزش دیده وارد کشور شده و در حوزه خارجی اقدامات مشابه انجام داده است.

جعفری دولت آبادی تصریح کرد: یکی از متهمان حقوق ماهیانه دریافت می‌کرده، کامپیوتر امن داشته، ماهانه گزارش می‌داده و به سفارت مرتبط با سرویس در لندن یا کشورهای دیگر مراجعه می‌کرده و تبادل اطلاعات داشته است و امروز فهمیده است بهترین راه گفتن حقایق پرونده است.

دادستان تهران نتایج تحقیقات را دلیلی برای رد ادعای مطرح شده از سوی برخی در زمان تشکیل این پرونده دانست و گفت: تحقیقات نشان داد هیاهوهایی که در آن ایام صورت گرفت و دادستانی را متهم کردند که هیچ چیز در این پرونده وجود ندارد، درست نبوده است.

جعفری دولت‌آبادی در مورد عدم دسترسی به فردی که در رابطه با پرونده کهریزک به دو سال حبس محکوم شده و حکم جلب وی نیز از سوی اجرای احکام دادسرای کارکنان دولت صادر شده، به اتهاماتی که برخی در این زمینه به دستگاه قضایی وارد کرده اند پاسخ داد و با خاطرنشان کردن این مطلب که قوه قضائیه با هیچ‌کس از هر گروه و جریانی که باشد تعارف ندارد، گفت: دادستانی در مورد پرونده‌هایی که با حیثیت دستگاه قضایی مرتبط است، طبق قانون عمل کرده و خواهد کرد؛ و در مورد این محکوم نیز دستورات لازم برای اجرای حکم به ضابطین داده شده و به کسانی که مسئول پیگیری موضوع هستند، تأکید شده است که باید حکم صادره اجرا شود.

وی ادامه داد: دستگاه قضایی نشان داده است که با هیچ جریان و گروهی عقد اخوت ندارد، همان طور که در قبل از عید برخی از سران یک جریان سیاسی دستگیر شده و برخی می‌گفتند که این دستگیری‌ها به دلیل ایام نوروز به تأخیر بیفتد اما قوه قضاییه و دادستانی در راستای سیاست مبارزه با فساد با هر گروه و هر جریان بدون تبعیض، با رعایت حقوق متهمان اقدام نموده است.

دادستان تهران هم‌چنین از صدور 350 فقره کیفرخواست در مورد متهمان آشوب‌های اسفندماه در خیابان پاسداران تهران خبر داد و اعلام کرد تعدادی از پرونده‌ها با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده است.

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به اعتصاب غذای برخی متهمان گفت: اعتصاب غذا را به نوعی خودکشی می‌دانیم و همان‌طور که قرآن کریم در آیه 29 سوره نساء فرموده است «لاتقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ»، به خوبی می‌توان دریافت که در نظام اسلامی اعتصاب غذا امری مردود است و بخصوص این موضوع در مورد کسانی که مدعی هستند به نظام اسلامی اعتقاد دارند، بیشتر صدق می‌کند.

وی از صدور دستور به روسای زندان‌ها برای رعایت حقوق متهمان، مساعدت پزشکی به زندانیان بیمار و لزوم حفظ جان زندانیان خبر داد و افزود: به مسوولان زندان‌ها دستور داده‌ شده است که در حفظ جان زندانیان و به ویژه کسانی که اعتصاب غذا می‌نمایند، اقدامات لازم پزشکی را انجام داده و هیچ کوتاهی و مسامحه‌ای پذیرفته نیست.

دادستان تهران خطاب به مدیران زندان‌های استان تأکید کرد: در برابر حفظ جان زندانیان با هر اتهامی که دارند تکلیف دارید به وظایف خود عمل کنید. دادستانی تهران وظیفه خود می‌داند که از جان متهمان بخصوص زندانیان حمایت کند و اگر در این زمینه مسامحه‌ای صورت می‌گیرد برخورد می‌شود.

جعفری دولت آبادی بر لزوم بازدید مستمر مقامات دادسرا از زندان‌ها و رسیدگی به مشکلات متهمان و محکومان زندانی در سال جدید تأکید کرد و گفت: عملکرد سرپرستان دادسرا در حفظ حقوق مردم، تعدیل رفتار کارکنان، ‌شیوه رفتار با مردم‌ و تکریم مراجعین بسیار تأثیرگذار است.

در این مراسم دادستان تهران ضمن قدرداتی از زحمات رضا نجفی معاون اول دادسرای تهران که مدتی سرپرستی دادسرای پولی - بانکی را به عهده گرفته بود، مرتضی تورک را به عنوان سرپرست جدید این دادسرا معرفی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار