بومگردی محوری ترین اولویت گردشگری گیلان است

رشت (پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان محوری ترین اولویت گردشگری استان را بومگردی دانست و گفت:اقامتگاه های بوم گردی به عنوان یکی از طرح های اولویت دار و جزو محوری ترین و اصلی ترین برنامه ها در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

کد مطلب: ۸۱۴۱۴۶
لینک کوتاه کپی شد
بومگردی محوری ترین اولویت گردشگری گیلان است

رضا علیزاده افزود: آمار گردشگران نشان دهنده استقبال گردشگران داخلی و خارجی از اقامتگاه های بومگردیست و این موضوع در سال جدید با جدیت پیگیری می شود.
وی ، تمرکز بر کاربری های مسکونی و گردشگری، جلوگیری از زمین خواری ، پرداخت صحیح تسهیلات به روستائیان، پرهیز از نوع ساخت و سازهای غیراصولی و همگون بودن الگوها و سازه ها با محیط های اقلیمی و بافت های روستایی در اجرای طرح بومگردی حائز اهمیت است.
وی اضافه کرد: این اداره کل برای تحقق هدف و به ثمر نشستن طرح ها و برنامه های توسعه ای گردشگری از هیچ کوششی فروگذار نبوده و چه بسا گردشگری را پیشران سایر محورهای توسعه پایدار استان اعم از کشاورزی، صنعت و زنجیره خدمات سایر صنوف می داند.
علیزاده با بیان اینکه گردشگری راه گشایی در حوزه اقتصادی و اجتماعی تلقی می شود، گفت: گیلان قطب بارز صنعت گردشگری است که رسیدن به توسعه پایدار آن توجه جدی و زیربنایی را طلب می کند.
علیزاده بر ضرورت حفظ الگوی بوم گردی در توسعه گردشگری تاکید و خاطرنشان کرد: امروز شاهد وضعیت مطلوبی در حوزه بوم گردی گیلان هستیم و رغبت بالایی از سوی بومیان مناطق روستایی و همچنین بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بخش وجود دارد.
علیزاده افزود:امید است استراتژی محوری استان گیلان که نقطه کانونی آن بر پایه گردشگری بنا شده، بتواند در سایه همدلی و همگرایی، نویدبخش روزهای رو به تعالی در سال جاری باشد.
در زمان حاضر گیلان دارای 17 روستای هدف گردشگری است و 15 روستای دیگر نیز برای قرار گرفتن در شمار روستاهای هدف گردشگری گیلان، پیشنهاد شده که در مرحله بررسی قرار دارد.
ایجاد طرح های بوم گردی، قالی بافی، پرورش ماهی، پرورش زالو، تولید و بسته بندی سبزیجات محلی، رستوران سنتی، توسعه واحد تولید شمع و لوازم تزیینی مستقر در روستای اسطلخ جان رودبار با تسهیلات قرض الحسنه صندوق کارآفرینی امید ، زمینه اشتغال 200 نفر از ساکنان را فراهم کرده است.
گیلان از استان هایی است که برخلاف روند مهاجرت روستانشینان ، همچنان دارای درصد جمعیت روستایی بالاتری به نسبت کشور است و درصد جمعیت روستایی گیلان 40 درصد است در حالیکه این عدد برای کل کشور رقمی کمتر از 30 درصد را نشان می دهد.
توسعه صنایع دستی ، انجام کشت دوم در شالیزارها، اشتغال خانگی و خرد در خانه های روستایی، توسعه و احیای تولید پیله ابریشم، توسعه فضاهای گردشگری روستایی و بوم گردی و ایجاد واحدهای صنعتی کوچک در روستاها با مشارکت روستائیان از مهم ترین برنامه های استان برای اشتغالزایی در روستاها است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار